'Als ondernemer moet je nu de juiste keuzes maken'
 
Badkamerstudio Van der Woude Heerenveen:
'Het gaat er momenteel vooral om dat je als woonondernemer de juiste beslissingen neemt.' Dat is een van de conclusies van Folkert van der Kooij, commercieel verantwoordelijke van het Heerenveense bedrijf Van der Woude. Dat leidde tot een grondige aanpassing van de badkamershowroom en aansluiting bij een retailorganisatie; in dit geval Baden+. 'We zijn nu op tijd klaar voor de toekomst.'
 
Van der Woude heeft al een historie van 35 jaar en staat daarom in het noorden van het land bekend als een gerenommeerd bedrijf, met klanten tot in Amsterdam en Delft. “In het verleden waren klanten bereid meer te betalen voor een topmerk, tegenwoordig is het merk niet meer zo relevant”, kijkt Folkert van der Kooij terug. “En we waren -en zijn nog steeds- zeer actief in de projectmarkt, maar door de economische crisis wordt er minder gebouwd, met alle gevolgen daarvan voor de keukens en badkamers in die nieuwbouwprojecten.”
De woningbouwcrisis, gelijktijdig aan een economische crisis, vroeg bij het bedrijf dan ook om drastische maatregelen. “Daar besloten we twee jaar geleden al toe. We hebben tijdig gesaneerd om ons aan te passen aan de nieuwe situatie. Dat ging natuurlijk helaas gepaard met vermindering van het personeelsaantal. Maar daardoor waren we wel een gezond bedrijf en klaar voor de toekomst.”

Badkamershowroom
Op de bovenverdieping van het pand werd een nieuwe badkamershowroom ingericht onder de naam Badkamerstudio Van der Woude. Folkert van der Kooij: “Daar stonden in het verleden klassieke en landelijke keukens opgesteld. Maar het slinken van de keukenmarkt deed ons kiezen voor een aanvulling vanuit de badkamers. We verkochten al badkamers in het hoge segment, maar hebben uiteindelijk de complete bovenverdieping tot badkamershowroom ingericht met badkamers in het middensegment. We kunnen ons sindsdien meer profileren als totaalleverancier van keukens, badkamers, tegels en schuifwand- en inloopkasten; van het advies tot aan de montage.”
Die keuze ging samen met de aansluiting bij een badkamerretailorganisatie. “Juist voor de badkamers zochten we specifieke ondersteuning. We hebben vanaf het begin al badkamers verkocht, maar eigenlijk alleen voor het hogere segment. Daar was de showroom ook op ingericht. De presentatie was niet afgestemd op consumenten die hier een keuken kochten voor 10.000 euro. We besloten om ons ook op het middensegment te gaan richten, met name op het 50+ segment.”

Baden+
“Van oorsprong zijn we gespecialiseerd in keukens; voor badkamers zochten we daarnaast wat extra ondersteuning op gebied van showroominrichting, inkoop, marketing en reclame”, legt Van der Kooij uit. “We zochten daarbij samenwerking met een retailorganisatie, om nog sterker te staan in de huidige markt; en we kozen uiteindelijk voor de organisatie Baden+. We oriënteerden ons op alle mogelijke partners die een soortgelijke uitstraling hadden als wij en gingen vervolgens met Baden+ om de tafel zitten. Ze hebben vervolgens meegedacht in showroominrichting, afgestemd op consumenten uit het middensegment. En we maken gebruik van hun knowhow op gebied van website, folders en acties; en natuurlijk van de inkoopafspraken. We wilden bewust geen hard franchise-vorm, want daar zijn we te veel zelfstandig ondernemer voor. We profileren ons als Badkamerstudio Van der Woude en daar is Baden+ ondersteunend in. We maken bijvoorbeeld wel onze eigen advertenties.”
In het pand is de verdeling in vloeroppervlak inmiddels 40 procent badkamers en 60 procent keukens. Inkoop vindt plaats via groothandels als Technische Unie en Galvano, maar ook rechtstreeks via leveranciers. “Het assortiment kunnen we bijvoorbeeld ook samen met de Baden+ leveranciers samenstellen. Daarbij is er ook nog steeds plaats voor het Boffi-achtige segment van badkamers van 30.000 euro en meer. Daarvoor wordt binnenkort een ‘Lef-design’ presentatie ingericht. Bij ‘Lef-design’ worden op maat gemaakt badkamers en keukens in het hoge segment gepresenteerd.”

Merkenbeleid
Dat sluit aan bij het merkenbeleid dat nu ook in de keukenshowroom wordt doorgevoerd. “In deze tijd kijkt zelfs de doelgroep uit het hogere segment kritischer naar de prijs-kwaliteitverhouding. We bieden alleen nog maar topmerken wanneer de consument daarvan echt de meerwaarde in ziet. We hebben de showroom verdeeld in speciale merk- en stijlhoeken, bijna als shop-in-shop concepten.” Maar binnenkort wordt daar wel de formule ‘Lef-design’ aan toegevoegd.
Deze tijd vraagt om ingrijpende maatregelen in het assortiment en showroominrichting, in samenwerking met een retailorganisatie. “We zijn bezig met de laatste aanpassingen in de showroom en zijn dan op tijd klaar voor de toekomst.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - april | Pagina(s) 26,27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken