De klant vraagt, de fabrikant produceert alles
 
ISH 2013 in Frankfurt:
De consument is koning; en dat wordt op de ISH in Frankfurt dan ook onderstreept. In plaats van zich te richten op een bepaald segment, zoals in het verleden gebruikelijk was, wil de huidige fabrikant geen enkele doelgroep meer missen. Soms werkt dat goed uit, soms wordt het wildgroei. We kijken in deze editie vooral naar de badmeubelen.
 
Op creatieve wijze tegemoet komen aan een zo groot mogelijke groep consumenten kan best goed uitwerken, zoals we tijdens Batibouw Brussel al zagen bij Detremmerie, dat haar nieuwe concept de toepasselijke naam No Limit meegaf. De consument mag naar hartenlust combineren uit onderkasten, bovenkasten en spiegels.
Tijdens de ISH in Frankfurt zagen we ook Keuco op fraaie wijze haar assortiment uitbreiden. Nieuw in het Keuco-programma zijn het veelzijdige Royal Universe -badmeubelen en wastafels passend bij de gelijknamige spiegelkasten-, het ‘architectonisch georiënteerde’ Royal 60 en de Edition 11 voor de gastenbadkamer: ‘luxe voor de kleine ruimte’. “Ik vind dit een van positieve verrassingen van deze beurs”, zo omschrijft een Nederlandse ondernemer het getoonde Keuco-programma.
Het Nederlandse Clou presenteert in Frankfurt een ruim assortiment wasbakjes in zoveel mogelijk materialen.

Speciale app
Villeroy & Boch introduceerde enkele fraaie badmeubelseries om haar assortiment uit te breiden. Op de wand van de beursstand worden schematisch allerlei mogelijke combinaties zichtbaar gemaakt van badmeubelen en wasbakken. Het Architectura-programma is aangevuld tot een volledige serie opbouw-, inbouw- en onderbouwwasbakken.
De serie Joyce wordt gekenmerkt door actuele zachte tinten en bijzondere grepen, maar vooral door toevoeging van diverse accessoires, die door ingebouwde magneten op hun plaats blijven. Heel bijzonder is de app die door Villeroy & Boch is ontwikkeld voor iPads. Door de iPad op een QR-code te richten, kunnen de diverse accessoires digitaal op de betreffende wastafel worden ‘geplaatst’, in de gewenste kleurstelling. “De uitvoering van het badmeubel kan zo door de retailer custom-made ontworpen worden. De huidige markt vraagt erom dat een badmeubel met accessoires door de consument zelf wordt samengesteld.”

Combinaties
Burgbad werkt dit jaar vooral met combinatiemogelijkheden. Het bad en het badmeubel worden tot een fraai geheel geïntegreerd; door aan een metalen constructie onderbouw- en opbouwelementen te combineren met bad, douche, wastafel en/of hangend toilet. En een badmeubel kan bij Conceptwall van Burgbad ook gecombineerd worden met een volledige kastenwand, die in de woonruimte doorloopt: ‘de kastenwand die het bad tot woonruimte maakt’. Designer Jörg Loew: “Conceptwall laat wastafel en meubelen nog verder in elkaar versmelten.”
Sanipa presenteert haar modulaire badmeubelprogramma 2morrow als een veelvoud van varianten en meubelcombinaties voor ieder formaat badkamer, voor alle stijlen -van modern tot klassiek- en voor iedere leeftijdsgroep.
De tendens van het zoeken naar ontbrekende doelgroepen is natuurlijk niet alleen aanwezig bij de badmeubelen; ook bij baden en douches. “Wij willen een totaalaanbieder zijn”, geeft bijvoorbeeld Hüppe aan. Daarom werd haar assortiment douches uitgebreid met een Victorian-collectie, die deels gericht is op de Oost-Europese markt, maar met een Laura Asley-style ook een Nederlandse bed & breakfast-locatie kan opwaarderen.

Conclusie
“Op deze beurs kunnen we zien dat iedereen nu alles doet”, vat Math Meertens van Clou de tendens van dit jaar samen. Zoals gezegd, kan dit heel goed en creatief uitwerken. Het kan echter ook leiden tot wildgroei, wanneer een fabrikant bijvoorbeeld zowel de nuchtere Nederlandse consument als de de nouveau riche in Oost-Europa wil bereiken. Ook daarvan waren tal van voorbeelden op de beursvloer te vinden.
Maar de Nederlanders die door sneeuwbuien en files naar Frankfurt afreisden, werden daarnaast positief verrast door tal van merken die design en innovatie hoog in hun vaandel hebben. Wat te denken van Antoniolupi, dat een wastafel op zeer creatieve wijze uit de wand te voorschijn laat komen...
Voor degenen die de reis naar Duitsland niet maakten, is er natuurlijk nog de ISH Noviteitenshow in Nieuwegein.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2013 - maart | Pagina(s) 38,39,41
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken