DMG laat klassieke marketing los
 
Nieuw beleid gericht op 'clicks & bricks'
Detail Management Groep (DMG), de franchiseformule voor Deco Home en Verf & Wand, heeft haar beleidsplan voor de komende acht jaar gepresenteerd. Multichannel, de 24-uurseconomie en onderscheidend vermogen zijn daarin sleutelbegrippen.
 
Het marketingroer gaat om bij DMG. Dat blijkt uit de Visie DMG 2012-2020. Maar ook DMG-directeur Frank van der Linden benadrukt dat zijn organisatie de klassieke marketingmethodes helemaal los gaat laten. "De traditionele marketing is heel productgeoriënteerd. Maar je moet je merk juist goed laten aansluiten op de markt en op de retail. Daar zitten nog enorm veel gaps.Wij springen daarin."
Dat betekent onder meer dat DMG sterk gaat inzetten op een multichannel-benadering. Dat is niet enorm schokkend, veel bedrijven en organisaties zijn daarmee bezig, maar DMG komt optimaal voorbereid voor de dag, stelt Van der Linden.
"DMG is relatief laat met z'n webactiviteiten begonnen. We hebben eerst zorgvuldig geïnventariseerd wat we ermee kunnen en willen. Uitgangspunt daarin is dat de klant en de fysieke winkel centraal staan. Hoe past het in ons beleid? Dat hebben we exact in kaart gebracht en daarop hebben we ons proces ingericht. Dat totaalconcept gaan we nu ineens goed in de markt zetten."

Core-business
Verf en behang blijft de core-business van de twee formules Deco Home en Verf & Wand; DMG heeft haar derde formule, Interkleur, omgebouwd naar deze twee formules. Daarnaast gaat de organisatie sterk inzetten op de zogenaamde softe sector, denk aan raamdecoratie. Maar alles in combinatie met internet, benadrukt Van der Linden. Dit voorjaar is de webshop van beide deco-formules klaar. Alle vestigingen krijgen hun eigen, via zoekmachines goed vindbare websites.
"De websites gaan helemaal op de kop. Tot nu gaven we enkel informatie. Dat wordt nu aangevuld met inspiratie en interactie. We zijn vindbaar, producten kunnen online worden besteld. Maar vooral zal de website kietelen om maar de winkel te komen."
Want daar kan de DMG-ondernemer z'n toegevoegde waarde als deskundig adviseur tonen. Van der Linden: "Dat blijft als vanouds ons sterke punt. Maar ook daarin moeten we als uitgangspunt nemen dat de klant al goed is geïnformeerd. Ga daarin mee en voeg daar vervolgens je eigen kennis aan toe."
Die deskundigheid van de retailers zal verder worden versterkt door extra scholing. Onder meer in masterclasses onder leiding van marketingstrateeg Cor Molenaar worden ze getraind om te gaan met veranderde consument en optimaal op diens wensen in te spelen. "Multichannel, daar geloof ik in", stelt Frank van der Linden. "Wij zien de mogelijkheden van internet. Die pakken we."

Zie ook de achtergrondreportage in het katern WoonRetailManager, elders in dit blad.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2012 - april | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken