Te weinig particulier opdrachtgeverschap
 
Het aantal consumenten dat een woning bouwt op basis van particulier opdrachtgeverschap, blijft volgens Woonkennis al jaren achter bij het gestelde doel. De belangrijkste oorzaken zijn dat consumenten denken dat het duur is, dat ze te weinig kennis hebben en dat het teveel rompslomp levert.
 
Doel van de overheid is dat eenderde van de nieuwbouwproductie volgens particulier opdrachtgeverschap wordt gerealiseerd. Uit onderzoek van WoonKennis blijkt echter dat slechts zeven procent van de consumenten dat doet. Wel zegt ruim eenderde dit misschien te willen.
Woonkennis stelt dat particulier opdrachtgeverschap last heeft van een imagoprobleem. 16 procent van de consumenten denkt dat eigenbouw duurder is dan reguliere nieuwbouw. Eenderde is bang te weinig kennis te hebben en een kwart denkt ervaring te missen. Bijna twee op de tien consumenten vindt de kosten van een bouwkavel te duur en denkt dat eigenbouw teveel rompslomp met zich meebrengt.
Als voordelen van eigenbouw noemen consumenten vooral dat woningindeling dan precies naar wens is en ook dat het eindresultaat goed aansluit op de woonwensen. Controle op het eindresultaat wordt door eenderde genoemd als een belangrijk voordeel.
Bouwers moeten de consument bij particulier opdrachtgeverschap dus ontzorgen. De voordelen van eigenbouw zijn bij consumenten bekend, maar een gebrek aan kennis en informatie weerhoudt hen om het te doen. Door daar op in te springen kunnen bouwers een enorme markt aanboren, aldus Woonkennis.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - januari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken