Romazo start ledenwerfactie
 
Branchemanager Martin Straver over belang brancheorganisatie
Achter de schermen wordt er bij Romazo hard gewerkt om zonwering nog nadrukkelijker op de kaart te krijgen. Niet alleen bij de consument maar ook bij de projectmarkt en overheid. Bijvoorbeeld door subsidie te krijgen op zonwering. Maar ook door de introductie van HR Zonwering. 'Maar we hebben meer leden nodig om gezamenlijk een vuist te maken.' Romazo start daarom dit najaar een ledenwerfactie.
 
Branchemanager Martin Straver heeft de nieuwe ledenwerffolder voor zich op tafel liggen. Na de zomer zal deze via de fabrikanten worden verspreid onder al hun dealers. Het is een gezamenlijke folder van Romazo Consumenten en de Koninklijke Metaalunie waarin overzichtelijk de voordelen van een lidmaatschap van beide organisaties zijn opgesomd. Martin Straver: “In het kort komt het erop neer dat je samen veel sterker staat. Een individuele ondernemer is veel te druk met zijn eigen zaak om zelf bijvoorbeeld ingewikkelde wet- en regelgeving bij te houden en te beïnvloeden. Daarvoor heeft hij de Metaalunie. En daar kan hij ook een beroep op doen voor fiscaal en juridisch advies. Romazo Consumenten komt op voor de specifieke belangen van de zonweringbranche. Denk bijvoorbeeld aan onze lobby om BTW-verlaging of subsidie vanuit de overheid op HR Zonwering. Bij dit soort zaken is het belangrijk om gezamenlijk een vuist te maken. De overheid gaat ervan uit dat er 800 zonweringzaken in Nederland zijn gebaseerd op cijfers van het Hoofd Bedrijfschap Ambachten. Op dit moment zijn er daarvan maar een kleine 180 lid van Romazo Consumenten. Dat zijn er gewoon te weinig.”
Volgens Straver halen leden hun contributie van Romazo Consumenten en de Metaalunie er dubbel en dwars uit. Zeker als ze maximaal gebruik maken van het advies- en dienstenpakket dat de beide organisaties leveren. “Wij bieden professionele ondersteuning op een heel breed vlak. Wie nu al de folder wil hebben kan gewoon een mailtje sturen naar info@romazo.nl en ik kom graag bij die dealer langs om het verhaal toe te lichten. Het is een gezamenlijk belang dat zoveel mogelijk dealers zich bij ons aansluiten.”

Opleidingen
Eén van de zaken waar Romazo Consumenten achter de schermen hard aan werkt is om het specialistisch beroepsonderwijs weer beter op de kaart te krijgen in Nederland. Door bijvoorbeeld de Stichting Vakopleiding Zonweringbedrijven. De laatste jaren kampt deze vereniging met te weinig cursisten waardoor de Stichting Vakopleiding Zonweringbedrijven dreigt te verdwijnen. Romazo is één van de partners van SOS Vakmanschap dat in april Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs een tien punten aanbevelingsplan overhandigde. Van Bijsterveldt onderkent de problemen in het specialistisch beroepsonderwijs. Er komt nu een meldpunt waar opleidingen die dreigen te verdwijnen gemeld kunnen worden. “Het ministerie komt niet gelijk met geld over de brug maar dit is een eerste stap.”
Over de Stichting Vakopleiding Zonweringbedrijven is volgens Martin Straver het laatste jaar veel onduidelijkheid ontstaan. Met name over de subsidie van maximaal 375 euro per cursist via de Stichting OOM. Straver: “In 2009 was halverwege het jaar plotseling de subsidiepot leeg. Daardoor is vorig jaar ten onrechte het beeld ontstaan dat er geen subsidies meer verkrijgbaar zouden zijn. Maar dat is dus helemaal niet waar. De Stichting OOM bestaat nog gewoon en de subsidie is nog steeds verkrijgbaar.”

HR Zonwering
Verder heeft Romazo het streven om volgend jaar te gaan starten met de introductie van HR Zonwering. In september zullen daarover in een vergadering van Romazo Breed de laatste details worden ingevuld. Er wordt al gewerkt aan een cursus die in het najaar of komende winter zal worden gegeven zodat dealers optimaal het verhaal kunnen uitdragen. Straver: “Om HR Zonwering te verkopen moet je niet alleen het product in huis hebben maar ook de klant kunnen vertellen wat de eigenschappen van Hoge Rendement Zonwering zijn en een rekensommetje kunnen maken als het gaat om de energiebesparing. Met HR Zonwering willen we zonwering als installatie positioneren in plaats van decoratie en de branche naar een hoger niveau brengen. En de betere dealer kan zich hiermee onderscheiden.”

Energiebesparing
De lobby om het energiebesparende karakter van zonwering onder de aandacht te brengen blijft onverminderd voortgaan. Zo ging er in mei een Position Paper naar Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie die bedrijven en instellingen opriep mee te denken over energiebesparing. “Onze plannen zijn in eerste instantie niet opgenomen in zijn ‘Green Deal’ maar we blijven doorgaan met lobbyen. We hebben een lobbybureau ingeschakeld en zijn nu met twee topambtenaren op Binnenlandse Zaken in gesprek die gebouwen in hun portefeuille hebben. Het probleem bij dit soort zaken is dat je niet gelijk resultaat ziet. Maar we gaan voor het succes op langere termijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - juli | Pagina(s) 8,9
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken