Waar koopt de consument zijn badkameronderdelen?
 
Bouwmarkt grote concurrent voor badkamerspeciaalzaak
De badkamerspeciaalzaak is favoriet bij consumenten die een complete badkamer (willen) kopen, maar voor de aanschaf van losse badkameronderdelen gaan zij vooral naar de bouwmarkt, zo blijkt uit onderzoeken van WoonKennis en STS/Qudata. In deze editie van Sanitair & Tegel Specialist zetten we deze cijfers op een rijtje.
 
"De bouwmarkt is veruit het populairste kanaal voor de aankoop van badkameronderdelen. Bijna de helft van de woningeigenaren die delen van de badkamer heeft vervangen, kocht de onderdelen in de bouwmarkt", constateren de onderzoekers in het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011.
"Onder de consumenten die een complete badkamer kochten of binnen een jaar een complete badkamer willen kopen, noemt daarentegen de helft van de ondervraagde consumenten de badkamerspeciaalzaak als aankoopplaats", meldt Derk-Jan Rouwenhorst van researchbureau Qudata. “De bouwmarkt wordt door 20 procent van hen genoemd en de bouwmaterialenhandel door 10 procent.”
Wat badkameronderdelen betreft, was de badkamerspeciaalzaak de aankoopplek voor slechts 11 procent van de ondervraagde woningbezitters. Een even groot aandeel kocht de badkameronderdelen bij de professionele bouwmaterialenhandel. De mate van aankoop van badkameronderdelen via internet is momenteel nog klein. Van de woningeigenaren die onderdelen van de badkamer hebben vervangen kocht 2 procent deze online. Eveneens 2 procent kocht badkameronderdelen bij Ikea.” De sanitair- en technische groothandel wordt door 11 procent genoemd.
Ook dat is bij de consumenten die zich richten op een complete badkamer geheel anders. Ikea scoort met 11 procent bijvoorbeeld beduidend hoger en de groothandel lager.
Er ligt in de verkoop van badkameronderdelen dus nog een behoorlijk potentieel aan omzet voor badkamerspeciaalzaken.

Grote verschillen
In de vorige editie van STS gaven we een overzicht van de verschillen tussen badkamer- en keukenconsumenten. Ook WoonKennis ziet grote verschillen tussen consumenten die elementen van badkamers en die elementen van keukens aanschaffen.
“Bij de aankoop van badkameronderdelen zijn er twee aspecten die door woningeigenaren het belangrijkst gevonden worden bij het beslissingsproces. Het advies van een professional en de eigen ervaringen of advies van bekenden zijn vaak doorslaggevend.
Woningbezitters die de afgelopen twee jaar onderdelen hebben gekocht voor de keuken gaan het vaakst naar de speciaalzaak. Bij badkameronderdelen is juist de bouwmarkt veruit de populairste aankoopplaats. Eén van de belangrijkste aspecten bij de aankoop van keukenonderdelen is de aanwezigheid van een showroom. Het gegeven dat consumenten meer tijd in de keuken doorbrengen dan in de badkamer en bovendien vaker gasten ontvangen in de keuken dan in de badkamer kan bijdragen aan deze verschillen. Anders gezegd, de keuken is vaker ‘in het zicht’ dan de badkamer."

Redenen
De verschillen in aankoopplaats voor badkameronderdelen en keukenonderdelen komt volgens de onderzoekers van WoonKennis waarschijnlijk doordat klussen in de keuken complexer is dan in de badkamer. "Zo huren consumenten vaker professionals in voor het vervangen van keukenonderdelen (47 procent) dan voor het vervangen van spullen in de badkamer (32 procent). Voordat mensen een keuken of onderdelen daarvoor aanschaffen, moeten ze ervoor zorgen dat alles past in de beschikbare ruimte en dat leidingen en aansluitingen voor gas, water en elektra kloppen. Hiervoor laten ze tekeningen maken en vragen ze advies aan professionals. Vanwege deze complexiteit kopen de meeste mensen keukens en keukenonderdelen op één plek: daar waar zij advies hebben ingewonnen. Dat ligt anders bij een badkamer. Hiervoor zijn consumenten minder afhankelijk van advies en tekeningen voor de juiste plaatsing van producten. Daarom is veel gebruikelijker om verschillende badkameronderdelen bij verschillende aankoopplaatsen te kopen. Het assortiment van de bouwmarkt, dat zowel breed als diep is in combinatie met een vaak gunstige prijs, heeft duidelijke aantrekkingskracht op consumenten die shoppen voor verschillende onderdelen."

in kader (gecombineerde staafdiagram)

aankoopplaats badkameronderdelen *) complete badkamer **)

badkamerspeciaalzaak 11 % 48 %
bouwmarkt 49 % 20 %
bouwmaterialen 11 % 10 %
Ikea/woonwarenhuis 2 % 11 %
via installateur 2 % 2 %
groothandel ***) 11 % 0 %
anders 6 % 9 %
weet niet 8 % 0 %
***) ‘groothandel’ valt bij Qudata-onderzoek onder ‘anders’

*) Bron: WoonKennis
**) Bron: STS/Qudata
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2011 - augustus | Pagina(s) 32,33
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken