Tegelverkoop profiteert van renovatie
 
Tegel mag weer op een tegel lijken
Bijna tweederde van de badkamerconsumenten geeft aan te investeren in tegels voor hun huidige woning. Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses onder bijna 550 consumenten die onlangs een nieuwe badkamer aanschaften of dat in de komende maanden gaan doen.
 
De tegelverkoop is dus voor een groot deel afhankelijk van de renovatie van bestaande woningen. Of positiever gezegd: de retail kan daar volop van meeprofiteren. De badkamer- en tegelspeciaalzaak is daarvoor -met 69 procent- van groot belang. Daarna volgt de bouwmarkt met 30 procent. De bouwmaterialenhandel wordt door 15 procent genoemd.
Van de badkamerconsumenten geeft 72 procent aan bij de investeringen in hun badkamer ook tegels te kopen.
'De vloer van onze oude badkamer heeft mankementen', aldus een consument. 'We kiezen voor een extra badkamer in ons eigen huis', melden anderen, of: 'Het gaat om groot onderhoud in onze woning' en 'We renoveren de vloertegels'.
Bij een kwart van de respondenten gaat het bij de aanschaf van tegels om verhuizing of om een nieuwbouwwoning: 'Wij gaan verhuizen', zo geven respondenten aan. Maar ook, gezien de moeilijke woningmarkt, wil men de woning aantrekkelijker voor verkoop maken: 'Ik wil een nieuwbouwwoning, maar wil eerst mijn huis verkopen'.

Regionale verschillen
Er zijn binnen de diverse consumentensegmenten nogal wat opvallende verschillen waar te nemen. Zowel op regionaal gebied als wat betreft de leeftijdsgroepen. Consumenten in de zuidelijke en in de noordelijke provincies van ons land investeren het meest in tegels. In deze regio's nam 75 en 77 procent van de consumenten het vervangen van de tegels mee in de badkamerinvesteringen. In de regio Oost was dit bijvoorbeeld slechts 64 procent.

Leeftijdsverschillen
De leeftijdsgroep tussen 56 en 65 jaar investeert het meest in tegels. Maar liefst 85 procent van de badkamerconsumenten in deze leeftijdsgroep geeft aan tegels te hebben gekocht of te gaan kopen voor hun badkamer. Dat is bij de consumenten tussen 31 en 55 jaar ca. 78 procent. Bij de starters, de jonge consumenten tussen 21 en 30 jaar en de senioren boven 65 jaar is dat beduidend minder: resp. 63 en 53 procent.
Dat komt overeen met de bijbehorende gezinssituaties. Van de alleenstaanden zonder kinderen -veelal behorend tot de starters- geeft slechts 61 procent aan tegels te hebben aangeschaft en van de echtparen met uitwonende kinderen -met name behorend tot de senioren- 71 procent. De echtparen met en zonder kinderen -behorend tot de tussenliggende leeftijdsgroepen- investeerden meer in tegels: 75 en 79 procent.

(in kader:)
Trends
De consument ziet vooral de grootformaat tegels als belangrijkste tegeltrend, gevolgd door look-a-like tegels. Ook de ondernemers in ons land zien deze twee trends als meest belangrijk. Zij noemen daarnaast kleurontwikkelingen zoals bruine en felle tinten.
De Zuid-Europese tegelbeurzen gaven de laatste jaren aan, dat tegels op alles mogen lijken -van houten vloeren tot behang met bloemmotieven- behalve op tegels. De vraag was, wat de Nederlandse tegelhandel daarmee in de praktijk gaat doen. Dit voorjaar komt daarop het antwoord, zo blijkt onder meer tijdens de Veris tegelshow in De Fabrique in Utrecht. Tegels mogen in ons land best weer op tegels lijken. “Wanneer de consument een houten vloer wil, dan koopt hij of zij geen look-a-like tegelvloer”, klinkt het realistisch. “De vloer mag wel houtstructuren vertonen, maar je moet daarbij, bijvoorbeeld door de naden en voegen, duidelijk kunnen zien dat het om een tegelproduct gaat.”
Mosa introduceerde in haar Terra Maestricht vloertegelserie bijvoorbeeld de grijsgroene tint 215. Het komt als een natuurstenen product over. “Maar we proberen niet zo zeer een natuursteen look-a-like te maken, want de tegel moet wel een keramische uitstraling hebben”, zo wordt benadrukt. “Dat geldt ook voor onze tegels met houtmotieven, want wanneer je hout wilt hebben, koop je een houten vloer. Wij willen tegels leveren met een keramische uitstraling en vinden het een beetje raar, dat een tegel niet op een tegel mag lijken. Wij ontwikkelen en ontwerpen onze producten in eerste instantie voor en door de architect, maar gelukkig komen we uiteindelijk ook bij de interieurarchitect en de particulier terecht.”
Dat een tegel een tegel moet blijven, wil niet zeggen dat alles risicoloos wordt; in het nieuwe assortiment voor de Nederlandse markt zijn zowel veilige natuurtinten als opvallende kleuren te ontdekken. Op de stand van Iris Ceramica en Eiffelgres worden veilige aardetinten in het Tone-programma getoond, met Landstone en Greigetone, maar ook felle tinten als lemon, mint en tangerine.
Bij CottoCeramix stelt men zelfs helemaal een gewaagde opstelling centraal, met felle tinten, kleinformaat tegels, mozaïeken en allerlei combinatiemogelijkheden, van oceaanblauw tot oranje en rode tinten. Ook bij Intercodam zijn de felle kleuren te vinden binnen de mozaïeken van Appiani.
Cesar Ceramiche toont haar nieuwe serie Verse, met vier kleuren, zeven verschillende formaten in een mix van travertin, hier en daar een houtnerf en warme kleuren. “Er wordt heel positief op gereageerd”, zo wordt gemeld door de Nederlandse agentuur. “We presenteren het niet als een look-a-like, maar echt als iets nieuws. Het mooie is, dat je er in verschillende formaten mee kunt werken in een soort samenspel, waardoor de structuur van de tegel goed naar voren komt.” Ook hier wordt onderstreept, dat de tegel weer echt op een tegel mag lijken.

grafieken:

Reden van aanschaf tegels:

vervanging tegels oude badkamer 62 %
vervanging tegels badkamer na verhuizing 17 %
aanschaf tegels in nieuwbouwwoning 8 %
anders 13 %


Tegels aanschaffen per leeftijd:

21 - 30 jaar 63 %
31 - 40 jaar 79 %
41 - 55 jaar 78 %
56 - 65 jaar 85 %
66 jaar en ouder 53 %

Trends op gebied van tegels volgens consumenten:
(de top 5)

1. grootformaat tegels
2. look-a-like tegels
3. reliëftegels
4. dunne tegels
5. combinaties met mozaïek

Trends op gebied van tegels volgens ondernemers:
(de top 5)

1. look-a-like tegels
2. grootformaat tegels
3. bruintinten
4. felle tinten
5. dunne tegels


En waar koopt de consument die zijn badkamer wil aanpassen zijn tegels?
(of is van plan te kopen)

badkamer- en tegelspeciaalzaak 69 %
bouwmarkt 30 %
woonwarenhuis *) 21 %
bouwmaterialenhandel 15 %
anders 5 %

*) zoals Piet Klerkx en Ikea
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2014 - maart | Pagina(s) 25,26,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken