Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Van doe-het-zelver professionele thuisschilder maken
 
Rutger Schaap en Diederik Knol
Meng precies de juiste hoeveelheid verf, alle toebehoren die je nodig hebt voor de klus én duidelijke instructies van de professionele vakman: het zijn de ingrediënten van Verfbox.nl waarmee Rutger Schaap en Diederik Knol de doehetzelver precies dat willen bieden om de schildersklus thuis eenvoudig te klaren, mét professioneel resultaat. “Wij willen onze kennis delen en de thuisschilder volledig ontzorgen.”
 
Ontzorgen, het toverwoord van deze tijd. Ook met de verfbox van Schaap en Knol moet de doehetzelver gewoon zelf aan de slag. Maar wel met de juiste portie gemak. Ontzorgen dus. Dat zit ‘m met name in het voortraject. “Wij zijn ervan overtuigd dat de consument die thuis zelf gaat schilderen onze hulp goed kan gebruiken. Vaak weten mensen niet welke kwast of andere spullen ze precies nodig hebben. Natuurlijk kun je dan naar de winkel gaan, maar hoe vaak gebeurt het niet dat je bezig bent en dan tot de ontdekking komt dat je toch nog wat bent vergeten. Moet je weer terug naar de bouwmarkt of verfspeciaalzaak. Dat kost tijd en energie. Bij ons bestel je je complete verfbox, die wordt een dag of 2 later thuisbezorgd. Voor die tijd ontvang je van ons een instructievideo, waarin door een professionele schilder precies wordt uitgelegd hoe je aan de slag moet gaan. Je kunt je dus eerst goed voorbereiden en zodra je verfbox afgeleverd is kun je beginnen en dan zonder onderbrekingen in één keer door. Alles wat je nodig hebt zit erin.”

Onvoldoende onderstroom
Het idee voor Verfbox.nl ontstond in coronatijd. Diederik Knol, al jaren werkzaam als zelfstandig schilder, was aan het werk bij Rutger Schaap thuis. “We kwamen aan de praat over het schildersvak en Diederik (leeftijd) vertelde dat hij al jaren één van de jongere schilders is bij de groothandel. Er is onvoldoende onderstroom, de kans dat er over een aantal jaren niet meer genoeg vakmensen zijn is groot. Dat gebrek aan handjes is echt een probleem van deze tijd. Dus wat is het alternatief? Dat gat vullen met de handen van de mensen, de doehetzelvers, zelf. Vanuit dat idee is ons bedrijf ontstaan.”

Diederik Knol is sinds 2006 eigenaar-schilder van Knol Schilderwerken. Rutger Schaap startte als student de webshop Yourstuff.nl, een webwinkel met elektronica en gadgets, en werkte daarna jarenlang voor multinationals in de zakelijke audiovisuele wereld. Tijdens een etentje, met een restaurantbox thuis in coronatijd, kreeg hun idee voor de verfbox vorm. “De restaurantbox is één van de mooie initiatieven die in coronatijd zijn ontstaan. Goede ingrediënten, de juiste uitleg van de chef erbij en vervolgens zelf een mooi, professioneel resultaat neerzetten. Dat idee hebben wij vertaald naar de doehetzelver die thuis wil gaan schilderen”, aldus Schaap. Gemak in een doos dus. Maar wat is de toegevoegde waarde van de verfbox in vergelijking met het persoonlijke, deskundige advies van een medewerker op de winkelvloer? Schaap: “Wij geven heel duidelijke uitleg, aan de hand van instructievideo’s en folders in de box zelf. Wij stoppen echt de ervaring van de schilder, van de vakman in onze video’s, zodat mensen thuis zelf een professioneler resultaat bereiken. Toen Diederik bij mij thuis was en zijn tips en tricks met mij deelde, dacht ik meteen: de volgende keer kan ik het ook zelf.”

Vier stappen
Het werkt als volgt. Op de website van verfbox.nl doorloopt de klant vier stappen. “Eerst selecteer je het type klus. Ga je een wandje of bijvoorbeeld een plafond schilderen. Daar komen straks meer mogelijkheden bij, zoals meubels of een trap. Vervolgens kies je je kleur. We hebben 56 standaardkleuren en daarnaast vakje 57, een kleur naar keuze. Als de klant een andere RAL opgeeft of een kleur van een ander merk waar het op moet lijken, dan kan dat. Wij kunnen, met onze eigen verf, elke kleur maken. Wanneer je je kleur gekozen hebt, kom je in onze configurator. Daar kies je de structuur, glad of ruw, en dan gaat de calculator aan de slag en berekent hoeveel verf je nodig hebt. Heb je een zuigende muur? Dan wordt voorstrijk toegevoegd. We geven overal uitleg bij. Daarna geef je de oppervlakte door en krijg je exact te zien hoeveel verf je nodig hebt, voor twee lagen. Dat laatste is belangrijk; wanneer wordt aangegeven hoeveel vierkante meter je kunt schilderen met een bepaalde hoeveelheid, wordt vaak uitgegaan van één laag. Maar om de hoogste schrobklasse te bereiken, heb je zeker twee lagen nodig. Daarin willen wij altijd transparant en eerlijk zijn.”

Complete boxen
Stap voor stap uitleg, de juiste materialen en precies de juiste hoeveelheid verf. “Honderd procent Nederlandse coating, op waterbasis, en professionele kwaliteit. Van ons eigen label: Verfbox Colours”, aldus Schaap. “Nadat je de vier stappen hebt doorlopen, stellen wij je verfpakket samen. Verfbox vult de box aan met de juiste gereedschappen om de klus te klaren. Elke ochtend mengen we vers onze verf, stellen de pakketten samen en dan wordt het verstuurd, zodat de doehetzelver als semi-professional thuis aan de slag kan.” Maakt Diederik zichzelf niet overbodig met de verfboxen voor thuisgebruik? De ondernemers geloven dat niet. “Schilders moeten heel vaak nee verkopen, omdat ze ramvol zitten. En dat blijft ook zo. Bovendien zijn schilders vaak gespecialiseerd in buitenschilderwerk, dat wordt ook vaker uitbesteed. Onze verfbox is vooral ook bedoeld voor binnen. Iemand wil een nieuw kleurtje in de keuken of slaapkamer. Het is bedoeld voor mensen die er niet teveel over na willen denken, gewoon ‘even’ een ruimte willen schilderen, zonder gedoe. En we sluiten aan bij het gemak van thuisleveringen, waar de consument steeds meer aan gewend is. Online retail is nog altijd booming. Makkelijk, snel of als je zelf geen vervoer hebt en niet met verf en toebehoren wilt slepen op de fiets. Natuurlijk zijn er al meer online verfwinkels, die het ook goed doen, maar veelal zijn zij heel productgericht. Daar moet je als consument dus zelf alles samenstellen. Krijg je honderden kwasten en tientallen merken verf voorgeschoteld. Wat moet je dan nemen? Wij bieden complete boxen, zodat de doehetzelver zorgeloos aan de slag kan. Met daarbij alle ervaring vanuit de schildersbranche, zodat iedereen de klus eenvoudig kan klaren en met de juiste uitleg een betere thuisschilder wordt. Oplossingsgericht in plaats van productgericht.”

Doelen stellen
Verfbox.nl werd vorig jaar door Rutger Schaap en Diederik Knol bedacht. De ambitie is over vijf jaar 50 boxen per dag te versturen. “Je moet natuurlijk een doel voor jezelf stellen.” Op dit moment bevindt het bedrijf zich nog in de opstartfase. De eerste ervaringen van consumenten – en ook van Rutger zelf – zijn goed. “Iedereen is tevreden en blij met het resultaat. Nu is het een kwestie van de marketing opstarten, naamsbekendheid creëren. De consument die een schildersklus wil aanpakken en gaat voor gemak moet automatisch gaan denken aan Verfbox.nl. Dat zit nog niet in het systeem bij mensen, omdat het niet bestond. Maar nu wel…. We gaan de komende tijd zorgvuldig opbouwen en uitbouwen. De markt is groot genoeg, ik hoop dat wij een klein stukje van de taart kunnen meepikken.”

Verfbox.nl kan prima bestaan naast de DHZ-branche, aldus Schaap. “Het is een toevoeging op de verf onlinewinkels en de bouwmarkten. De eerste groep is heel productgerelateerd, bouwmarkten geven op locatie persoonlijk advies, maar bieden vooral een totaalconcept. Wij zijn volledig gespecialiseerd en gefocust op de thuisschilder, die ontzorgd wil worden en goede kwaliteit plus duidelijke uitleg nodig heeft. Alles zit erin, tot en met het glaskrabbertje, tape, de verfemmer, een druiprek, de juiste kwasten.” En het prijsniveau? “We leveren professionele kwaliteit, voor een prijs die aan de bovenkant van de gemiddelde dhz-retailer zit. Als ik hetzelfde pakket samenstel bij een willekeurige bouwmarkt, dan zijn we competitief op de A-merken, niet op het instap- of eigen merk.”

Win-win
Op termijn hopen Schaap en Knol ook op samenwerking met de traditionele retail of webwinkels. Ze zien ruimte én geloven in de behoefte bij de consument. “We voeren al gesprekken met bijvoorbeeld meubelzaken. Zij geven advies voor het interieur, maar verkopen nog niet het mooie kleurtje op de wand achter de bank in hun showroom. Samenwerking zou ook mogelijk zijn met bijvoorbeeld keukenbedrijven. Een ruimte wordt er mooier van als de muur al strak is wanneer de keuken er tegenaan gezet wordt. Ik kan het me maar zo voorstellen, een consument die ergens een mooie keuken koopt en dan een waardecheque cadeau krijgt voor een verfbox. Of grotere internetwinkels, die onze configurator gaan gebruiken en onze verfpakketten kunnen aanbieden aan hun klanten, vanuit hun eigen webwinkel: een mooie verfkleur en ons verfpakket bij de kleur bank of de nieuwe keuken. Een win-win. De eenvoud, de samenstelling, hoge kwaliteit, dat past absoluut. Wij denken dat er heel veel mogelijkheden zijn voor Verfbox.nl.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - juli | Pagina(s) 12
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google