HR Zonwering speerpunt voor 2012
 
Romazo Consumenten royeert vijftien leden
Op 18 januari is de officiële aftrap van de introductie van HR Zonwering. Dat maakte branchemanager Martin Straver vrijdag 4 november tijdens de Algemene Ledenvergadering van Romazo Consumenten bekend. Verder zijn vijftien leden door het bestuur geroyeerd omdat ze niet voldoen aan de kwaliteitseisen.
 
Hoe om te gaan met leden die niet voldoen aan de kwaliteitseisen? Deze vraag is al enkele jaren een heikel punt bij Romazo Consumenten. Vorig jaar is besloten om leden die het niet zo nauw nemen met de kwaliteitseisen te royeren. Bij de nieuwe auditronde zijn daarom als eerste de bedrijven bezocht die nog niet gecertificeerd zijn. Uiteindelijk bleken er vijftien bedrijven te zijn die hun zaken niet op orde hebben.
Branchemanager Martin Straver: “Deze vijftien bedrijven hebben we geroyeerd. We zijn daardoor het afgelopen jaar qua ledental teruggevallen van 171 naar 154. Aan de ene kant zijn we als branchevereniging gebaat bij zoveel mogelijk leden, aan de andere kant zijn de 154 overgebleven bedrijven een betere afspiegeling van de kwaliteit die wij als Romazo nastreven. En we hopen dat we daarmee ook nieuwe leden aantrekken die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan maar nog geen lid zijn.”

Werfactie weinig succesvol
Als we de vijftien geroyeerde leden buiten beschouwing laten, zien we dat het ledental van Romazo Consumenten ongeveer gelijk is gebleven: tegenover zeven nieuwe leden staan twee faillissementen, zes opzeggingen en één afvaller vanwege ziekte. Martin Straver benadrukte tijdens de vergadering dat het belangrijk is dat Romazo Consumenten de komende jaren weer gaat groeien. “Om een geloofwaardige gesprekspartner naar overheden te zijn, moeten we weer richting de tweehonderd leden.” Romazo Consumenten hield dit jaar diverse ledenwerfacties. Zo zouden er in het voorjaar vijf regiobijeenkomsten zijn, onder andere bedoeld om niet-leden kennis te laten maken met de activiteiten van Romazo Consumenten. Deze avonden werden matig tot slecht bezocht waardoor er na twee bijeenkomsten werd besloten om ermee te stoppen. Verder is er na de zomer een folderactie van start gegaan. Deze folderactie heeft tot nu toe zes positieve reacties opgeleverd waarbij een bedrijf lid is geworden.

Kennismakingscontributie
Daarna werd een ingezonden brief van Ton Heijnen van Markiezenfabriek Noord-Holland behandeld. Deze stelt een kennismakingscontributie voor omdat het huidige contributiebedrag van 950 euro plus een bijdrage van vierhonderd euro aan de Metaalunie nieuwe leden teveel kan afschrikken. Vice-voorzitter Raymond Sneek zei dat het bestuur naar zo’n ‘inloopbedag’ zal kijken en Martin Straver voegde daaraan toe dat er inmiddels al contact is geweest met de Metaalunie. “Zij zijn bereid om daar stappen in te maken en we komen daar zo spoedig mogelijk op terug”, aldus Straver. Opvallend is dat hetzelfde punt een jaar geleden ook aan de orde kwam op de jaarvergadering. Ook toen zegde het bestuur toe daar op de volgende ledenvergadering op terug te komen. Daarmee is dus een jaar verloren gegaan.

Introductie HR Zonwering
Eén van de speerpunten van het nieuwe jaar is de introductie van HR Zonwering. Op woensdag 18 januari is daarvoor de officiële aftrap bij Romazo in Nieuwegein en zal het TNO kennisoverdrachtrapport worden gepresenteerd. De introductiecampagne zal in eerste instantie meer low key op de markt zelf gericht zijn omdat er slechts een bescheiden marketingbudget is. Maar het zal ook richting andere belangrijke partijen zoals Aedes, de bond voor Nederlandse Architecten en de Vereniging Eigen Huis worden gecommuniceerd. Verder zal er ook op korte termijn een eendaagse cursus HR Zonwering komen. De minimale eis is dat dealers die HR Zonwering gaan voeren straks minimaal één medewerker hebben die deze cursus hebben gevolgd. De cursus zal worden gegeven door de Stichting Vakopleiding Zonweringbedrijven (SVZ). De Stichting Kwaliteit Gevelbouw (SKG) zal vervolgens via audits erop toezien dat bedrijven die het HR label voeren volgens de regels werken.

Geen marketingbudget
Omdat het marketingbudget voor HR Zonwering beperkt is, zal er onder andere een prijsvraag worden uitgeschreven voor bijvoorbeeld studenten bouwkunde en industriële vormgeving. “We hopen dat zij met leuke ideeën komen voor energiebesparing in relatie tot zonwering waarmee we dan weer freepublicity kunnen krijgen”, aldus Straver. Ook hoopt Martin Straver dat er vanuit de leden nog een nieuwe naam komt voor zonwering. Op dit moment voert hij gesprekken met Tweede Kamerleden en bij één van deze gesprekken opperde een Kamerlid dat de perceptie van het woord zonwering niet goed is. “We moeten eigenlijk op zoek naar een kreet die verder gaat dan alleen zonwering waarbij ook de energiebesparing naar voren komt. Dus dat zonwering een functionele installatie is”, aldus de branchemanager.
Leden die met een geschikte term komen, kunnen daarmee een jaar lang gratis lidmaatschap winnen. Zelf heeft Martin Straver al het woord ‘vensterinsolatie’ bedacht. “Maar ik ben zelf geen lid en weet ook niet of dat wel de juiste term is. Bij HR Zonwering gaat het om de isolatie van de transparante delen van een gebouw. Maar hoe zeg je dat in een pakkende term?”, zo vroeg Martin Straver zich hardop af.

Positief denken
Tenslotte de oproep van voorzitter Henk Kooijman aan het begin van de ledenvergadering die werd gehouden bij congrescentrum Hedda Huzid in Voorthuizen. Ook hij ziet HR Zonwering duidelijk als een kans voor de zonweringbranche en blikte terug op 2011. “Het zonweringseizoen begon goed, maar de verkoop liep in mei al snel terug naar een bedenkelijk niveau. We zijn nog lang niet klaar met de crisis, de financiële markten liggen ook nu weer zwaar onder druk en het vertrouwen bij de consument zit weer op een dieptepunt. Maar daar moeten wij niet aan meedoen, we moeten positief denken. En niet kijken naar bedreigingen maar juist naar kansen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor andere producten zoals terrasoverkappingen of zonnepanelen. We moeten proberen juist uit deze crisis onze voordelen te halen.”

Sportief programma
Aansluitend op de Algemene Ledenvergadering was er een sportief programma. De leden konden onder andere kiezen uit een golfclinic, schapendrijven of een safari met jeeps. Ook waren er nog presentaties van shopoloog Chantal Riedema en Okko Ebens van de Metaalunie. De dag werd afgesloten met een borrel en een diner.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken