Consument heeft oog voor expertise vakman
 
Duidelijk verschil in aankoop van woon- en klusproducten
Afgelopen zomer heeft Qudata Markt- en Trendanalyses onderzoek gedaan naar de rol van de professionele klusser in het aankoopgedrag van woonconsumenten. In hoeverre 'stuurt' de vakman klanten in aankoop van een badmeubel, vloeren en keukenapparatuur? En belangrijker nog... wordt de invloed van de vakman of het klusbedrijf in het gehele aankooproces groter?
 
De afgelopen zomer zijn ruim duizend consumenten ondervraagd die recent een klus hebben laten uitvoeren of dat het aankomende half jaar van plan zijn te laten doen. In het onderzoek is met name ingezoomd op de rol van de vakman of klusbedrijf als het gaat om de aankoop van woon- en klusproducten. Logischerwijze bepaalt de professionele klusser in de meeste gevallen welke (ruwe) bouwmaterialen worden gekocht en ook van welk merk. De aankoop van materialen voor het constructieve deel van een renovatie of verbouwing laten consumenten veelal volledig over aan het klusbedrijf. Anders wordt het bij aankoop van producten voor de afwerking van de woning. Producten als een keuken, badmeubelen, verlichting en vloeren vertegenwoordigen de esthetische waarde van een renovatie of verbouwing, een facet waar klanten graag zelf invloed op uitoefenen.

Constructie
In het algemeen geeft de meerderheid van de consumenten aan deels zelf en deels het bedrijf te laten bepalen welke producten en materialen worden gebruikt voor een klus. Ruim eenvijfde van de consumenten bepaalt het helemaal zelf. Volgens 14 procent van de consumenten kiest de vakklusser helemaal zelf de materialen uit.
Wanneer we kijken naar de afzonderlijke klussen, zien we dat bij het plaatsen van een dakkapel bijna driekwart van de consumenten aangeeft samen met het klusbedrijf te bepalen welke materialen en merken worden gebruikt. 11 procent bepaalt dit helemaal zelf en eveneens 11 procent laat dit aan het klusbedrijf over.
Voor een ‘aanbouw- of verbouwklus’ overlegt de consument in tweederde van de gevallen samen met het klusbedrijf welke materialen gebruikt worden. 18 procent bepaalt het helemaal zelf, aanzienlijk meer dus dan bij het plaatsen van een dakkapel. Meer dan bij het plaatsen van een dakkapel speelt de afwerking een rol, een onderdeel van een klus waarin consumenten op zijn minst willen meebeslissen.

Badkamer & keuken
Opvallend is dat bij het installeren van de badkamer/het sanitair ruim een kwart van de consumenten helemaal zelf bepaalt welke producten en materialen gebruikt worden. Ruim 60 procent kijkt samen met de vakklusser naar de aankoop van badkamerproducten. Bij de keuken bepaalt een kleine 30 procent helemaal zelf welke materialen gebruikt worden en een kleine 60 procent bepaalt het deels zelf en laat het deels over aan het klusbedrijf.
De adviserende of bepalende rol van de vakman bij aankoop van producten voor een schilderklus verschilt behoorlijk tussen binnen- en buitenwerk. 11 procent van de consumenten geeft aan dat voor het schilderenwerk binnen het klusbedrijf bepaalt welke producten gebruikt worden, tegenover 17 procent voor verven/schilderen buiten. Blijkbaar verlaten consumenten zich meer op de expertise van de vakman als het gaat om het buitenschilderwerk.

Tegels zetten & stucen
Over het algemeen kan je zeggen dat voor de klussen die met de afwerking te maken hebben, de consument vaker bepaalt welke producten en materialen worden gebruikt bij de klus. Als we bijvoorbeeld kijken naar het zetten/leggen van tegels, geeft ruim een kwart van de consumenten aan zelf te bepalen welke materialen er gebruikt worden. Het stucen van wanden vormt een uitzondering op de regel, want hier laat de consument vaker het klusbedrijf beslissen dan dat ze zelf besluiten welke materialen gebruikt gaan worden. Wellicht heeft dit met het specialisme stucen te maken en dat de consument niet zo goed op de hoogte is van wat hier precies bij komt kijken.

Producten bestellen
In het onderzoek van Qudata is ook de vraag gesteld wie de producten voor de klus haalt of bestelt. Het klusbedrijf zorgt in 35 procent van de gevallen voor alle producten. Bijna een derde van de consumenten geeft aan de producten deels zelf te halen en laat dit deels aan de klusser over. Bijna eenvijfde van de consumenten haalt de producten zelf in huis. Slechts 8 procent van de consumenten zegt zelf de producten uit te kiezen en het vervolgens op te laten halen door het bedrijf/klusser.

Klussen waar overduidelijk het klusbedrijf voor alle producten zorgt, zijn het plaatsen van een dakkapel (44 procent) en het reinigen van een gevel (42 procent). Voor de rest van de klussen schijnen de consument en het klusbedrijf de taken eerlijk te verdelen. Een klusbedrijf of specialistisch bedrijf heeft meestal het voordeel dat zij bouwmaterialen voordeliger kunnen inkopen. Zij hebben bijvoorbeeld afspraken met leveranciers en krijgen (kwantum)kortingen. Dit werkt natuurlijk in positieve zin door op de rekening van de consument. Logisch dus, dat de consument naast zijn eigen stem, ook die van het klusbedrijf duidelijk laat meetellen.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - september | Pagina(s) 30,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken