Omnichannel? Behalve de retail
 
Beste (web)winkels van Nederland
Eind maart werd Bol.com tijdens de Thuiswinkel Awards in Noordwijk aan Zee uitgeroepen tot 'Beste webwinkel van Nederland'. Naast de titel voor Beste Webwinkel verkoos het Nederlandse publiek Bol met haar nieuwste winkel Sport & Vrije tijd als beste in de categorie Reizen & Vrije tijd en sleepte de webwinkel ook de Publieksprijs XL Media/Entertainment binnen.
 
Kortom, Bol was tijdens de dertiende editie van het prestigieuze webwinkel-gala de grote winnaar en troefde gerenommeerde sites als Coolblue en Wehkamp af. Volgens de jury heeft Bol ’het de klant nog beter naar de zin gemaakt door goed gebruik te maken van data, zodat de winkel iedere dag nog persoonlijker wordt voor 4,5 miljoen trouwe klanten’.
Dit klinkt haast als een beoordeling van een fysieke winkel. In die categorie winkels werd eind vorig jaar Intratuin tijdens de ING Retail Jaarprijs door het publiek uitgeroepen tot ’Beste Winkelketen van Nederland’. De tuinwinkel scoorde hoog op assortiment, een aspect waarvoor Bol, wellicht gedwongen door de komst van Amazon, eveneens veel waardering kreeg van jury. Daarnaast roemde de jury Bol voor de ’grote stappen die zijn gemaakt door de winkel open te stellen voor het aanbod van andere winkeliers. Door deze ontwikkeling kunnen winkeliers via de webwinkel hun producten aan een groot publiek aanbieden en hebben klanten inmiddels keuze uit meer dan 7 miljoen artikelen’.

Vernieuwing
Intratuin scoorde vervolgens goed op het aspect vernieuwing, iets waarvoor directeur van Bol, Daniël Ropers, continu ruimte inplant in de strategie: ”Zo hebben we het afgelopen jaar veel gedaan om het winkelen via mobiel en tablet net zo gebruiksvriendelijk te maken als het winkelen via laptop en PC.”
Voor sfeer behaalde Intratuin een ruime acht, iets wat voor Bol een lastig te bevatten fenomeen is. Maar ook daar heeft Ropers zo zijn visie op: “Al sinds wij 15 jaar geleden onze eerste winkel openden, vinden wij het belangrijk om te weten wat klanten van ons vinden en doen we er alles aan om ze enthousiast te maken. Wij willen tenslotte de beste winkel van Nederland en België zijn. We hebben onze site de afgelopen drie jaar uitgebreid met een groot aantal nieuwe winkels. Het is geweldig om te zien dat Nederlanders en Belgen hier enthousiast over zijn dat zij in deze winkels ook de kwaliteit en het ruimte aanbod vinden die ze van ons gewend zijn.”

Wie is de beste?
Opvallend is dat beide ’wedstrijden’ zich kenmerken door bijna dezelfde beoordelingscriteria. En dat beide winnaars nagenoeg op dezelfde criteria hoog scoren. Beide organisaties van de awards, ING en thuiswinkel.org zullen stellen dat de stem- en meetmethodieken anders zijn en sterker nog… aangeven dat het om totaal verschillende aankoopkanalen gaat. Maar we zitten toch midden in de omnichannel-fase? De klant maakt inmiddels geen onderscheidt meer tussen internet en een fysieke koopomgeving. Misschien wordt het dan ook wel eens tijd deze scheiding in de prijzenkast definitieve te verwijderen. Een grote prijzen-gala voor de on- en offline-retail in Nederland. En dan kijken wie de beste is!
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - april | Pagina(s) 17
Categorie: Retail, Evenementen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken