'Bedrijven zitten teveel in hun comfort zone'
 
Guido Thys over keuzes maken en doorbraakinnovaties:
Aansluitend op de Jaarvergadering van Romazo Consumenten was er maandag 3 november bij de Metaalunie in Nieuwegein een boeiende workshop van Guido Thys over keuzes maken, uit je comfort zone stappen en doorbraakinnovaties. Als antwoord op de aanhoudende crisis die –volgens hem- niet vanzelf voorbij gaat.
 
Met Guido Thys had Romazo Consumenten de juiste spreker in huis gehaald. Helemaal aansluitend op de problematiek die op dit moment ook in de zonweringsbranche speelt. Want hoe kan het nou dat de markt het nog steeds lastig heeft, terwijl alle indicatoren op groen staan en we qua zonweringsweer het mooiste voorjaar hadden in de geschiedenis van de KNMI? Volgens Guido Thys komt dit doordat er geen sprake is van een economische crisis maar van een systemencrisis. “We hebben te maken met een crisis waar we niks van snappen. We doen alles om eruit te komen. Maar het lukt niet. Dat komt omdat we de crisis proberen op te lossen op een manier zoals we die klus altijd klaarden. En dat werkt niet meer. Omdat heel veel zaken op het einde van hun levenscyclus zitten.”
Volgens Guido Thys zijn we onder druk van de informatierevolutie in een nieuwe tijd terecht gekomen. “Veel systemen zullen dus op de schop moeten. Omdat ze niet meer werken. Verdienmodellen, bedrijfsstructuren, ketensamenwerkingen en communicatiemodellen; ze zitten allemaal aan het einde van hun levenscyclus. Het moet dus anders. Maar hoe?”, zo vroeg Guido Thys zich hardop af.

Keuzes maken
In de eerste plaats moeten bedrijven keuzes durven te maken, aldus de welbespraakte Belg. Hij signaleert daarbij dat het middensegment verdwenen is. Ook in de zonweringmarkt zien we deze tendens. “Als je geen keuzes maakt, kom je nergens”, aldus Guido Thys. Vervolgens noemde hij een aantal bekende bedrijven waar de afgelopen jaren niet de juiste keuzes zijn gemaakt. Zoals de Free Record Shop, OAD, Halfords en Kodak. Met alle gevolgen van dien. Toch is de behoefte als het gaat om muziek of fotografie niet verdwenen bij de klant, aldus Thys. “Het gaat er veel meer om hóe je het aanbiedt.”
Vervolgens maakte hij de stap naar bedrijven die wel succesvol zijn. Deze zijn dat volgens hem allemaal om dezelfde reden: ze realiseren de ene doorbraakinnovatie na de andere en hebben geen last van de zes mythes die ons denken en doen blokkeren. In zijn boek ‘Voorbij de economische crisis!’ gaat hij verder in op deze zes mythes. Bijvoorbeeld de mythe dat deze crisis wel weer overwaait. Of dat we kunnen denken en doen als altijd. En dat het doel van ondernemen winst maken is. Allemaal niet waar, aldus Guido Thys. In het laatste geval: volgens hem moet winst maken niet het doel van een onderneming zijn. Maar waarde creëren. “Wie geen waarde produceert, heeft geen bestaansrecht.”

Comfort zone
Met zijn workshop probeerde Guido Thys de aanwezige dealers en fabrikanten tot nadenken aan te zetten. Oftewel blijf je doen wat je altijd al deed? Of ga je dingen anders doen? Grote doorbraakinnovaties zoals die van Google of Apple hoeven we niet gelijk te verwachten in onze branche. Maar ook kleine stapjes kunnen zorgen voor doorbraken. “Het gaat erom dat je dingen anders gaat doen. Dat je de systemen gaat veranderen. Neem bijvoorbeeld de weg die je normaal gesproken bewandelt van prospect naar klant. Hoe kun je dat anders doen? Je zou bijvoorbeeld je intake-gesprek kunnen veranderen. Binnen bedrijven zitten we vaak veel te gevangen binnen onze eigen systemen.”
Guido Thys heeft natuurlijk gemakkelijk praten. Als spreker is hij hele dagen bezig met dit onderwerp. Welke tips geeft hij de zonweringdealer mee om te komen tot doorbraakinnovaties binnen zijn bedrijf waardoor deze weer succesvol wordt? Ga niet werken in je bedrijf, maar aan je bedrijf, is zijn eerste tip. Dat vraagt van de ondernemer iets meer om een helicopterview. Dus af en toe wat afstand nemen. En eventueel met collega-ondernemers sparren over hoe zaken anders kunnen. Een tweede tip is om bij tijd en wijle uit je comfort zone te gaan. “De meeste ondernemers zitten altijd in hun comfort zone. Daar voelen ze zich lekker veilig”, aldus Guido Thys, die daarbij een plaatje met twee cirkels liet zien. De andere cirkel symboliseert de wereld buiten de comfort zone. “This is where the magic happens!”

DNA van het bedrijf
Dat klinkt allemaal erg mooi. Maar moet een zonweringdealer – als het minder met zijn bedrijf gaat – in één keer alles overboord gooien en heel wat anders gaan doen? Nee, dat is nou ook weer niet zijn advies. Volgens Guido Thys moet je verder bouwen op het fundament dat er al staat. Daarbij zijn drie vragen essentieel, volgens hem. Wat moeten we? Wat willen we? En wat kunnen we? “Op die manier kom je er achter wat het DNA van je bedrijf is. Ik noem dat de core Essence. Veel bedrijven hebben niet verder nagedacht dan hun core business. Bedrijven die op tijd hun core business en verdienmodel opschuiven, zullen veel langer overleven dan degenen die zich vastbijten in de status quo.”
Guido Thys roept bedrijven in de zonwering dan ook op om een duidelijk visie en missie te hebben naar de toekomst toe. En dat op te schrijven in een soort manifest, zodat het ook bij iedereen binnen het bedrijf gaat leven. “Geef dit manifest een centrale plaats in alles wat uw organisatie denkt, doet en communiceert. Dit zorgt voor een ongekende dynamiek, saamhorigheid en creativiteit binnen het bedrijf.”
Het was jammer dat er zo weinig dealers en fabrikanten op middagbijeenkomst van de ledenvergadering van Romazo Consumenten waren afgekomen. Want het was absoluut een verhaal dat tot nadenken aanzette. Concrete oplossingen gaf het niet gelijk. Maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling van Guido Thys. Daarvoor moet de zonweringdealer zelf aan de slag. En uit zijn comfort zone komen!

Nieuwe consumentenrecht
Annemieke van Hagen, bedrijfsjuridisch adviseur bij de Metaalunie, gaf een uiteenzetting over het nieuwe consumentenrecht dat sinds deze zomer van kracht is. Belangrijkste wijziging is dat de termijn waarbinnen de consument af kan zien van zijn aankoop standaard 14 kalenderdagen is. De verkoper moet de klant daarbij altijd actief op de hoogte stellen van de bedenktijd. Gebeurt dat niet, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot 12 maanden. “Ons advies is om deze mededeling schriftelijk te doen. Mondeling is later niet te bewijzen”, aldus Annemieke van Hagen. In het kader van het herroepingsrecht moet de mededeling voor de aankoop worden gedaan. “Dus niet als bijsluiter van de order.” Op de foto Annemieke van Hagen (rechts) samen met branchemanager Martin Straver.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2014 - november | Pagina(s) 32,33,35
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken