Het lijkt op Interzum, of er geen crisis is
 
Hang- en sluitwerk wordt steeds luxer
De Interzum is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de belangrijkste beurs voor toeleveranciers in de woon- en meubelbranche. Dat blijkt ook dit jaar weer uit de cijfers. Met als thema's: downgrading voor industriepartners, verluxing voor de consument, aandacht voor ergonomie en vooral 'ideeën aanreiken en die bespreken'.
 
Niet minder dan 53.000 bezoekers uit 148 landen bezochten de Keulse beurshallen tussen 13 en 16 mei. Dat zijn er weer meer dan in 2011. Het percentage buitenlandse bezoekers ligt inmiddels op 70 procent. Veel bezoekers uit Nederland, onder andere door Häfele met bussen daarnaar vervoerd. “Het lijkt wel of er hier geen crisis is.”
Die laatste opmerking klopt natuurlijk niet helemaal. Want, ondanks de grote belangstelling en de evengrote opmars van noviteiten, is er bij tal van merken wel sprake van introducties binnen series, bestemd voor goedkopere uitvoeringen, oftewel: ‘voor de industrie’.

Luxer
Afgezien van dergelijke goedkopere programma’s gaat bij het getoonde hang- en sluitwerk veel richting luxer en meer elektronisch. Zo ook bij Blum. Sinds de introductie van Blumotion softclosing is veel meer mogelijk geworden, zoals bij de nieuwe Legrabox, leverbaar in twee programma's: de Legrabox Pure in een metalen uitvoering en de Legrabox Free in verschillende materiaal-uitvoeringen. De slanke zijkanten zorgen voor een minimalistische uitstraling. Met haar nieuwe Ambia-Line is tevens een bijpassend design ladenindeling beschikbaar, uitgevoerd in fraaie materialen, zoals soft touch en houtlook fineer. De Space Tower is een nieuwe voorraadkast binnen het Legrabox Free concept en leverbaar vanaf 2014
Blum kijkt op de Interzum namelijk duidelijk vooruit. Zo toont het merk alvast enkele conceptstudies, zoals Tip-On Blumotion: een front met een combinatie van Tip-On opening en Blumotion sluiting; aansluitend bij de heersende trend van greeploze fronten, gecombineerd met de knowhow van Blum op gebied van ergonomie. Daarnaast was in Keulen een conceptstudie te zien van een Aventos kast met liftbediening, voorzien van een druktoets en een pijltoetsbediening.
Terug naar het heden: de Aventos HK-S is inmiddels uitvoerbaar met een Tip-On systeem. Verder introduceert Blum haar Dynalog product configurator als een rekenprogramma, dat gekoppeld kan worden aan ontwerpprogramma’s. Scholing hiervoor is vanzelfsprekend mogelijk bij de Blum-vestiging in Zaltbommel.

Climber en Vionaro
Bij Kesseböhmer en bij Rehau is de nieuwe Climber te vinden, een front bestaande uit verticaal over elkaar schuivende lamellen, voorzien van een tiptoetsbediening. Rehau omschrijft haar ‘Climber by Ludewig’ als: een echtglazen front (van Rauvisio crystal), in combinatie van een polymeer rol-lamellensysteem, dat een designoplossing kan zijn voor tal van keukens. Het van een motor en een sensor-aansturing voorziene openings-systeem zorgt tevens voor veel comfort in de bediening ervan. De Climber is leverbaar in alle gangbare kastgroottes.
Grass toonde haar Vionaro, dat al in Milaan was onthuld, nu ook in Keulen. Het gaat om het nieuwe slanke en kubistische systeem van Grass, geschikt voor 13 mm laden. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Dada Cucine. Daarnaast liet Grass zien dat met Grass Sensomatic nu ook de koelkastdeur greeploos kan worden uitgevoerd. En de enkele jaren geleden in Keulen gepresenteerde Tiomos is nu ook geschikt voor fronten tot 30 mm.

‘Slide it; love it’
Bij Hettich liet Aard Wassink de ontwikkelingen binnen dat merk zien. De ‘busdeursluitingen’ zijn natuurlijk al een aantal jaren terug te vinden binnen de keukens. De kwaliteit ervan is echter steeds beter geworden en zowel geschikt voor slaapkamers als voor keuken-bovenkasten. Bij Hettich staan dit jaar vooral de slide-deuren centraal. Dat blijkt alleen al uit het thema van de beursstand: ‘Schieben lieben’. Met InLine S tot en met XL voor keukens geldt ‘Slide it; love it’. Dat alles voor mensen die van slide-deuren houden, onder andere vanwege de ruimtebesparende werking. Voor hangende deuren toonde het daarnaast de systemen TopLine M, L en XL.
Salice, in ons land geleverd via Van Opstal, toonde ook haar deuren met’ busdeursluiting’ en heeft deze voorzien van toetsbediening: de Slider M35, tot maximaal 35 kg per deur. Zonder toetsbediening, dus handmatig geopend, is dit systeem geschikt voor een gewicht tot 110 kg. Salice toonde tevens de werking van haar Eclipse deuren, door het complexe scharnier-systeem achter glas zichtbaar te maken.

Häfele
Häfele bestaat 90 jaar en ziet Interzum als hét podium voor haar producten en diensten. Het bedrijf kwam naar Keulen met een ruime, open stand, “om klanten dichter bij Häfele te laten komen”, aldus Hans Bovekerk. “Want voor echt nieuws hoef je als ondernemer tegenwoordig niet meer tot een beurs te wachten. Nieuws kunnen we als producent immers continu via digitale nieuwsbrieven etc. naar onze relaties sturen. Een beursdeelname is vooral uit relatiebeheer: laten zien dat we transparant zijn. We presenteren niet alleen producten, maar willen vooral ideeën aanreiken en die bespreken.”
Häfele ontwikkelde zich in de afgelopen jaren duidelijk van handelsorganisatie naar producent. Het gaat steeds meer producten zelf produceren en laten produceren, om snellere leveringen te realiseren en om ‘nee verkopen’ te voorkomen.
Dat leidt tot interessante producten zoals de retro-greep, ‘terug van weggeweest’, Loox LED-verlichting die in ‘lichtwarmte’ afstelbaar is en klepbeslag met LED-verlichting, waarvan het materiaal 100 procent recyclebaar is. Want natuurlijk is ook duurzaamheid een belangrijk aspect tijdens de Interzum.
Bijzonder fraai waren echter vooral de complete concepten die Häfele in de Keulse beurshal had opgebouwd. Het gaat om totale designopstellingen, zoals de City Loft ‘90th Floor’, voor een inrichting op een beperkte ruimte. En daarnaast een Alasept badkameropstelling, geschikt voor bijvoorbeeld een jeugdherberg, met een variabele deur tussen de wastafel en de doucheruimte. Ruimtebesparing is immers een belangrijke trend aan het worden. Zoals gezegd: Interzum is er om ‘ideeën aan te reiken en die te bespreken’.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - juni | Pagina(s) 40,41,43
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken