Behoefte aan Nederlandse keukens groeit
 
Succesfactoren in een periode van crisis
Nederlandse keukens doen het momenteel goed. Producenten als Beda Keukens en Tristar Keukens zien hun omzet, juist in deze crisisjaren, sterk stijgen. Aankomend voorjaar komt vakblad KIM met een uitgebreide reportage. In deze editie kijken we daarop vooruit: wat zijn de oorzaken van deze ontwikkeling?
 
“Tussen 2008 en 2011 maakten we ieder jaar een omzetgroei door. Zelfs in crisisjaar 2012 zijn we niet in omzet gedaald”, zet bijvoorbeeld Bram van Daal van Beda Keukens uiteen. “Sinds 2009 blijkt onze omzet alleen maar toe te nemen”, geeft ook Piet de Jong van Tristar Keukens aan.
Aan de basis van het succes van de Nederlandse producenten liggen een aantal oorzaken. Deels liggen die in het verleden. Bij dergelijke bedrijven werken van oudsher veel ervaren vakmensen, die gewend zijn te werken met hoogwaardige materialen; en dat biedt speciale mogelijkheden. Dat leidt in de recente periode tot een duidelijke keuzes te maken: ‘kwaliteit en maatwerk voor een prijs die klopt’.
Daarnaast zijn er echter nog een aantal andere succesoorzaken aan te geven, specifiek voor Nederlandse producenten:
• Het gaat om bedrijven die zich profileren als ‘no nonsense’ bedrijven, waar de lijnen erg kort zijn. Bram van Daal: “Voor een Nederlandse retailer is het van belang dat -wanneer je over maatwerk praat- de lijnen kort zijn. Er zit niemand tussen de retailer en ons en er kan eenvoudig in het Nederlands gecommuniceerd worden.”
• Op gebied van maatwerk zijn er in Duitsland een aantal belangrijke spelers verdwenen. Maatwerkproducenten kunnen dat vanuit Nederland nu zelf invullen, specifiek afgestemd op de Nederlandse behoefte. Piet de Jong: “We bieden als Tristar vaak standaard features die een Duitse producent alleen optioneel tegen een meerprijs biedt.” Bram van Daal: “We hebben als Beda de mogelijkheid om, zowel in kwaliteit en maatwerk, vaak veel verder te gaan dan gerenomeerde Duitse spelers en dit alles ook nog tegen betaalbare prijzen.”
• In een periode voor de crisis koos een keukenondernemer vaak voor vijf of zes merken in zijn showroom. Dat zorgde uiteindelijk voor omzetverplichtingen die hij niet kon waarmaken. Nu kiest de dealer veel bewuster en ook voor minder merken. Hij kiest nu bijvoorbeeld voor twee Duitse merken en één Nederlands merk. De keuze om naast twee Duitse merken een Nederlands merk te voeren is al een tijdje bezig. Duitse merken hebben een goede naam qua bedrijfsstructuur, maar de Nederlandse producenten hebben die structuur inmiddels ook heel goed ontwikkeld.
Piet de Jong: “Dealers hebben bovendien behoefte aan zekerheid van levering. Wij hebben hier het hele productieproces in eigen hand. Dat biedt veel zekerheid, ook wat betreft gelijkblijvende kwaliteit.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - februari | Pagina(s) 25
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google