Ieder ziet economie door zijn eigen bril
 
Optimisme bij keukens, badkamers en klussers
De vraag: Wat verwacht u van de economie in de komende zes maanden wordt in de diverse segmenten van de woonbranche heel verschillend beantwoord. Vooral de keuken- en badkamerretailers en de klusbedrijven zijn optimistisch. De zonweringondernemers en de dhz-branche hebben hun twijfels over de economische vooruitzichten.
 
(bij grafieken WoonBranchebarometer en consumentenvertrouwen:)
Verschillen tussen de segmenten
De ondernemers uit de diverse segmenten bezien de economie elk door hun eigen bril. In de keukenbranche, de badkamerbranche en de klusmarkt zien ondernemers hun omzetten weer wat toenemen. Dit in tegenstelling tot de zonweringbranche en de dhz-markt, waar de omzetgroei tegenvalt. Dit heeft ook te maken met het consumentenvertrouwen, dat twee kanten vertoont. Het consumentenvertrouwen, gemeten door CBS, vertoont sinds juli al een stijgende lijn. Maar tegelijkertijd ziet de consument deze tijd nog steeds als ongunstig voor het doen van grote aankopen.

(bij grafiek Keuken-economiebarometer:)
Keukenondernemers
De ondernemers in de keukenbranche zijn eigenlijk al sinds september jl. optimistisch over de economische ontwikkelingen. De Economiebarometer loopt zo’n beetje paralel aan het consumentenvertrouwen. Tussen ‘de oren’ van de retailer zit het al goed. Wat nog niet hersteld is, is de traditionele situatie, waarin ook de Branchebarometer van de keukenbranche de lijn van het consumentenvertrouwen precies volgt, met ‘een vertraging’ van enkele maanden. De keukenverkoop zelf is dus nog niet optimaal.

(bij grafiek Badkamer-economiebarometer:)
Badkamerondernemers
De Economiebarometer van de badkamerondernemers, die ingaat op de vraag ‘Wat verwacht u van de economie in de komende maanden?’ houdt dezelfde trend als die van de Verwachtingsbarometer (’Wat verwacht u van de branchesituatie in de komende maanden?’). Na de gebruikelijke september-dip volgt een opwaartse lijn richting 60 punten en hoger. De ondervraagde ondernemers hebben meer vertrouwen gekregen in de keuzes vanuit de politiek en de toekomstige bestedingen van de consument.

(bij grafiek Zonwering-economiebarometer:)
Zonweringondernemers
Zoals we al aangeven, ligt de verwachting over de economische ontwikkelingen bij de zonweringondernemers lager dan die in de keuken- en badkamerbranches. In december geeft deze barometer de stand 45 aan. Er zijn -met een stand onder 50 punten- dus meer pessimisten dan optimisten in het panel van ondernemers. Toch vertoont deze Economiebarometer ook hier een stijgende lijn. In september en oktober was er nog sprake van een stand 32 of 33. In december is er dus een stijging te zien met 12 punten tot 45.

(zonder grafiek:)
Dhz-branche en klusbedrijven
De doe-het-zelfbranche heeft nog weinig verwachtingen van de economie in de komende maanden. De Economiebarometer ‘zwalkt’ bij deze ondernemers van stand 40 in juni, langs stand 56 in oktober, weer terug naar stand 45 in december. De huizenverkoop kan wellicht wel iets aantrekken, maar de uitwerking daarvan laat nog op zich wachten. Bij de klusbedrijven is dat anders. Daar heerst, onder andere vanwege de btw-verlaging, al een optimisme sinds augustus. De Economiebarometer komt bij hen in december zelfs uit op stand 58,3.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - februari |
Categorie: Economie, Marktonderzoek
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken