Wij zijn eenvoudige doeners
 
Wim Kuyper en Peter Dijk van KüchenTreff
In Duitsland is KüchenTreff al vele jaren een vertrouwde naam in de keukenbranche. Maar inmiddels heeft de organisatie ook in ons land een stevige positie veroverd. Een transparante organisatie en direct contact met de 60 leden zijn enkele van de redenen van die groei, zo geven Wim Kuyper en Peter Dijk, managers Benelux van KüchenTreff, aan.
 
KüchenTreff is een ledenclub; de leden zelf ‘zwaaien er dus de scepter’, zo geven Wim Kuyper en Peter Dijk aan. De organisatie is 20 jaar geleden in Duitsland ontstaan, toen een aantal dealers van het Nobia-merk Star Beka onder leiding van oprichter Bahlmann hun inkooporganisatie verlieten om samen ‘iets nieuws’ op te zetten.

Welke redenen hadden die keukenondernemers om ‘iets nieuws’ op te zetten?
Wim Kuyper en Peter Dijk: “Zij vonden dat de bestaande organisaties destijds onvoldoende luisterden naar hun leden. Ze kozen voor hun nieuwe, eigen organisatie de naam KüchenTreff. Dat was het begin van een sterk groeiende organisatie. In Europa zijn er inmiddels al 350 leden. Daarvan zijn er 275 in Duitsland, waarvan 200 in de KüchenTreff corporate identity-stijl, dus met een formule-uitstraling. In Nederland zijn er inmiddels ook ruim 60 leden. Daarnaast zijn er leden in Roemenië en Oostenrijk; en we gaan beginnen in België.”

Hoe vond die overstap naar ons land plaats?
“In Nederland ligt de start bij de organisatie Dutch Royal Crown, met haar oorsprong in België. De 28 leden van Dutch Royal Crown vormden de basis van KüchenTreff Nederland. Dat groeide uit naar de 60 leden die er nu zijn. Dat komt doordat we als organisatie eenvoudig benaderbaar willen zijn voor ondernemers; en we starten met hen voortdurend nieuwe winkels op. Het gaat om winkels op nieuwe locaties, maar bijvoorbeeld ook om een leegstaande keukenwinkel in Echt, waar een ondernemer uit Geleen samen met ons een nieuw bedrijf opzette. We willen, zoals gezegd, goed benaderbaar zijn en we zijn voor onze leden zelfs in het weekend bereikbaar.”

Inmiddels heeft zich binnen die 60 leden ook een groep ontwikkeld met een formule-concept?
“Van de genoemde 60 leden hebben er 12 ook gekozen voor de corporate identity van KüchenTreff, met de bijbehorende naam en stijl en gebruikmakend van het foldermateriaal ervan. Die 12 ondernemers committeren zich gezamenlijk aan de KüchenTreff-formule. Het gaat niet om een franchiseconcept, maar de ondernemers doen wel veel samen en ondersteunen elkaar. Vanuit de leveranciers ontvangen we vanzelfsprekend afdrachten, maar ook dat doen we op een andere manier dan bij andere organisaties. De bonussen en afdrachten komen namelijk niet bij ons management terecht, maar gaan direct naar de winkels zelf. Als management worden wij vanuit de KüchenTreff-organisatie in Duitsland betaald. Dat maakt de financiële situatie direct ook heel transparant. Natuurlijk zullen we niet ontkennen dat de andere grote organisaties bestaansrecht hebben; en ons concept is ook niet voor iedere ondernemer geschikt. Maar we merken, dat wij vanuit onze jarenlange ervaring goed in staat zijn om beginnende ondernemers met hun winkel van dienst te zijn. En we bieden hen allerlei diensten, van overleg met collega’s tot foldermateriaal. Maar er is meer mogelijk. Wanneer ik met een groep van tien ondernemers een keukenfabriek bezoek, dan hebben we tijdens die reis automatisch ook intensieve gesprekken over hun bedrijfsvoering. Voor dergelijk informeel contact hoef je geen dure organisatie te hebben. Vergaderingen op luxe locaties passen niet zo bij ons. Wij zijn eenvoudige doeners; dat geldt zowel voor onszelf als voor onze leden. Wanneer er een probleem is, moet je dat gewoon direct oplossen. Wanneer iemand speciale vragen heeft, waarom zou je dan niet diezelfde dag nog in de auto springen? Of het nu gaat om een computersysteem, om een advertentiecampagne, of iemand die snel een monteur zoekt, zoiets moet je niet 14 dagen laten liggen.”

En hoe zien jullie de toekomst?
“Wanneer je de markt goed bekijkt, dan zijn er eigenlijk geen formules die meer dan 40 vestigingen hebben. En dat is niet voor niets. Een 40-tal vestigingen is voor een formule eigenlijk de grens. We tellen nu 12 leden bij onze formule; dat zullen er dus maximaal zo’n 40 kunnen worden. En het totale aantal leden van momenteel 60, zullen er dus maximaal 100 worden.”

(in kader:)
Kernassortiment
Voor het kernassortiment is binnen KüchenTreff in ons land gekozen voor meerdere keukenmerken. Om te beginnen Nobilia, Wellmann en Brigitte; voor het middensegment: Ballerina, Bau-for-mat, Pronorm en Beckermann; en voor het segment daarboven Nieburg, Alno of keukens van maatwerkproducenten. Het apparatuurassortiment bestaat uit merken van ATAG-Etna-Pelgrim, merken van BSH, Whirlpool en Bauknecht en daarnaast Smeg en Airo Design. Werkbladen komen van Topline en Kemie, terwijl Naber en DPS de accessoires leveren en Floww de kokend waterkranen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2015 - mei | Pagina(s) 12,13
Categorie: Retailformules
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken