De klant vraagt, de retailer levert alles
 
Assortiment werkbladen sterk uitgebreid
De keukenretailer wil op gebied van werkbladen geen keuzes meer maken, maar gewoon alles kunnen bieden: 'De consument vraagt, wij leveren.' En 40 procent van de keukenondernemers schakelt daarvoor desnoods vier of meer leveranciers in.
 
De keuze van de keukenretailer voor vier of meer leveranciers is opvallend in een tijd van een afnemend aantal toeleveranciers. Zelfs in de topjaren vóór de crisis, waarin er nog meer dan 30 verschillende werkbladenproducenten waren, koos nog geen kwart van de retailers voor vier of meer leveranciers. Gaat het om risicospreiding? Zoekt men goedkopere leveranciers? Of wil men de consument geen ‘nee’ meer verkopen? Wanneer we kijken naar het assortiment dat de retailers aangeven te hanteren, dan is er een stortvloed aan materialen waar te nemen. Alle ondervraagde keukenondernemers geven aan HPL en composiet te kunnen leveren en alle andere segmenten nemen in percentage toe. Zelfs Corian-achtige materialen, die begin 2012 bij nog niet door de helft van de ondernemers werden geleverd, zijn in 2013 in tweederde van de assortimenten terug te vinden.

Natuursteen en keramiek
Een aantal ontwikkelingen zijn te verklaren. De belangstelling van consumenten voor duurzame materialen (door 38 procent van de keukenconsumenten genoemd) en de hittebestendige materialen (door 43 procent van hen genoemd) hebben natuurlijk een positieve invloed op het toenemende aanbod van natuursteen en keramiek. Uit dit Qudata-onderzoek onder 500 keukenkopers naar heersende woontrends blijkt tevens, dat voor de consument natuurstenen werkbladen van groot belang zijn. De top 5 van trends rondom keukenkasten en werkbladen bestaat uit: meer laden en minder kasten, meer aandacht voor ergonomie, strak design, meer bergruimte en natuurstenen werkbladen. Maar liefst 24 procent van de ondervraagde consumenten noemt die trend van natuursteen; dat is meer dan bijvoorbeeld greeploze keukens en hoogglans keukens.

Beton
Opvallend is de top 5 lijst van de door keukenondernemers genoemde werkbladentrends dit jaar wordt aangevoerd door de beton(achtige) materialen. Het wordt maar liefst door 62 procent van de ondervraagde ondernemers genoemd. Deze werkbladen winnen duidelijk aan belangstelling, sinds er oplossingen zijn gevonden voor problemen rondom het gewicht en de kwaliteit ervan. Theo Hoeflaak van Zanati hierover: “Er is veel geïnnoveerd om de betonproducten steeds hoogwaardiger te maken. De branche was in het verleden terughoudend ten opzichte van beton, omdat het product niet goed genoeg was. Door op innovatie aan te sturen, zijn die problemen opgelost: een veel sterker en veel lichter product.”
Dekker Zevenhuizen geeft aan: “LightBeton biedt vele voordelen. Het is om te beginnen zo’n 60 procent lichter dan standaardbeton, en dus makkelijker om te vervoeren, te verplaatsen en te monteren. Verder is het minder vlekgevoelig, plús repareerbaar dankzij een beschermende coating.”
We kunnen dus constateren dat de retailer in deze crisisjaren bereid is om alles te leveren, waar de consument om vraagt. Maar het gaat daarbij niet alleen voor het prijsgunstige HPL, want qua trends zetten beton, natuursteen en keramiek dit jaar de toon.

(in kader:)
Assortiment keukenretailers
Welke werkbladenproducten heeft u standaard in het assortiment?
segment 2012 2013

natuursteen en keramiek 90 % 96 %
kunststof/HPL 87 % 100 %
composiet 84 % 100 %
massief hout 75 % 86 %
rvs 69 % 77 %
volkernkunststof 48 % 67 %
glas 48 % 53 %
beton 45 % 58 %
terrazzo 42 % 58 %

Let wel: het gaat hierbij niet om omzetaandeel, maar om aanwezigheid binnen het assortiment van de ondervraagde keukenspeciaalzaken.

Bron: KIM/Qudata, 2012 en 2013




 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - maart | Pagina(s) 41,42,43
Categorie: Werkbladen, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken