Nieuwe Zakelijkheid verdringt design
 
Trends op de beurzen van 2013 (1)
De jaarlijkse hausse aan vakbeurzen binnen de woonbranches ligt weer achter ons. Daarin vallen dit jaar enkele belangrijke hoofdtrends op. In de eerste plaats staan de nieuwe technieken centraal. Techniek en aspecten zoals ergonomie zijn belangrijker geworden dan het design. 'Nieuwe Zakelijkheid' noemen we dat.
 
Op de keukenbeurzen zien we de aandacht voor ergonomie opkomen. Tijdens de Duitse Küchenmeile-huisbeurzen introduceerde Ballerina Küchen, in samenwerking met toeleverancier Kesseböhmer, haar in hoogte verstelbare kookeiland onder de naam ergoAgent base. Met dit ergonomische systeem kan de werkhoogte naar individuele behoefte worden aangepast om dynamiek en comfort in de keuken te brengen. De hefkracht is maar liefst 1.000 kg en biedt dus mogelijkheden voor tal van ontwerpen en materialen. De techniek is onzichtbaar in het kookeiland geïntegreerd.
Dergelijke ergonomische aspecten kunnen ook gecombineerd worden met domotica, laat het keukenmerk Tielsa zien. Tielsa werd bij Alno Küchen als een volledig nieuw concept gepresenteerd. Want een keuken of een meubel alleen is geen extra verkoopargument meer. Ergonomie en inspelen op de vergrijzing zijn dat wel. Gekoppeld aan thema’s als veiligheid, klimaatbeheersing in de woning, internet, energiemanagement, voedselveiligheid, medische controle en medicijnengebruik en besturing van de apparatuur in de woning. En dat alles bediend en gecontroleerd van een centraal gekozen punt in de keuken.
Keukendeurtjes en ovens kunnen tegenwoordig eenvoudig worden geopend systemen zoals ‘One touch to open’, ‘Knock to open’ of ‘Push to open’.

Con@ctivity
Tijdens de hi-tec beurs IFA in Berlijn presenteerde Miele haar functie Miele@Home. “Daarmee kan je op je iPhone, je android toestel of je tablet een app downloaden, waarmee je de apparaten die binnen je netwerk thuis zijn opgenomen -zoals een wasautomaat, een droogautomaat of je oven- kunt volgen, maar ook daarmee kunt bedienen. Vanuit je werkkamer kan je bekijken, hoe het met je oven is.” Daarvoor is inmiddels allerlei randapparatuur beschikbaar. In de nieuwste modellen op de IFA is het al aanwezig. In de toekomst kun je via domotica-systemen zoiets zelfs vanuit je auto bedienen.
En met de Miele Con@ctivity-functie gaan apparaten steeds meer met elkaar communiceren, zoals de kookplaat en de afzuigkap.
Siemens werkt eveneens met een Connectivity app, waarmee bijvoorbeeld intelligent shopping mogelijk is. Nooit meer te veel of te weinig voorraad in je koelkast.
Connectivity heet bij Bauknecht B live. Alle apparaten worden in de toekomst gekoppeld aan het net, zoals via WiFi, de iPad, iPhone, om de apparatuur te bedienen, te controleren en te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld vastleggen, wanneer de oven wordt aangezet en volgens welk programma. Maar je kunt ook bepalen op welk moment het het gunstigste is om je vaatwasser aan te zetten. Het doel is dit systeem in 2015 op de markt te brengen. Ook Samsung liet in Berlijn zien dat je keukenapparatuur tegenwoordig met je iPad kunt bedienen; en Grundig bedient de wasmachine met de afstandsbediening.

Aquasound
Wat betreft de badkamerbeurzen: een systeem als AquaSound maakt het mogelijk om ‘samen met uw favoriete artiest’ te zingen onder de douche. Het Wipod Music Center is namelijk een waterdicht muzieksysteem dat naast een FM-radio ook een MP3 systeem is. De waterdichte controller (Wipod) is daarbij ‘hét centrale punt’ in de badkamer. Draadloos wordt het gekozen nummer via Bluetooth gestreamd en ten gehore gebracht via de waterdichte inbouwspeakers. Het is tevens te koppelen met iPhone of SmartPhone. Daarbij past tevens de Badkamer LED-TV van dezelfde producent. De tv is waterbestendig (IP-X5), werkt op laagspanning en beschikt over technologie die condensvorming op het scherm tegengaat. Door zijn geringe diepte (47 mm) kan deze tv stijlvol tégen de muur worden bevestigd, of in de muur worden geïntegreerd.
Maar vanzelfsprekend is ergonomie ook een aspect voor de badkamer, zo bleek dit jaar op de ISH-beurs in Frankfurt. Ook ouderen willen een chique badkamer, een goed ogende badkamer waar alles qua design goed bij elkaar past. “Ons doel is, dat de ergonomische producten niet alleen geschikt zijn voor de groeiende doelgroep van senioren, maar qua design ook echt mooi”, geeft HSK Duschkabinenbau aan.
En kranenproducent Hansa komt met HansaMedipro mengkranen en douches, waarvan de moderne en aantrekkelijke belijning ook prima past in de particuliere badkamer. Hansa speelt hiermee namelijk in op alle eisen van de 50+-generatie: makkelijk te bedienen, veilig en vervaardigd uit hoogwaardige materialen die de waterkwaliteit in stand houden en voldoen aan de strengste voorschriften op het gebied van hygiëne.

Buitenleven
Keulen was in de eerste week van september traditioneel weer de tuinhoofdstad van de wereld vanwege de SpogaGafa-beurs, om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de tuinsector te ontdekken.
Fabrikanten werkten aan verluxing van tuinmeubelen, zoals tafels met uitklapbare bladen waaraan je zittend kan eten en modulair uit te bouwen loungebanken. Hipp Design toonde in synthetisch leer gehulde stoelen, banken en tafelelementen, gebaseerd op autostoelen. Daarmee heeft de Nieuwe Zakelijkheid vanuit de woning -en vanuit de auto- ook het buitenleven bereikt.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - september | Pagina(s) 26,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken