IKEA & Keukenconcurrent bekendste keukenzaken
 
Consumenten beoordelen keukenwinkels
IKEA en Keukenconcurrent zijn de bekendste keukenzaken in Nederland. Het Zweedse concern staat vooral bekend om de lage, vaste prijzen, terwijl consumenten bij Keukenconcurrent juist fikse kortingen verwachten. Dit blijkt uit recent onderzoek onder ruim 500 consumenten door Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
Keukenconcurrent werd spontaan door bijna 14 procent van de consumenten genoemd. IKEA neemt met ruim 11 procent de tweede plek in. Brugman staat derde met ruim 10 procent. IKEA kent de grootste geholpen naamsbekendheid: 21 procent van de consumenten vindt IKEA de bekendste keukenzaak, kort daarop gevolgd door Bruynzeel (bijna 20 procent) en Brugman (15 procent). Het onderzoek is gehouden onder ruim 500 consumenten die het afgelopen jaar een keuken hebben gekocht of dat het aankomende jaar van plan zijn.

Transparante prijzen
Consumenten kennen de keukenwinkels vooral van folders (46 procent) en radio en tv (42 procent). IKEA is met name bekend van de catalogus, waarin keukens inmiddels een prominente rol spelen, en van tv/radio en internet. Het Scandinavische concern adverteert regelmatig op veelbezochte sites als Marktplaats en Youtube.
Dat IKEA keukens verkoopt is niet de enige boodschap. Het Zweedse woonwarenhuis laat steevast weten met vaste, transparante prijzen te werken, iets wat in de keukenhandel zeer ongebruikelijk is. Ruim 70 procent van de consumenten koppelt IKEA aan transparante prijzen: de overige keukenwinkels scoren nog geen 30 procent.

Discount
De keukenconsument weet daarnaast precies bij welke keukenketen hij of zij ongegeneerd korting kan vragen: bij de Keukenconcurrent (65 procent). Opvallend is dat men dat idee ook heeft bij IKEA, terwijl deze als een van de weinige keukenwinkels juist met vaste prijzen werkt.
Overigens speelt een lage prijs voor aankoop van een keuken bij net iets meer van de consumenten een rol. Veel belangrijker vindt men de functionaliteit (96 procent) en betrouwbaarheid van de keuken (94 procent) en de service (87 procent) in de winkel.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken