Naamsbekendheid gereedschappen
 
Consument kent maar vijf merken
Het snel veranderende aankoopgedrag van consumenten is de afgelopen jaren door Qudata Markt- en Trendanalyses uitgebreid onderzocht. In het onderzoek Naamsbekendheid Gereedschappen is de naamsbekendheid, het imago en de positionering van gereedschapsmerken onder Nederlandse consumenten onder de loep genomen. En het blijkt dat de consument helemaal nog niet zo thuis is in gereedschapsmerken.
 
Er zijn verschillende gereedschapsmerken die de laatste jaren behoorlijk aan de weg timmeren en via verschillende media op constante basis hun boodschap wereldkundig maken. Dat wil overigens nog niet zeggen dat de inhoud van de boodschap één op één door het publiek wordt opgepakt. Laat staan dat het door de afdeling marketing zorgvuldig opgebouwde imago van een merk rechtstreeks in alle finesses door de consument wordt beleefd. De perceptie van de consument kan totaal anders zijn.

Handgereedschap
Stanley wordt door ruim een kwart van de ondervraagde consumenten (geholpen) genoemd. Gamma volgt met 20 procent en Kinzo met 10 procent. De top zes wordt verder aangevuld met Sandvik (8 procent), Bahco (7 procent) en Skandia (6 procent). De overige merken die de consument geholpen noemt, liggen onder de vijf procent. Zelfs geholpen komt de consument niet verder dan heel duidelijk vijf merken, als je winkelmerk Gamma niet meerekent in dit verhaal.
Verder blijkt uit dit onderzoek dat consumenten handgereedschapsmerken vooral kennen uit de winkels (66 procent), van folders (25 procent) en via vrienden en familieleden (21 procent). 10 procent heeft kennis genomen van de merken via kranten en tijdschriften, 8 procent van de consumenten herkent merken via internet.
De functionaliteit en kwaliteit van handgereedschap zijn de belangrijkste aankoopcriteria. 92 procent van de ondervraagde consumenten vindt de betrouwbaarheid van handgereedschap belangrijk en 90 procent vindt duurzaamheid essentieel. Verder moet handgereedschap krachtig en veilig zijn (88 procent) en garantie is voor driekwart een belangrijke reden om een bepaald merk handgereedschap te kopen.

Elektrisch gereedschap
Op de vraag welke van de namen als eerste bij de ondervraagde consumenten opkwam bij elektrisch gereedschap (geholpen) staat Bosch op één met 37 procent. Black + Decker volgt met 23 procent en Makita met bijna 13 procent. Plaats 4 en 5 van de top 5 worden bezet door Matabo (6 procent) en Dewalt (3 procent), beide genoemd door minder dan tien procent van de consumenten.
Consumenten kennen merken op het gebied van elektrisch gereedschap vooral van de winkels (64 procent), van folders (37 procent) en via vrienden en familieleden (33 procent). 18 procent heeft kennis genomen van merken via kranten en tijdschriften, en 14 procent van de consumenten herkent merken van tv of radio.
De goede kwaliteit (92 procent) van elektrisch gereedschap is het belangrijkste aankoopcriterium. 90 procent vindt respectievelijk de betrouwbaarheid en functionaliteit van gereedschap essentieel. Daarnaast vindt 89 procent van de consumenten het belangrijk dat elektrisch gereedschap duurzaam en veilig is.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2015 - februari | Pagina(s) 10
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken