Zonweringsbranche stapt in zonne-energie
 
Romazo en Centrosolar Benelux starten samenwerking
Brancheorganisatie Romazo een samenwerking met zonnepanelenleverancier en –producent Centrosolar Benelux. Martin Straver, branchemanager van Romazo: 'Als brancheorganisatie zijn we altijd op zoek naar nieuwe kansen in de markt, die in het verlengde liggen van onze corebusiness; de zon. Het leek ons een logische stap deze zon niet alleen te weren, maar ook haar energie te gaan opvangen.'
 
Centrosolar werd door de leden van de Romazo als partner geselecteerd vanwege haar jarenlange ervaring en de aandacht die zij besteedt aan kennis en opleiding van haar installateurs.
Romazo biedt als brancheorganisatie voor de zonwering een niet-commercieel podium voor verschillende initiatieven. Om de stap van zonwering naar zonne-energie te faciliteren zocht de organisatie naar een strategische partner, die voor een laagdrempelige instap kon zorgen. Een werkgroep van leden die al actief waren op het gebied van zonne-energie kwam daarvoor uit bij Centrosolar.
Straver: “Onze leden verkopen kwalitatief hoogwaardige producten; de A-merken in de zonwering. Centrosolar sluit daar als Duits A-merk met technisch hoogwaardige producten goed bij aan. De verwachting is bovendien dat dit bedrijf ook goede ondersteuning kan bieden met de kennis die het in huis heeft over de installatie van de zonne-energiesystemen.”

Uitbreiding dienstenpakket
De vraag naar zonwering is seizoensgebonden. Daarom verkopen zonweringsinstallateurs nu ook vaak al nevenproducten als dakkapellen, kozijnen, gordijnen en tuinmeubelen. Straver: “In de wintermaanden wordt er nauwelijks aan zonwering gedacht en is er weinig beweging in de markt. Daarom willen onze leden hun diensten graag uitbreiden.” Erik de Leeuw, Commercial Director van Centrosolar Benelux: “Voor zonne-energie is het hele jaar door belangstelling. Alleen als het sneeuwt kunnen installateurs het dak niet op, maar in alle andere gevallen kunnen panelen ook in de winter worden geïnstalleerd. Dit zorgt voor de zonweringsbranche mogelijk voor een betere spreiding van opdrachten.”
Straver: “Zonne-energie is een totaal ander product, maar wel een logische toevoeging als je bedenkt dat zonwering ook energiebesparend werkt en het praktisch is voor de klant om beide producten in een keer te installeren.” De zonweringsbranche beschikt volgens De Leeuw over de juiste middelen om de overstap naar zonne-energie te kunnen maken: "Dealers beschikken over een showroom, een passende klantenkring en goed opgeleide monteurs die gewend zijn om met elektra om te gaan en aan gevels te werken.”

Bijscholing
Centrosolar verzorgt bijscholing voor alle zonweringsinstallateurs die besluiten zonne-energie-installaties toe te voegen aan hun assortiment. Martin Straver van Romazo: “Het is van belang dat onze leden over de juiste kennis beschikken om de kwaliteit van producten en diensten te blijven waarborgen. De zonne-energie-installaties dienen vanzelfsprekend net zo kundig geïnstalleerd te worden als de zonweringssystemen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - januari | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken