Samenwerking was nog nooit zo waardevol
 
Formules gaan enthousiast 2014 in
Tal van Nederlandse keukenformules en -organisaties zijn het jaar 2014 enthousiast en voortvarend ingegaan. De crisis heeft enerzijds enkele honderden winkeldeuren doen sluiten, anderzijds wordt er vanwege de moeilijke tijden door de andere winkels steeds meer gezocht naar samenwerking.
 
Zo realiseerde Superkeukens recent twee nieuwe vestigingen in Capelle aan den IJssel en in Oldenzaal. Franchise manager John Pleijte: "Hiermee komt het aantal op 40 vestigingsplaatsen en kunnen we echt spreken van een landelijke dekking waar wij natuurlijk enorm trots op zijn."
Intussen gaat De Mandemakers Groep (DMG) verder met onder meer een strategische samenwerking met Tulp Keukens; iets dat zelfs in Duitsland groot nieuws is. "Mandemakers kauft wieder ein", aldus Kuechennews.nl. In Utrecht opende DMG afgelopen jaar de eerste vestiging van Marquardt Küchen in ons land. En in Duiven werd naast de winkel van Sanidirect de derde vestiging van Küchen Direct geopend.
Grando bouwt haar keukenwinkels momenteel om tot fraaie keuken- en badkamershowrooms. Hagro werd door de lezers van KIM met een marketing award-nominatie beloond voor haar activiteiten met Schmidt keukens en ontving veel dealers tijdens de presentatie in Hoogeveen.
Volop 'reuring’ dus in formule-land. Er werd dan ook uitgekeken naar de jaarvergaderingen van Der Kreis en MHK.

Jubileumbijeenkomst
Op de jaarvergadering op 19 mei op Urk kon Der Kreis Nederland -onder het kenmerkende motto ‘Forward!’- met de bij haar aangesloten ondernemers het 25-jarig bestaan vieren. “Eine kleine Musterleistung”, zo wordt de groei van deze retailorganisatie genoemd door de Duitse moederorganisatie. “We bedanken onze relaties hartelijk voor de goede samenwerking gedurende vaak vele jaren. Het gaat in de komende tijd om het vasthouden aan kwaliteit, kwaliteit en nog eens kwaliteit. In je bedrijf, maar ook in je medewerkers.”
Enkele leden overhandigden vervolgens een felicitatiecadeau aan Marcel Crezee, directeur van het jubilerende Der Kreis Nederland. “Want we zijn niet voor niets lid van een organisatie. Je kunt veel dingen niet in je eentje bereiken; vooral wat marketingcommunicatie betreft. Als retailers onderneem je stuk voor stuk iets, maar vooral ook met elkaar.”
Tijdens de leveranciersmarkt werden ook de bestaande en nieuwe labels goed onder de aandacht gebracht. Het Kitchzen-label heeft niet alleen haar flagship store in Wehl, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor presentaties in de andere showrooms.
“Met het juiste huismerk, goed gepositioneerd en gepresenteerd, kan de ondernemer een onafhankelijke marktpolitiek en eigen prijsbeleid voeren en de consument daarbij iets aanbieden dat bijzonder is”, aldus Der Kreis. “Daarvoor zijn de private labels Vivari, Logic Kitchens en eKSlusive in de markt gezet.”
Nieuw was het nieuwe concept Excellent Blue, met een Delfts blauw-uitstraling, ontwikkeld in samenwerking met Brigitte Küchen.

Hoge kwaliteit ondernemers
Op maandag 26 mei hielden de MHK-ondernemers hun jaarvergadering in Noordwijk aan Zee. “Als ondernemer moet je latente veranderingen in de markt opsporen en daar een antwoord op vinden”, was een van de uitgangspunten van directeur Hans Eijsackers. “Niets is blijvend, alleen de verandering. Maar de vooruitzichten voor onze branche zijn positief. De keukenmarkt vertoont tekenen van herstel en mag voorzichtig optimistisch vooruitblikken. De verkoop van bestaande huizen laat de laatste twee kwartalen een toename zien, de renovatie- en onderhoudsmarkt zal dit jaar licht stijgen en vanaf 2015 zal de productie van nieuwbouwwoningen voor het eerst sinds jaren weer toenemen.” Tijdens de jaarvergadering werd ingegaan op de vraag hoe de ondernemer deze positieve ontwikkelingen kan benutten.
“Succes begint in ons denken”, aldus Hans Strotthof, directeur van de MHK Group. “Kwaliteit zorgt voor kwantiteit en we zijn als MHK Group nu nummer 1 in Europa. Het jaar 2013 was voor Nederland geen gemakkelijk jaar, maar juist dat jaar kwam MHK Nederland sterker naar voren. We hebben hier dan ook een goed team onder leiding van Hans Eijsackers en Ivo Metz. We zouden als organisatie wel willen, dat we in alle landen zo’n hoge kwaliteit ondernemers hadden als in Nederland. Als MHK-ondernemers nemen we onze toekomst zelf in de hand; we geven richting aan de markt en bepalen de norm. MHK was nog nooit zo sterk en waardevol en nog nooit zo stabiel.”

Financiering
Een van de hindernissen voor verder herstel van de branche is nog de financiering van de aankoop van badkamer en keuken door de consument. Banken financieren tegenwoordig steeds minder tweede hypotheken en voorzieningen als keukens en badkamers. Nederlanders gaan op zoek naar andere financieringsmogelijkheden. De MHK Groep introduceert daarom exclusief voor haar leden Smart Finance. Dit concept, in samenwerking met Santander Consumer Finance, werd in Noordwijk gepresenteerd door autocoureur en retailer Tom Coronel. Santander werkt al met deze opzet in tal van branches, van de automarkt tot drogisterijen en breidt dit uit naar de leden van MHK. Het biedt de consument financieringsmogelijkheden voor een badkamer of keuken tot een bedrag van 30.000 euro, met een vaste looptijd van 120 maanden en vaste rente.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken