Behoefte aanschaf douches neemt toe
 
Segment baden blijft kwakkelen
Op de komende sanitairvakbeurzen zullen er weer diverse noviteiten worden gepresenteerd op gebied van baden/whirlpools en douche(cabine)s. Een goed moment om de ontwikkelingen binnen deze segmenten onder de loep te nemen; en om deze segmenten met elkaar te vergelijken. Qudata Markt- & Trendanalyses deed in 2012 en 2013 onderzoek onder 550 badkamerconsumenten.
 
De Nederlandse consument is inmiddels weer wat meer bereid om te investeren in de badkamer. In mei van afgelopen jaar was het percentage consumenten dat investeerde in een badkamer op een dieptepunt: nog geen 9,5 procent gaf aan binnenkort een badkamer te gaan kopen. In de loop van 2013 nam dit toe tot zo’n 10 procent.
Maar wat koopt die consument? Gaat het bijvoorbeeld om een bad/whirlpool of om een douchecabine? Opvallend is dat de belangstelling voor de douche toeneemt. In 2012 gaf 68 procent van de ondervraagde badkamerconsumenten aan een douche te gaan kopen; in 2013 steeg dit percentage naar 72 procent. Bij de aanschaf van baden blijft het in vergelijking daarmee wat kwakkelen; dat percentage daalde tussen 2012 en 2013 zelfs nog iets van 32 naar 31 procent.

Leeftijdsverschillen
Belangrijk is daarbij de uitkomst van het onderzoek naar de voorkeur van de diverse leeftijdsgroepen voor een bad of douche. Welke leeftijdsgroepen kopen een douche en welke een bad?
De keuze voor de aanschaf van een bad blijkt af te nemen naarmate de consument ouder wordt, Van de consumenten tussen 31 en 40 jaar zegt 36 procent een bad of whirlpool te kopen. Van de consumenten in de leeftijdsgroep tussen 56 en 65 jaar is dat afgenomen naar 26 procent. Vindt de ouder wordende consument de aanwezigheid van een bad onnodig? Of heeft deze leeftijdsgroep al een bad en hoeft deze minder snel te worden vervangen? In ieder geval blijken vooral gezinnen met kinderen voorkeur te hebben voor de aanschaf van een bad. Bij alleenstaanden zonder kinderen is dat slechts 20 procent en bij alleenstaanden mét kinderen 27 procent. Van de gehuwden zonder kinderen wil 29 procent een bad aanschaffen, maar van de gehuwden mét kinderen 37 procent.

Inkomensverschillen
Redelijk begrijpelijk is de uitkomst dat, hoe meer iemand verdient, hoe vaker de consument kiest voor (ook) een bad. Deze groep consumenten heeft meer te besteden en woont veelal ook in een woning met een ruimere badkamer. Bij mensen met een modaal inkomen koopt een kwart een bad, bij twee maal modaal is dat al eenderde en bij consumenten met een inkomen van meer dan twee maal modaal zelfs de helft. Bij douches bestaan dergelijke grote verschillen niet en zijn deze percentages bij al deze drie inkomensgroepen tussen 74 en 78 procent.

Regionale verschillen
Opvallend zijn de regionale verschillen die uit ons onderzoek naar voren komen. Bad-liefhebbers vinden we vooral in Friesland (50 procent), Flevoland en Noord-Brabant (elk ruim 40 procent). Het minst in Gelderland en Drente (met ca. 20 procent). Douche-liefhebbers vinden we eveneens in Friesland (81 procent), maar ook in Zuid-Holland en Groningen (elk bijna 80 procent) en minder in Flevoland (ruim 50 procent).

Badkamerzaken
Voor de retailer is de locatie van aanschaf een belangrijk gegeven. Waar koopt de badkamerconsument zijn bad en douche? De badkamerspeciaalzaak is voor deze segmenten voor de meeste consumenten onmisbaar. Baden en douches blijven voor respectievelijk 77 en 68 procent gekocht worden bij de badkamerzaken. Bij de andere verkoopkanalen zien we enkele verschuivingen. De rol van woonwarenhuizen zoals Ikea neemt toe bij het segment baden. Bij het segment douches neemt de rol van de bouwmaterialenhandel af. Dat gaat ten gunste van het verkoopkanaal 'overig', waartoe onder meer de online verkoop behoort.

grafiek 1:

Verschillen in gezinssituatie
aanschaf bad:

alleenstaand zonder kinderen 20 %
alleenstaand met kinderen 27 %

gehuwd zonder kinderen 29 %
gehuwd met kinderen 37 %

grafiek 2:

aanschaf douche
2012 68 %
2013 72 %

aanschaf bad
2012 32 %
2013 31 %

grafiek 3:
Inkomensverschillen aanschaf bad

minder dan modaal 16 %
modaal 25 %
2x modaal 32 %
meer dan 2x modaal 49 %

Grafiek 4:
(Verwachte) locatie aankoop bad/whirlpool

2012 2013
badkamerzaak 76 % 77 %
bouwmarkt 26 % 25 %
bouwmaterialenhandel 13 % 13 %
woonwarenhuis 17 % 24 %
overig 4 % 3 %

(Verwachte) locatie aankoop douche

2012 2013
badkamerzaak 69 % 67 %
bouwmarkt 33 % 32 %
bouwmaterialenhandel 19 % 13 %
woonwarenhuis 23 % 22 %
overig 2 % 5 %
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2014 - januari | Pagina(s) 6
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken