Toekomst van de keukenbranche (2)
 
Marcel Crezee, algemeen directeur Der Kreis Nederland:
De redactie van KIM kreeg veel reacties op de vraag: hoe ziet de keukenbranche in de toekomst eruit? Hieronder de reactie van Marcel Crezee van Der Kreis Nederland.
 
“Hoe de toekomst van de keukenbranche in 5 tot 10 jaar eruit gaat zien is momenteel koffiedik kijken. Wie het weet hoe de markt de aankomende 12 maanden eruit zal gaan zien is al een knappe kop. Als je kijkt naar de trends en kansen dan krijg je een ander beeld, namelijk:
Het aantal keukenzaken zal drastisch gaan afnemen en specialisme zal de trend gaan worden. Uiteraard zal de ontwikkeling van nieuwe media ook een belangrijke rol gaan vervullen. De (teken)computers worden geavanceerder en je ziet dat de opkomst van de iPhones van deze wereld ook de denkwijze van de keukenbranche gaat beheersen. Niet alleen het gebruik van social media, maar ook de manier van het bedienen van keukenapparatuur zal een slag gaan maken. Misschien lijkt het nu ver van onze bed-show, maar Pelgrim heeft al een mooie oven gebaseerd op iPhone-achtige applicaties. Wat zeker niet zal veranderen is het feit dat de consument nog steeds de winkels gaat bezoeken en deze ook als aankoopmedium blijft gebruiken. Het grootschalige zal verdwijnen en kleinere (specialistische) winkels zullen gaan komen. Formules zullen sterker worden en de consument (nog) kritischer. Hoge kortingen verdwijnen (gelukkig maar) en kwaliteit zal overleven. Misschien, heel misschien (als wij als retailers niet willen c.q. gaan veranderen) dan zullen leveranciers met eigen winkels gaan komen, maar dan nog blijven er genoeg kansen over voor de zelfstandige ondernemers. Uiteraard zal je aan technische ontwikkelingen een veelvoud van veranderingen gaan zien, bijv. hoe ga je bestellen, hoe wordt bevestigd etc. Veel zal ook afhangen van de wil, of het moeten, tot veranderen. Een ding is zeker, de wereld blijft zich in een razend tempo veranderen en ook onze branche moet mee in dit tempo. De slogan dat vroeger alles beter en mooier was, gaat niet op omdat onze kinderen namelijk opgroeien in een wereld vol van de technologische ontwikkelingen. Snelheid en gemak zal de boventoon gaan voeren. Maar voor duurzame aankopen blijven ze nog altijd de Keukenspecialist.nl nodig hebben!”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken