'Anders worden we dozenschuivers'
 
Innovatie belangrijke pijler JéwéRET
Winnaar van de Marketing Award 2010 in de categorie Beste Productinnovatie is JéwéRET in Gorinchem. Het bedrijf, dat onder meer houten vloeren, kasten, profielen, geschaafd en ruw hout, wanden en plafonds en decoratieve producten aan de DHZ-markt levert, kreeg de award specifiek voor haar laminaat uit het succesvolle CanDo-assortiment. Karwei Management bezocht JéwéRET en vroeg naar het belang van innovatie voor het bedrijf.
 
JéwéRET is blij met de Marketing Award van Qumedia. Allereerst omdat het een prijs is die door de markt is toegekend. “Daar doen we het voor”, zegt General manager Dirk Bergman. Maar ook vindt Bergman het waardevol dat JéwéRET juist in de categorie Beste Productinnovatie heeft gewonnen. “Wij sturen zwaar op productinnovatie in combinatie met merkenbeleid.”

De hele organisatie van JéwéRET is op innovatie ingericht, zegt Bergman. “Jaarlijks willen we minimaal tien procent van ons assortiment vervangen door nieuwe, innovatieve producten. Die ontwikkelen wij zelf. Wij houden de internationale markt goed in de gaten, maar ook voeren we veel gesprekken met detaillisten en doen we aan consumentenonderzoek. Zo merk je wat er in de markt leeft, waar de consument behoefte aan heeft. Samen met onze technische mensen springen we daarop in en proberen we telkens weer de kwaliteit van onze producten te verbeteren. Innovatie is enorm belangrijk. Anders wordt je dozenschuiver en dat is wel het laatste wat wij ambiëren.”
CanDo, met de bekende pay-off You CanDo It, is één van de toonaangevende merken van JéwéRET, naast onder meer Storemax en Stanley voor schuifdeurkasten. Het CanDo-assortiment bestaat onder meer uit diverse soorten deuren, wandbekleding en vloeren en plinten. Alles in meerdere prijsklassen. Het laminaat van CanDo is befaamd vanwege z’n eenvoudige kliksysteem, de nauwelijks van echt hout te onderscheiden toplaag en een aantal soorten hebben de v-groef aan de lange zijden. Een prachtig product, zegt buying en productmanager Flip Kitslaar. Maar uitontwikkeld is het nooit.
“Je ziet het met het kliksysteem. Vroeger werd alle laminaat gelijmd, die tijd is geweest. Nu is iedereen overgestapt op klik. Maar dat systeem kan steeds beter en daar werken wij continu aan. Hetzelfde geldt voor de kraswerende toplaag. En ook worden de laminaatdelen steeds breder en langer. Zo proberen we altijd om voorop te lopen met nieuwe ontwikkelingen. We draaien continu aan alle beschikbare knoppen om het beste product te hebben en te houden.”
“De huidige markt is hectisch, nerveus en zeer concurrerend”, vult marketing manager Edwin Ebskamp aan. “Als je stilstaat, dan word je direct afgestraft. Je moet blijven vernieuwen om een goede omzet te genereren.”

Plintclip
Een ander voorbeeld van een innovatief product is de gepatenteerde CanDo-plintclip. Een uniek systeem, waarbij de clip met een boormal eenvoudig aan de muur bevestigd wordt. De plint kan daar overheen worden geschoven en dus ook eenvoudig weer worden verwijderd.
Kitslaar: “Een enorm handig systeem, dat wij helemaal hier in huis hebben ontwikkeld. We hebben het in de markt gezet samen met onze decoratieve, witte plinten. Het systeem wordt inmiddels al internationaal uitgerold.”
JéwéRET beschouwt de CanDo Plintclip als een typisch voorbeeld van een eigen product. dat bovendien ook op een typisch eigen manier in de markt is gezet. Namelijk als totaalconcept, samen met plinten, profielen en vloerdelen.
“Wij denken graag in totaalconcepten”, zegt Edwin Ebskamp. “Bij laminaat horen tenslotte een ondervloer, plinten, profielen en plintclips. We geven bijvoorbeeld ook trainingen aan medewerkers van breedpakket- en dhz-zaken om dat totaalpakket te verkopen én het thuis bij de consument te leggen. Een zekere groep consumenten wil dat graag en met die extra service kan het merk CanDo, maar zeker ook de breedpakketzaak, zich onderscheiden. Er zijn trouwens ook steeds meer bouwmarkten die dit willen gaan doen.”

Prijsconcurrentie
Kwaliteit en service vindt het merendeel van de consumenten belangrijk, zegt Dirk Bergman. “Slechts een klein deel van de consumenten kiest voor goedkoop. De meeste mensen stellen toch eisen. Je ziet dat ook aan de gemiddelde prijs per vierkante meter voor laminaat in de dhz-branche. Die is de laatste jaren enorm gestegen. Wij proberen zoveel mogelijk uit het prijsgeweld te blijven door onze concepten. Wij staan voor kwaliteit. We blijven ontwikkelen en waarde toevoegen, zodat we niet hoeven te concurreren op prijs.”
CanDo is inmiddels een bekende naam. Het vergt geduld, vertrouwen en lef om dat te bereiken, zegt Ebskamp.
“Het is nu zo’n acht jaar geleden dat we CanDo hebben gelanceerd. Voorafgaand hebben we veel gefilosofeerd over hoe dat aan te pakken. In de houtbranche was nog niet echt sprake van een merk. Hout was hout. Het merk deed er niet toe. Wij hebben ons verplaatst in de consument en zo een stukje merkenbeleid geformuleerd. Belangrijk daarin was de conclusie dat we niet één product, maar een totaalconcept onder één merknaam in de markt moesten zetten.”
Ook hier weer dat totaalconcept dus?
Kitslaar: “Vroeger had je voor iedere productgroep een merknaam. Maar CanDo is een merk voor een breed scala aan houtproducten. En al die producten staan voor kwaliteit en het decoratieve karakter, want dat is waar CanDo sterk in is. Het kost tijd om die naam te krijgen. Eerst moet je de retailer overtuigen en zorgen dat je een schapfunctie krijgt. Essentieel daarbij is dat je consistent bent in wat je doet. Want op fouten word je direct afgerekend. Zeker in deze tijd van internet en social media.“

Leverancier
Naast koploper in innovatie streeft JéwéRET er ook naar om de beste leverancier te zijn. Betrouwbaar, met een uitlevergraad boven de 98 procent, en efficiënt. Hoe word je de beste leverancier?
Ebskamp: “Allereerst door uit te blinken op het gebied van de uitlevergraad. Maar het gaat verder. Het gaat bijvoorbeeld ook om de afhandeling van klachten en retouren, om goede productinformatie, goed Point Of Sale-materiaal en uiteraard het waarborgen van je kwaliteit.”
“We zitten er als management bovenop”, zegt Dirk Bergman. “De lijnen tussen JéWéRET, de dhz-zaken en de consument houden we zo kort mogelijk. En iedereen binnen ons bedrijf draagt bij aan ons goede imago. Allemaal moeten we ons best doen, van hoog tot laag in de organisatie. Dat is een voorwaarde om succesvol te kunnen zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2011 - juni | Pagina(s) 16,17,19
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google