Afscheid van het jaar 2012
 
Het jaar 2012 was, zoals vooraf verwacht werd: een jaar met tegenvallende omzetten en een stijgend aantal winkelsluitingen. De Nederlandse badkamermarkt was, als onderdeel van de bouwgerelateerde woonbranche, een van de grote slachtoffers van de internationale economische crisis. Zowel de cijfers van het STS-Panel als die van CBW-Mitex over de totale woonbranche waren pessimistisch. Een jaar om snel afscheid van te nemen...
 
Wanneer we de STS Branchebarometer plaatsen binnen de totale Consumptieradar van het CBS, dan zien we dat deze gedurende het gehele jaar op een pessimistische stand -onder de 50 punten- bleef. Stijgende of dalende cijfers van de consumentenverwachting over werkgelegenheid en financiën, de beurskoersen, de werkgelegenheid, de woningprijzen en de producentenverwachtingen, ze hadden weinig of geen positieve uitwerking op de stemming in de badkamer- en tegelbranche. De ondernemers waren moe van de recessie en werden, na een korte ‘opleving’ in januari 2012, steeds vermoeider.

Peilmomenten
Laten we, als afscheid van dit jaar 2012, maar even vier peilmomenten nemen.
• In januari 2012 begint de STS Branchebarometer met een ‘nieuwjaarspiekje’: de barometer staat op 42,9. Dat is weliswaar onder de 50 punten, het moment waarop er evenveel optimistische als pessimistische ondernemers binnen het STS Panel zouden zijn, maar het is in ieder geval beduidend hoger dan in het najaar van 2011. En dat, terwijl de CBS Consumptieradar aangeeft, dat in januari 2012 de consumentenverwachting over werkgelegenheid en financiën, de beurskoersen, de werkgelegenheid, de woningprijzen en de producentenverwachtingen allemaal in de min staan. In de hier bijgaande grafiek staan ze allemaal binnen het negatieve, rode gedeelte binnen de stippellijn.
• Na die vrij redelijke beginstand begint de STS Branchebarometer aan een daling, om daar de maanden hierna ook niet meer uit te komen. In april 2012 zien we dat de producentenverwachting positiever is geworden en bijna het rode vak binnen de stippellijn verlaten heeft. Op de STS Branchebarometer -die antwoord geeft op de vraag ‘hoe beoordeelt u de situatie binnen de badkamerbranche?’- heeft dit echter geen positief effect. Deze staat in april van dit jaar op 41,7.
• In juni 2012 zien we dat het niet tegenzit met de werkgelegenheidscijfers, maar dat de STS Branchebarometer in die zomermaanden desondanks onder de 50 punten blijft: stand 47,2.
• In oktober van dit jaar laten de beurskoersen een duidelijke stijging zien. Binnen de CBS Consumptieradar is de lijn van de beurskoersen zelfs in het optimistische vak buiten de stippellijn terecht gekomen. Maar van de stemming in de badkamer- en tegelbranche stort juist helemaal in, tot stand 33,4.

STS-Panel over de slachtoffers:

Het aantal winkels in de woonsector daalt. Welke van de onderstaande winkels hebben volgens u het meeste last van de crisis? (meerdere antwoorden mogelijk)
zelfstandige winkeliers (niet aangesloten bij een inkoop/retailorganisatie) 33 %
franchise winkels 22 %
filialen van een retailorganisatie 17 %
one-stop-shopping winkels (zoals woonwarenhuizen en bouwmarkten) 17 %
webshops 6 %
alle winkels 5 %

Bron: STS/Qudata, oktober 2012


Volop trends en noviteiten
Het jaar 2012 was op economisch gebied een rampjaar, op gebied van design en noviteiten stond de markt natuurlijk niet stil. De badkamerondernemers binnen het STS-Panel noemen een tiental trends als belangrijk in het afgelopen jaar. Dat zijn (in willekeurige volgorde):

• inloopdouche
• strak design
• waterbesparing
• grootformaat tegels
• brede badmeubelen met twee wasbakken
• extra wellness mogelijkheden
• gebruik van houtsoorten
• meer aandacht voor ergonomie en seniorenmarkt
• meer keramiek
• brede douchekoppen en watervaldouches

Bron: STS/Qudata, 2012

(in kader:)
Hoe werkt de CBS Consumptieradar?

• Het plaatst de ontwikkeling van allerlei economische factoren in een bepaalde maand in een bepaalde context. Aan de hand van zes indicatoren -de door lijnen verbonden witte stippen- kan gevolgd worden of deze zich gunstig of ongunstig ontwikkeld hebben voor de Nederlandse consumptie.
• In plaats van zes losse lijndiagrammen, staan deze gegevens per maand in een spinnenweb-vorm, zodat men ze met elkaar kan vergelijken: welke indicatoren staan gunstiger of ongunstiger in vergelijking met de andere indicatoren?
• De cijfers van een bepaalde maand worden vergeleken met het meerjarig gemiddelde: het gemiddelde van de voorgaande 20 jaar.
• Het gaat om de volgende indicatoren: de verwachting van de consument over de ontwikkeling van de werkloosheid, de verwachting van de consument over zijn financiële situatie in het komende jaar, de verwachting van de producenten, de veranderingen in de werkgelegenheid, de veranderingen in de prijzen van koopwoningen en de koerswaarde van de aandelen.
• Bevinden de indicatoren zich binnen de stippellijn in het rode gebied, dan zijn de ontwikkelingen ongunstig.
• Ter vergelijking met de diverse ontwikkelingen, hebben we in de Conjunctuurradar ook de stand van onze Branchebarometer weergegeven. Wanneer er evenveel optimistische als pessimistische panel-leden zouden zijn, zou het symbooltje van de Branchebarometerstand zich op de stippellijn bevinden.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - december | Pagina(s) 6,7,8,9,
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken