Woonbranche eindigt 2010 nipt in de min
 
Verwachting gematigde groei van 1 procent
De woonbranche heeft het jaar 2010 met een kleine min afgesloten. De stagnatie in de woningmarkt, het lage consumentenvertrouwen en de effecten van overheidsbezuinigingen op de consumentenportemonnee spelen de branche parten. De omzetprognose 2011 voor de totale woonbranche is plus 1 procent. Tussen bedrijven onderling zal sprake worden van grote omzetverschillen. Naar verwachting wordt 2011 een kanteljaar waarin de blijvers en de afhakers zichtbaar worden.
 
De omzet bleef vorig jaar gemiddeld 0,8 procent achter bij de eindstand van 2009. Het laatst kwartaal werd een omzetdaling van drie procent genoteerd. Daardoor werd een positieve eindstand voor 2010 onmogelijk. In 2010 sloot 47 procent van de ondernemers het jaar af met een omzetplus. In 2009 lukte dat slechts 18 procent van de ondernemers in de branche.

Beperkte min
Het segment meubelen sloot als enige het afgelopen kalenderjaar positief af met een kleine omzetstijging van 0,9 procent. Voor winkels met woningtextiel bleef de omzetdaling in 2010 beperkt tot 0,5 procent.
Slaapspeciaalzaken noteerden vorig jaar 2,8 procent omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Het segment gemengde zaken sloot eveneens negatief af met 2,4 procent minder omzet. En hoewel de tussenstand qua omzetontwikkeling na een half jaar voor keukenverkopers licht positief was, eindigde het kalenderjaar desondanks rond de nullijn (-0,2 procent) ten opzichte van 2009. Het segment parketzaken was opnieuw het stiefkindje van de woonbranche. De omzet bleef 3,6 procent achter vergeleken bij 2009.

Verwachtingen woonbranche voor 2011
De omzetverwachting voor de wonenbranche is met 1 procent gematigd positief. De beperkte consumptiegroei van 0,75 procent zet een rem op een snellere omzetontwikkeling, evenals de situatie op de woningmarkt die niet snel lijkt te verbeteren. De daling met 11 procent van het aantal verleende bouwvergunningen voor nieuwe koopwoningen in de eerste negen maanden van 2010 zal effect hebben op de omzetten in vooral de keuken en parketbranche. Tegelijkertijd blijft men verhuizen, investeren consumenten in vervangingsgoederen en speelt de branche steeds meer in op consumentenwensen. Dat maakt de stemming onder retailers -gepeild tijdens de recente beursperiode- qua omzetverwachting positief.

Kanteljaar
CBW-MITEX bestempelt 2011 als kanteljaar voor veel ondernemers. Drie ontwikkelingen kunnen grote gevolgen hebben voor de spelers in de branche. Veranderend consumentengedrag, trends die zich afspelen buiten de directe invloedssfeer van de retail en bewegingen in de verhoudingen binnen de branche dwingen de retailer keuzes te maken over zijn toekomst en plaats op het speelveld. Een duidelijk positionering is noodzakelijk in een branche die volop aan veranderingen onderhevig is. Wie niet duidelijk kiest, wacht slecht een rol in de marge van het speelveld.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken