'Vooruit kijken naar de nieuwe werkelijkheid'
 
Sandra van Vegchel, Eigenhuis Keuken Groep:
De keukenmarkt is toe aan verandering, er is sprake van ingesleten gewoonten die in 2013 niet meer optimaal zijn. Daar mag best eens een frisse wind doorheen waaien. Dat vonden de eigenaren van Eigenhuis Keuken Groep ook, toen ze Sandra van Vegchel aanstelden tot algemeen directeur. Vakblad KIM sprak met haar.
 
Een gesprek met iemand met een andere achtergrond dan keukens, die met een andere blik naar onze branche kijkt; die niet de hoogtijdagen heeft gekend en vanuit de nieuwe werkelijkheid opereert. De veranderingen binnen de Eigenhuis Keuken Groep (EKG) begonnen met een project met de opvallende naam ‘Shift happens’. Dat is een intrigerende projectnaam...

Sandra van Vegchel: “Binnen het management van Eigenhuis Keukens heb ik me inderdaad samen met Bart Eigenhuis ingezet voor het project ‘Shift happens’. Het is ‘shit’ wat er in de markt gebeurt, maar wij besloten als reactie daarop te gaan ‘shiften’. Je kunt je ogen sluiten voor wat er buiten het bedrijf gebeurt, maar je kunt ook meebewegen. Wij kozen bewust voor het meebewegen met de markt. En dan gebruik makend wat er elders in de wereld, buiten de keukenmarkt, plaatsvindt. Op personeelsgebied is dat bijvoorbeeld werken met ‘een flexibele schil’. In de high-tech-wereld, waar ik vandaan kom, is dat al heel normaal. Je hebt binnen je bedrijf een harde kern die vast in dienst is, waar kennis en kunde aanwezig zijn. Daaromheen zit een flexibele schil van medewerkers. We zijn aan het kijken, hoe dat denken vanuit de high-tech bedrijven ook in ons bedrijf past.”

Wat betekent dat in de praktijk?
“Dat betekent, dat je gaat kijken, in hoeverre je kunt werken met mensen vanuit een uitzendorganisatie of met zzp’ers. Door daar flexibel mee te werken, kan je ook flexibel met de kosten omgaan. De markt maakt constant een golfbeweging door; en in de dalen daarvan heb je vaak onnodig hoge vaste kosten. In mijn opzicht is er een verouderd, standaard beeld van uitzendkrachten en zzp’ers. Er zijn veel mensen die op verschillende niveaus werken en op een prima manier kunnen worden ingezet. In de hi-tec-wereld zie je al dat een bedrijf mensen over heeft, terwijl ‘de buurman’ op dat moment mensen te kort heeft. Daarin kan je ook met elkaar delen en elkaar helpen. Mensen worden op een project gezet en wanneer dat project niet meer loopt, worden ze ervan afgehaald om elders te werken. Dat zou ook in de keukenwereld mogelijk moeten zijn. Ook wij hebben als bedrijf afscheid moeten nemen van werknemers vanwege de economische crisis. Maar door de werken met een flexibele schil van werknemers zou je daarop kunnen anticiperen. Zo kan je ook kijken naar andere vormen van arbeid en arbeidscontracten. Als algemeen directeur ben ik een generalist; en daarom heen heb ik een team van specialisten nodig die ik zo nu en dan kan inschakelen, zoals juristen en verzekeringsdeskundigen. Die mensen uit dat netwerk kan ik inhuren wanneer ik ze nodig heb.
Maar dat kan nog verder gaan. Waarom werk je als keukenbedrijf niet met flexibele arbeidstijden? Ik geloof niet in een baan van 9 tot 5. Onze markt is daar ook niet op ingesteld. Waarom niet om 11 uur beginnen en werken tot 19 uur? Mensen kunnen dan bijvoorbeeld ‘s morgens eerst sporten in plaats van in het begin van de avond. Denk daar naast aan het service verlenen in de avonduren en de weekenden. Zo ben ik ook bezig met talent management: wat is het talent van een bepaald persoon en wat vindt hij of zij leuk? Tot slot zetten wij de poort open naar nieuw jong talent. Deze personen, leren snel, zijn enthousiast, ‘eager’ en goed ingeburgerd in het hele sociale media en alle vormen van automatisering.”

Hoe wordt dat op korte termijn zichtbaar binnen Eigenhuis Keuken Groep?
“We willen binnen ons bedrijf een grote sprong maken, die we ‘EKG on the move’ noemen. Dat staat in de komende drie jaar centraal, waarin we vooruit kijken naar de nieuwe werkelijkheid met al zijn kansen en mogelijkheden. We willen vooruit.
Daarin kijken we naar onze medewerkers, maar ook naar onze klant. Is de beleving van de klant ook de beleving van mijn eigen mensen? We zijn actief in preventie, van ziekteverzuim, maar ook preventie van ontevredenheid bij medewerkers en bij klanten. We zijn tevens intensief bezig met MVO en met FSC/PEFC. Het omvat kritisch kijken naar ons image en dat van al onze vestigingen. Met aandacht voor onze projectenmarkt en de vervangingsmarkt. Onze klanten moeten goed weten bij wie ze kopen. We gaan een faciliterend bedrijf worden, met als doelstelling: we gaan groeien; groeien in de breedte.
Daarin willen we ook naar buiten onze organisatie kijken, naar andere bedrijven. We moeten elkaar veel meer ondersteunen. Mijn motto is: Wanneer je kan delen kan je vermenigvuldigen. Je kunt kennis en kunde heel goed met buitenstaanders delen. Soms kan je met een concullega samen iets veel beter bereiken dan in je eentje. Tot nu toe ging iedereen voor zichzelf, zodat iedereen vervolgens het zichzelf nog eens extra moeilijk maakt. Datzelfde geldt voor onze leveranciers: we werken samen met hen in innovatieteams, evalueren dat en anticiperen op de markt. Hoe kunnen we dat gaan doen? Met ‘EKG on the move’ zijn we al dat soort dingen aan het oppakken. De kracht zit daarin, dat je elkaar kunt vinden. Dan doe je een stap uit de wereld van ‘mijn eigen gewin’. Zeker in een tijd waarin er al zoveel keukenzaken verdwenen zijn. We kunnen, in mijn visie, op een nieuwe manier met elkaar zaken doen. En ik weet zeker, dat we die kant op zullen gaan!”

Dat is een heel breed doel...
“We hebben een heel duidelijke koers voor ogen, maar als management hoef je het niet allemaal alleen te doen. Je doet het samen met je medewerkers met hun eigen verantwoordelijkheid. Als bedrijf bevind je je op een snelweg, maar je hebt daarbij de bandbreedte van de vangrails. Daarbinnen moet je opereren. Wanneer je daar buiten komt, houdt het op. Daarbinnen moet je je mensen hun verantwoordelijkheid geven. Je moet je mensen ruimte geven en niet kort houden. Geef ze ademruimte, om hun werk goed te kunnen doen. Ik wil dat dit binnen ons bedrijf echt gebeurt. Want er blijkt binnen ons bedrijf enorm veel kunde en kennis te zijn van het management tot aan de monteurs. Ik nodig onze medewerkers uit om samen met ons de nieuwe koers te gaan varen.
Wanneer je kijkt naar wat voor mooi bedrijf Mark en Bart Eigenhuis hebben gebouwd: een bedrijf met een fantastisch fundament. Ik ben vereerd dat ik hier algemeen directeur mag zijn en dat ze zo’n groot vertrouwen in me hebben. We hebben samen een visie en een heel stabiel fundament. En dan mag je je ook best eens kwetsbaar opstellen en je eigen grenzen kennen. Dat vereist zelfreflectie van mezelf en van iedere medewerker, om op de juiste manier je verantwoordelijkheid te nemen. We hebben zo bijvoorbeeld een prachtig team vestigingsmanagers. Die vestigingen zijn zelfsturend, zodat niet alles vanuit het hoofdkwartier wordt opgelegd. Uiteindelijk staat niet het management, maar onze medewerker in contact met de klant.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - september | Pagina(s) 12,13,15
Categorie: Retail, Retailformules
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken