Dwaze dagen
 
Column Marketing
Begin oktober waren het weer Drie Dwaze Dagen (DDD) in De Bijenkorf. Wij begonnen er dertig jaar geleden mee om het dure imago van De Bijenkorf met een ludieke actie te ontkrachten. Vanaf de eerste keer waren de DDD een groot succes, er werden media aandacht, veel bezoekers en enorme omzetten bereikt. Ook dit jaar kon je weer over de koppen lopen. Het was echt dringen geblazen door de lange rijen bij de aanbiedingen, de kassa’s en de files op de roltrappen. Of de omzetten beter waren dan vorig jaar wilde de Bijenkorf directie niet zeggen, maar veel was het wel!
De Drie Dwaze Dagen onderstrepen dat mensen nog steeds van fysiek winkelen houden. Kijk maar eens naar populaire winkelgebieden op een zaterdag- of zondagmiddag. Druk, druk, druk! Mensen willen andere mensen zien, van de sfeer genieten, leuke spullen aanraken en soms passen, impulsaankopen doen, ondanks een laag consumenten vertrouwen en druk op de bestedingsruimte. Maar ze willen dat vooral doen op plekken waar het sfeervol en gezellig is, er veel goede winkels zijn, terrassen, horeca, vermaak. Waar zij winkelen kunnen combineren met lekker uit eten, bioscoop of theater meepakken, afspreken met vrienden.
Ook boodschappen doen blijft populair. Kijk naar de rijen bij de kassa van de supermarkt op zaterdag tussen 11 en 4 uur, of in de buurt van trein- en busstations aan het einde van de werkdag. Weliswaar wordt er steeds meer gebruik gemaakt van boodschappen bezorgen of afhalen, maar de percentages zijn, buiten de grote steden, nog lang niet in de dubbele cijfers!
Helaas spelen winkeliers onvoldoende in op deze ontwikkeling naar vermaak of gemak! Veel woonwinkels, bouwmarkten, keukenzaken zijn nog vooral functioneel ingericht. Al het aanbod is netjes neergezet, van informatie voorzien, hier en daar met wat decoratie aangekleed, maar thuis woon je zo niet! Terwijl het in wonen juist om sfeer, gezelligheid, beleving gaat.
Bij acties draait het in deze zaken meestal uitsluitend om de korting! Nu x% voordeliger, nergens goedkoper, 3 halen 2 betalen! Bij de DDD gaat het om begerenswaardige spullen voor, inderdaad, aantrekkelijke prijzen. Maar het gaat er vooral om de beleving van de bezoekers door de aankleding, de drukte, en het gevoel dat ze iets bijzonders hebben meegemaakt door de interessante artikelen die ze hebben gevonden.
Winkeliers kom uit je stoel! Verras je klanten. Geef ze een echte belevenis. Want ze willen best naar je winkel komen, maar dan moet het wel de moeite van de reis waard zijn!

J.M. Kessels
Uit het vak retail adviseurs
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - oktober |
Categorie: Retail, Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken