Fabrikant moet meer online
 
Fabrikanten in de bouw besteden momenteel het grootste deel van hun communicatiebudget aan traditionele middelen, zoals beurzen, folders en advertenties in bladen. Voor de komende jaren verwacht men zich echter steeds meer online te roeren. Deze omslag is gewenst. Van de afnemers oriënteert het grootste deel zich inmiddels namelijk online op materialen en leveranciers. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
 
Fabrikanten in de bouw besteden gemiddeld het leeuwendeel van hun communicatiebudget via traditionele kanalen. Eenvijfde van het communicatiebudget gaat op aan het organiseren en bijwonen van beurzen en bijeenkomsten. Het maken van folders en brochures (17%) en het plaatsen van advertenties in bladen zijn ook populaire vormen van marketingcommunicatie (15%). Aan de eigen internetsite wordt 12% van het budget besteed en aan adverteren via internet 4%.

Van offline naar online
De komende jaren worden online communicatiemiddelen naar verwachting steeds vaker gebruikt. Van de fabrikanten verwacht maar liefst 73% de eigen internetsite de komende twee jaar vaker in te zetten. Adverteren op internet zal volgens 40% van de fabrikanten toenemen.
Deze aandacht voor online gaat ten koste van traditionele communicatiemiddelen. Fabrikanten zien het belang van advertenties in bladen en folders en brochures afnemen. En dat terwijl deze nu nog tot de belangrijkste communicatiemiddelen worden gerekend. Dit geldt ook voor bijeenkomsten en beurzen: 19% van de fabrikanten verwacht dat daar de komende jaren minder op ingezet zal worden.

Bronnen materialen en leveranciers
De verschuiving van offline naar online lijkt gerechtvaardigd. Surfen op internet is momenteel voor afnemers van bouwmaterialen de meest populaire informatiebron om op de hoogte te blijven van materialen en leveranciers. Gemiddeld meer dan de helft van de marktpartijen vindt via internet vaak relevante informatie.
Ook vaktijdschriften en vakbladen zijn voor de marktpartijen echter essentieel om informatie te vergaren. Vooral architecten en overheden putten hier vaak informatie uit. Specifiek voor hoofdaannemers B&U zijn vertegenwoordigers een stuk belangrijker (34%) dan voor de rest van de marktpartijen. Zowel installateurs als architecten maken daarnaast bovengemiddeld vaak gebruik van documentatiemappen. Een kwart van de installateurs bezoekt vaak beurzen. Voor alle marktpartijen gemiddeld is dit 12% en nog eens 73% van de partijen geeft aan dat zij soms een beurs bezoeken. Beursbezoek is dus wel degelijk voor alle partijen belangrijk.

Crossmediaal
Communicatie verplaatst zich de komende jaren steeds meer naar de online wereld. Hierop zullen fabrikanten moeten inspelen, bijvoorbeeld door een speciale online marketeer in dienst te nemen of een social media beleid op te stellen. Het is daarnaast niet alleen genoeg om online aanwezig te zijn. Ook de online kanalen zelf veranderen. De functies van websites worden bijvoorbeeld flink uitgebreid. Op veel websites staan tegenwoordig gedetailleerde assortimentsbeschrijvingen en steeds vaker is er ook een mogelijkheid tot bestellen.
Traditionele communicatiemiddelen moeten echter ook niet uit het oog worden verloren. Voor diverse marktpartijen zijn dit immers nog altijd belangrijke oriëntatiemiddelen, ondanks de opkomst van internet. Fabrikanten doen er het beste aan om hun marketingmix crossmediaal te houden én hierbij scherp te letten op veranderingen in het oriëntatiegedrag van hun afnemers.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - februari | Pagina(s) 15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken