'We willen werken op Champions League-niveau'
 
Raymond Engelbertink van Au Four Hoensbroek
Raymond Engelbertink van Au Four in Hoensbroek verraste de branche afgelopen jaar door zijn showroom met luxe badkamers en keukens volledig nieuw in te richten. Hij is een van degenen die er in de afgelopen jaren volledig voor kozen het aspect 'design' te prefereren boven 'aantallen'. Met de nadruk op een concept van geïntegreerd wonen: keukens, badkamers en haarden.
 
De hele branche staat in brand en Raymond Engelbertink kiest ervoor om juist op dit moment ruime investeringen te doen. Voor hemzelf is dat vanzelfsprekend: “Ik ga altijd uit van mijn eigen ‘positieve kijk’. In 2005 was de markt ook niet goed; en toch heb ik in dat jaar deze winkel hier opgestart. In die tijd zeiden ze ook al dat ik ‘gek’ was om zoiets te doen. We richtten ons hier toen al op keukens, badkamers en haarden, volledig met elkaar geïntegreerd, maar zonder meubels; dat was in die tijd een nieuwe keuze. En dat concept heeft voor mij nog steeds de toekomst. Want onze pay off is niet voor niets: ‘Bij ons is de uitzondering de regel’.”

Sfeer en emotie
Daarbij past ook een bewuste keuze van ‘design’ boven ‘aantallen’. “In 1988 ben ik begonnen en vervolgens gaan werken voor Keukenmax. In 2001 ben ik met mijn vrouw teruggegaan naar Limburg, om daar een eigen zaak te beginnen. In 2005 heb ik Au Four geopend op de benedenverdieping van het huidige pand in Hoensbroek en ik heb daar eind 2006 de tweede verdieping aan toegevoegd. Afgelopen jaar heb ik het gehele pand van 2.000 vierkante meter opnieuw ingericht. Na mijn tijd bij Keukenmax heb ik alles in een heel ander jasje gestopt. Ik zoek het hier inderdaad niet in aantallen, maar in kwaliteit en creativiteit. En dan kan het gaan om een product van 6.000 euro, maar ook om een investering van 80.000 euro of een totaal woning- of horeca-interieur. We willen werken op Champions League-niveau. Het gaat dan niet om de prijs van de keuken of badkamer, maar om het design, om het hele umfeld, de sfeer die je wilt creëren. Creativiteit heeft niets met prijs te maken; de juiste sfeer kan je langs allerlei wegen bereiken. Dat willen we ook in onze showroom laten zien: sfeer en emotie. Verplaats je in de klant, alsof jijzelf de persoon bent die op dat moment in zijn woning en in zijn keuken of badkamer staat. En haal daar samen met hem of haar het maximale uit.”

Geïntegreerd wonen
Het pand van Au Four omvat een fraaie combinatie van keukens, badkamers en haarden. “Ik heb geloof in mijn concept van geïntegreerd wonen”, legt Raymond Engelbertink uit. “In 2006 hadden wij een stand van 200 vierkante meter op de beurs in Maastricht. Dat was een enorm risico, maar tegelijkertijd werd dat mijn grote doorbraak. En in 2007 ging ik nog verder door op die beurs een stand te maken in de vorm van Dubai; dat was behoorlijk spraakmakend. Ik ben er niet bang voor om met mijn formule af te wijken van de totale markt. Het persoonlijke contact met mijn klanten staat daarbij voorop. Een klant mag nooit een nummer voor je zijn, maar juist een ambassadeur voor je winkel. Klanten moeten vrienden worden; dat werkt als een olievlek, ook in de tegenwoordige moeilijke markt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2013 - januari | Pagina(s) 26,27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken