'2013 wordt een kanteljaar, met een omni-channel strategie'
 
Jeroen Valk, directeur IGM Holding:
Op de grens van 2012 en 2013 kijken we met Jeroen Valk, directeur van IGM Holding -Baderie, Bad in Beeld en InstalCenter- terug naar afgelopen jaar. 'Een jaar waarin veel ondernemers zochten naar samenwerking'. En we kijken vooruit naar 2013. 'Een kanteljaar, ook wat betreft online-mogelijkheden; met een omni-channel strategie.'
 
2012
Onder de grotere badkamerondernemers is er anno 2012 veel behoefte om zich te verenigen, ook binnen IGM Holding, bevestigt Jeroen Valk. Diverse ondernemers sloten zich afgelopen jaar bijvoorbeeld aan bij Bad in Beeld. “Je moet je als ondernemer instellen op de vraag: hoe kijkt de veranderende consument naar mijn winkel? En hoe is het bedrijf georganiseerd? Voor de diverse typen ondernemers hebben we daarvoor diverse formules. Wil je kiezen voor full service franchise? Daarvoor bieden bij de Baderie-formule, waar zo’n 50 ondernemers bij zijn aangesloten. De klantenkring van Baderie bestaat voor een groot deel uit de vervangingsmarkt. Om onze rol daarbinnen nog duidelijker te maken in de markt, hebben we onze positionering ultimo 2010 strak gezet en gaan bouwen aan een duidelijke positie in de markt. Onderscheidend. Dat hebben we uitgewerkt in een compleet concept, dat bijvoorbeeld zichtbaar is in onze Baderie-vestiging in Woerden. De winkel, de communicatiemiddelen, alles in lijn gebracht en verteld hetzelfde verhaal.
De markt is veranderd. Vroeger -en dat is pas 4 jaar terug!- werd bij een groot deel van de verhuisbewegingen door de consument de badkamer gewoon vervangen, omdat hij niet mooi genoeg was. Tegenwoordig wordt een badkamer pas vervangen, wanneer hij technisch versleten is. De klanten die zich nu bij een badkamerzaak melden, willen daarin investeren, zodat de badkamer weer 15 tot 20 jaar mee kan. En ze zijn dus op zoek naar een partij die dat heel goed in kan vullen.”

Groei
“Met Bad in Beeld bieden we weer een heel andere formule, voor andere ondernemers. Een voorbeeld vormen ondernemers die afkomstig zijn uit de tegelhandel, sanitair daarnaast zijn gaan doen en waarbij dat sanitair inmiddels de overhand heeft gekregen. Het zijn ondernemers die zelf op de winkelvloer willen staan, met een eigen visie. Maar zij geven aan wel behoefte te hebben aan een gestructureerde marketingaanpak en goede inkoopcondities. Zij zien dat de markt veranderd is en dat je het als ondernemer sommige zaken beter samen met anderen kunt doen, om jezelf te kunnen concentreren op de verkoop. Het aantal leden van Bad in Beeld is in 2012 dan ook duidelijk gegroeid, naar 36. Zij zoeken, als aanvulling op de bij hen aanwezige vakmanschap, ondersteuning om daadwerkelijk in deze tijd de omzet te laten toenemen. Als badkamerzaak is het dan immers nog steeds mogelijk om voldoende rendement te behalen. We kunnen zelfs vaststellen, dat van de tien grootste badkamerzaken in ons land er zes zijn aangesloten bij Bad in Beeld. Het is fantastisch dat we dit jaar goed ‘over de bühne’ hebben gekregen dat het zinvol is om je aan te sluiten bij een sterke formule. En dat de consument -bijvoorbeeld door ons eigen consumentenmagazine Straal- daarmee bereikt wordt.”

2013
Het komende jaar wordt voor IGM Holding het jaar van de online-ontwikkelingen. Jeroen Valk: “2013 wordt het jaar van het uitrollen van onze omni-channel strategie. De eerste fase is nu live en de ontwikkelingen liggen op schema. Een groot deel van online-verkoop wordt gedomineerd door de A-merken. Wij kijken naar rendement onderaan de streep. De rol die merken vervullen verandert. Het zal zorgen voor een grotere schifting in ons assortiment. De badkamerzaak moet steeds meer inzetten op eigen merken. Daar speelt ook de formulenaam een rol: een Baderie Huismerk is dan eenvoudiger te verkopen dan een willekeurige no name. Het private label zal voor onze deelnemers nog veel belangrijker worden om marge te verbeteren.
Ook Baderie kan niet om het online verkopen van onze producten heen. Met een goed doordacht hybride systeem tussen winkel en website. Online verkopen vereist een goede prijsstrategie: wanneer het te duur is op de website, koopt de consument het niet; en wanneer het te goedkoop is op de website levert dat onze ondernemers te weinig marge op. Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat in de mix de marge en grootte van de order op peil blijft, zo mogelijk verbetert. Onze ondernemers zijn bijzonder positief over die strategie.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - december | Pagina(s) 24,25
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken