De Kwestie Zevenaar
 
Komst Outletcentrum zorgt voor beroering
Grote commotie in het Zuidoostelijke deel van Gelderland. De Amsterdamse belegger Solidiam wil in Zevenaar een outlet openen die vergelijkbaar is met Designer Outlet Roermond. Het nieuwe winkelcentrum moet op jaarbasis twee tot vier miljoen bezoekers trekken en levert naar schatting zo'n 250 tot 300 nieuwe banen op. Tot zo ver een prachtig initiatief, maar er speelt natuurlijk meer mee…
 
Afgelopen zomer kondigen Solidiam in samenwerking met projectontwikkelaar Stable aan in 2018 een grote Outlet te willen openen langs de A12 tussen Arnhem en de Duitse grens. Om precies te zijn… in Zevenaar dus. De gemeente reageerde positief op het voorstel. Wethouder Anja van Norel liet in De Gelderlander optekenen ’dat de hele regio hiervan kan profiteren. Dit gaat de economie, het toerisme en de werkgelegenheid een impuls geven’.

Op de website van de gemeente worden alle pluspunten nog eens goed uit de doeken gedaan: de nieuwe outlet zet Zevenaar op de kaart en zorgt voor een toename van ’bovenregionale bezoekers’. Een deel van die bezoekers zal eveneens de binnensteden van Arnhem en Nijmegen bezoeken, zo is de verwachting. Er ontstaat natuurlijk ook nieuwe werkgelegenheid: ’voor horeca bijvoorbeeld wordt een impuls verwacht van ongeveer 1,5 miljoen euro. Voor winkels in de branches mode, luxe en sport wordt een impuls verwacht van 3 miljoen euro in de centrumwinkelgebieden in de omgeving’. Het winkelcentrum in Zevenaar is daar een van.

Zoals verwacht zijn op het plan positieve en negatieve reacties. Om te beginnen de negatieve reacties: er zijn inmiddels tientallen bezwaarschriften ingediend en de nabijgelegen gemeenten Arnhem, Doetinchem en zelfs de provincie willen de bouw tegenhouden. De Achterhoek is een krimpgebied, stelt Jos Thiemessen namens de winkeliersverenigingen in Doetinchem. ’Als je een nieuwe outlet toelaat, komen de omliggende winkelgebieden ernstig in de problemen’.

En daar zit ’m de crux. De huidige winkeliers zijn doodsbenauwd dat het nieuwe centrum hen klandizie gaat kosten en uiteindelijke resulteert in leegstand. Volgens de gemeente Zevenaar heeft de leegstand weinig te maken met outletcentra. ’Bijna overal loopt de leegstand op, ook als er geen outlets zijn’, stelt de woordvoerder.’ Door het plan niet door te laten gaan‚ verstoor je de marktwerking’.
Drie retailspecialisten, Hans van Tellingen (Strabo bv), Ronald van Velzen (CityWorks) en Paul Rodenburg (B@s Consultants) stellen in een artikel op Vastgoedjournaal.nl zelfs: ’Outletcentra laten zien waar het aan ontbreekt in onze Nederlandse binnensteden. Bijvoorbeeld aan een goed georganiseerd centrummanagement. Of aan een uitgekiende promotie en doelgroepenbeleid’.

In De Gelderlander schrijft retailspecialist Cor Molenaar zijn opinie over het outletcentrum. De kop boven het artikel is duidelijk: ’Verbieden van outlet is naïef’. Maar hij schets vooral een duidelijk beeld van het veranderende koopgedrag van consumenten. De internetverkopen stijgen jaarlijks, klanten kopen veel selectiever en is winkelen steeds meer recreëren geworden. Kortom er is veel minder behoeft aan winkels. Daarnaast is door de crisis het bestedingspatroon veranderd. Schulden aflossen en meer sparen zetten nu de toon. Niettemin stelt Cor Molenaar dat een outletcentrum een bewezen succesformule is: interessant door de lage prijzen en gezellig.

Volgens Molenaar moeten gemeenten een actieve rol spelen binnen de plaatselijke retail. Die handschoen heeft de gemeente Zevenaar opgepakt. En laten we eerlijk zijn, iedere verandering in het winkelbestand in een bepaalde gemeente of regio heeft gevolgen voor het huidige. Soortgelijke discussies worden telkens gevoerd als er een nieuwe megabouwmarkt van bijvoorbeeld Hornbach of sinds kort van Baumarkt worden geopend. Opmerkelijk is tot slot wel de zinssnede in het persbericht dat Solidiam eerst ’tweehonderd woningen op het BAT-terrein wilde bouwen’ en toen dat vanwege de crisis niet lukte ze er een outletcentrum wilde vestigen. Feit blijft dat De Nederland bv niet ongebreideld nieuwe winkelcentra kan blijven bouwen. In Amerika en Engeland is te zien hoe onze toekomst er dan uit komt te zien: veel leegstand en slapende steden. En dat is wat veel binnenstadmanagers nu juist proberen te vermijden.

QR-code:
http://www.vpro.nl/speel.program.12677269.html
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - september | Pagina(s) 9
Categorie: Retail, Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken