"Luxe spoelunits breed toegankelijk maken"
 
Alex Wortman van Lorreine:
Het aanbieden van een spoelbak van deze tijd voor een betaalbare prijs. Dat is het streven van Axel Wortman bij de introductie van handelsorganisatie Lorreine en de spoelbakken met dezelfde naam. De consument loopt bij de aanschaf van een keuken vaak aan tegen problemen rondom de keuze van het werkblad en de spoelbak. De invulling daarvan mag niet worden afgeremd door te hoge prijzen. Met Lorreine willen wij hierop een antwoord bieden.'
 
Axel Wortman is zeker geen nieuwkomer in de markt. Hij startte zijn carrière in keukenland zo’n twintig jaar geleden bij de keukenshowrooms van Hans Verkerk, Dick Bloksma en Keukencentrum Waddinxveen. De laatste negen jaar was hij als accountmanager werkzaam bij Reginox. Vanuit Reginox maakte hij recent de overstap naar een nieuw bedrijf. De wens was een nieuw spoelbakkenmerk op de markt te brengen, met de naam Lorreine, geënt op de markt zoals die nu is”, legt hij uit. “De naam Lorreine is terug te voeren op 'rein en schoon' en dat is ook precies wat een spoelbak hoort uit te stralen. Er ontstaat steeds meer vraag naar enkele, grootformaat spoelbakunits. Die waren al in opkomst in 'gevouwen' strakke modellen; deze zijn echter in de hoeken en bodem moeilijk schoon te maken. Wij willen spoelbakken op de markt brengen met de uitstraling van die luxe units, met een ronding erin, zodat ze eenvoudig te reinigen zijn. Een radius van 10 mm in twee verschillende lijnen: een Luxe en een Design-lijn met ieder acht verschillende modellen. Beide lijnen met een strakke 'easy clean' overloop.” De spoelbakken uit de Luxe-lijn met een ronde rvs afvoerplug en de Design-lijn met een vierkante rvs afvoerplug.
Een ander aandachtspunt is zeker niet onbelangrijk: De prijsstelling van de spoelbakken. “Er zijn al veel radius bakken op de markt, maar veelal tegen te hoge prijzen. Wij willen deze producten breed toegankelijk maken, met een positieve prijsstelling."

Exorbitante prijzen
Dan komen we vanzelfsprekend op de vraag: is er plaats voor een nieuw merk en voor nieuwe producten in de keukenmarkt? Axel Wortman is daar duidelijk over: "Er is zeker behoefte aan dergelijke luxe spoelbakken, wanneer ze niet tegen de bestaande exorbitante prijzen worden aangeboden. Een luxe anderhalve spoelbak in je werkblad kost de consument al gauw zo’n duizend tot 1.300 euro. Daarmee schrik je veel mensen af en daarom willen wij het anders gaan doen. We willen de Lorreine spoelbakken via de keukenspeciaalzaken aanbieden tegen meer betaalbare prijzen. Het is weliswaar een nieuw merk, maar de speciale uitstraling en eigenschappen van deze bakken zijn duidelijk onderscheidend. Ik heb in de jaren dat ik 'op de weg' zat heel veel mooie keukenontwerpen gezien, waarin gewoon een heel eenvoudig spoelbakje werd verwerkt. Met het nieuwe programma kun je een heel fraaie luxe spoelunit plaatsen.”
Het gaat bij Lorreine niet alleen om betaalbare spoelunits, maar ook om het formaat ervan. “Ik heb in mijn ervaring in de branche gemerkt, dat er een sterke behoefte is aan ruime spoelunits van veertig of vijftig centimeter breed, waarin je ook ovenschalen, een wokschaal en elementen van de afzuigkap kunt reinigen. De tijd van de ronde en vierkante spoelbakjes ligt grotendeels achter ons.

Doelgroep
Het ontwerp van de spoelunits is op basis van vraag uit de markt. "Ik richt me momenteel voor de introductie van Lorreine op de werkbladenproducenten enerzijds en op de keukenspeciaalzaken anderzijds, ook via onze informatieve website en een folder. De eerste reacties zijn uiterst positief. Ik merk dat er ruimte is voor een nieuwe spoelbak die aansluit op de verwachtingen die er al waren. Daar ligt duidelijk nog een gedeelte van de markt voor ons open; en dan praat je over enkele honderden potentiële afnemers.
Iedereen roept 'dat de lucht uit de prijzen moet'. En daar ben ik mee bezig: ik breng een product dat je betaalbaar kunt aanbieden, terwijl je er toch een goede marge aan overhoudt. Want ik werk in een flexibele, kleine organisatie. Ik wil graag persoonlijk het item spoelbakken weer eens bij de keukenondernemers onder de aandacht brengen, want dat is steeds meer een belangrijk issue.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - mei | Pagina(s) 30,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken