Ontwikkelingen bij baden & douches
 
Regendouches, ruime cabines en douchegoten scoren
Regendouches -en grote douchekoppen in het algemeen- worden door badkamerondernemers gezien als dé trend van de afgelopen jaren. Dat meldt onderzoeksbureau Qudata. Ook het komende jaar blijft dit de trend, zo wordt verwacht. Datzelfde geldt bij de douchecabines voor ruime douchecabines/walk-in douches en douchegoten.
 
Regendouches -Rainshowers, Rainsky, Big Rain, onder welke naam ze dan ook op de markt zijn gebracht- scoren goed bij de badkamerondernemers. De introductie van de regendouches en grote douchekoppen wordt gezien als de belangrijkste trend op gebied van douchesystemen van de afgelopen jaren, zo geeft bijna de helft van hen aan (44 procent). En in 2011 zal dat niet anders zijn, zo verwacht een vrijwel even groot percentage (46 procent). Dat is beduidend meer dan de andere genoemde trends, zoals de hydromassage/massagestralen (19 procent), de flexibele zij- en rugjets (13 procent), de infraroodlampen (ook 13 procent) en de chromo/lichttherapie (6 procent). Voor het komend jaar zien de panelleden dezelfde trends, maar dan aangevuld met neveljets. Eén op de 7 ondernemers kan zelfs helemaal geen nieuwe trend voor het komende jaar noemen.

Douchecabines
Wanneer we kijken naar de trends op gebied van douchecabines, dan zien we een langere lijst van trends. Voor de afgelopen jaren geldt de introductie van de douchegoten als belangrijk (19 procent). Deze scoren zelfs nog beter dan de walk-in douches en de profielloze systemen (elk 16 procent). Ruimere cabines wordt door 13 procent genoemd, gevolgd door een betere prijs-kwaliteitverhouding, een fraaier design en duurzame douches met recycling en/of waterbesparende systemen (elk 10 procent). Veiligheidsglas scoort nog net 3 procent.
Voor het jaar 2011 worden diverse van deze items ook genoemd, al staan nu ruimere cabines bovenaan (15 procent) en komen de betere scharniersystemen met 11 procent de top 5 binnen. Ook halogeen- en andere verlichting en muziek in de douchecabine worden daarbij genoemd.

Duurzaamheid
De trend ‘duurzaamheid’ wordt dus slechts door 10 procent van de badkamerondernemers genoemd. Toch vindt eenderde van de panelleden dat het thema duurzaamheid wel degelijk een extra verkoopkans biedt. De klant staat namelijk, zo geeft 50 procent van de ondernemers aan, open voor de waterbesparende effecten van sanitair.

Baden
Op gebied van baden, zijn de technische features belangrijker geworden dan de designaspecten. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) noemt de technische features zelfs als belangrijkste innovatiebron van 2010. Design wordt slechts door een kwart (27 procent) genoemd. Nieuwe materialen en accessoires worden vervolgens door zo’n 10 procent genoemd.

(in grafieken:)

Wat zijn volgens u de belangrijkste trends op gebied van douchesystemen van de afgelopen jaren?

1. regendouches/grote douchekoppen 44 %
2. hydromassage/massagestralen 19 %
3. flexibele zij- en rugjets 13 %
4. infraroodlampen 13 %
5. chromo/lichttherapie 6 %
geen bijzondere trends 5 %

Wat zijn, verwacht u, de belangrijkste trends op gebied van douchesystemen voor 2011?

1. regendouches/grote douchekoppen 46 %
2. hydromassage/massagestralen 8 %
3. flexibele zij- en rugjets 8 %
4. infraroodlampen 8 %
5. neveljets 8 %
overig, o.a. stoomdouche 7 %
geen bijzondere trends 15 %

Wat zijn volgens u de belangrijkste trends op gebied van douchecabines van de afgelopen jaren?

1. douchegoten 19 %
2. walk-in douches 16 %
3. profielloos 16 %
4. ruimere cabines 13 %
5. betere prijs-kwaliteitverhouding 10 %
6. fraaier design 10 %
7. duurzame douches (waterbesparing en -recycling) 10 %
8. veiligheidsglas 3 %
9. geen belangrijke trends 3 %
10. overig 0 %

Wat zijn, verwacht u, de belangrijkste trends op gebied van douchecabines voor 2011?

1. ruimere cabines 15 %
2. douchegoten 11 %
3. walk-in douches 11 %
4. profielloos 11 %
5. betere scharniersystemen 11 %
6. betere prijs-kwaliteitverhouding 7 %
7. fraaier design 7 %
8. halogeen- en andere verlichting 7 %
9. duurzame douches (waterbesparing en -recycling) 4 %
10. muziek in de douchecabine 4 %
overig 12 %, o.a. andere vormen, combinaties met sauna of geen belangrijke trends

Bron: Qudata, november 2010
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - januari | Pagina(s) 12
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken