'Kansen, zoals HR Zonwering, optimaal benutten'
 
Martin Straver (Romazo):
De zonweringmarkt moet niet op zijn handen gaan zitten, zo waarschuwde branchemanager Martin Straver tijdens de algemene ledenvergadering van Romazo Consumenten op vrijdag 2 november op het Mediapark in Hilversum. 'In plaats daarvan moeten we de kansen, zoals HR Zonwering, optimaal benutten!'
 
Dat het geen gemakkelijk zonweringjaar was, bleek tijdens de algemene ledenvergadering van Romazo Consumenten al gelijk uit het openingswoord van voorzitter Henk Kooijman. “Het is een jaar van overleven en hopen op beter”, zo verwoordde hij 2012. “Gelukkig zijn er wel uitzonderingen, maar dagelijks gaan er MKB-bedrijven failliet of ze stoppen ermee. Onze branche is daarbij geen uitzondering.”
Kooijman refereerde daarbij onder andere aan het faillissement van gerenommeerde bedrijven die in het verleden Zonvakker van het Jaar werden of in de top 3 eindigden zoals Pijffers, Kooloos en De Hamer. “Het gaat allemaal niet meer zo makkelijk. Dat is ook de reden dat ik bij mijn eigen bedrijf BéCéWé Nova in Amsterdam weer zelf op de bok ben gaan zitten. Als voorzitter treed ik dan ook terug om me meer op mijn eigen bedrijf te kunnen richten, maar gelukkig hebben we een goede opvolger gevonden.”

Value for Money
Aansluitend was het woord aan branchemanager Martin Straver. Ook hij schetste een somber beeld en haalde daarbij het structuuronderzoek van EIM over de zonweringbranche aan. Daaruit blijkt dat de omzet in de branche zo’n twintig procent lager ligt dan vijf jaar geleden en ook het aantal bedrijven in de markt is met 16 procent afgenomen en de werkgelegenheid sinds 2007 zelfs met 28 procent.
Volgens Straver moet de markt niet op zijn handen gaan zitten en afwachten, maar de positieve signalen die er ook zijn optimaal benutten. “Want er is geld genoeg. Er is nog nooit zoveel gespaard. Maar de consument geeft zijn geld wel anders uit en wil value for money, oftewel waarde voor zijn geld.”
Over hoe je daar het beste op in kunt spelen, noemde hij het merk Miele. “Miele brengt een boodschap en zegt: wij zorgen voor kwaliteit en duurzaamheid. En daar zijn ze heel succesvol mee. Daar zouden we als branche een voorbeeld aan kunnen nemen. Begin van dit jaar hebben wij het HR-label voor zonwering geïntroduceerd. Daar liggen levensgrote kansen. Maar dan moeten we de kansen wel benutten.”

Teleurstellend
Straver doelde daarmee op het teleurstellende handjevol dealers dat op dit moment HR gecertificeerd is. Om te stimuleren dat de komende tijd meer dealers het certificaat gaan halen, krijgen de eerste veertig leden van Romazo 25 procent subsidie op de certificering voor HR Zonwering.
Een ander punt van aandacht is dat er in de bouw meer aandacht komt voor het positieve effect dat zonwering oplevert. Romazo heeft een onderzoek laten uitvoeren door een stagiair waaruit blijkt dat zonwering niet leeft bij architecten en andere bouwprofessionals. “We hebben daarom in september een mini-symposium gehouden waarbij we zestig studenten van de TU in Delft hebben geïnformeerd over de effecten van zonwering. Deze studenten zijn vervolgens ook weer aan de slag gegaan om nieuwe soorten zonwering te bedenken waarvan een aantal prototypes op 25 januari gepresenteerd wordt.”

Breder draagvlak
In 2013 viert Romazo zijn 90-jarig bestaan. Als het aan Martin Straver ligt wordt dat ook het jaar waarin HR Zonwering ook een breder draagvlak krijgt binnen de branche. “Met Romazo Fabrikanten en Leveranciers zijn er ook al gesprekken gaande om te kijken hoe we hiervoor gezamenlijk reclame kunnen maken richting de consument.” Verder was Romazo Consumenten in eerste instantie van plan om het 90-jarig bestaan aan te grijpen om een groot feest te organiseren. Maar gezien de economische crisis vindt de brancheorganisatie dit niet gepast. In plaats daarvan zal de focus worden gelegd op de campagne ‘De zon in nieuw daglicht’. Via een gespecialiseerd bureau, Evident, zal geprobeerd worden freepublicity te krijgen voor HR Zonwering in allerlei belangrijke consumentenbladen zoals VT Wonen, de Libelle en Magriet. Hiermee is een bedrag van 20.000 euro gemoeid. Verder is het de bedoeling dat er in 2013 een branche-dag voor de hele markt wordt georganiseerd.

Ondergrens
Als het gaat om het ledental van Romazo Consumenten dan had Martin Straver minder goed nieuws mee te delen. Er waren dit jaar tien opzeggingen, vier faillissementen, twee bedrijven stopten ermee en veertien werden er geroyeerd, omdat ze niet aan de kwaliteitseisen voldeden. Daar tegenover stonden slechts vier nieuwe leden die zich aanmeldden. Als gevolg daarvan ging het ledental terug van 176 begin van dit jaar naar 150 leden nu. Volgens Martin Straver bereikt de brancheorganisatie de kritische ondergrens. “We zullen intensievere acquisitie moeten gaan voeren om nieuwe leden te krijgen.”









 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - december | Pagina(s) 18,19
Categorie: Brancheorganisaties
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken