Pas op voor Tevreden Topmensen
 
Column Advisering
Uw vak, keukens verkopen, was vroeger toch veel eenvoudiger dan nu? Een aantal kastjes plaatsen, een koelvriescombinatie, oven, kookplaat en een afzuigkap erbij. En logisch… de gootsteen kwam voor het raam. Vandaag de dag adviseert u de klant niet zozeer over de indeling van de keuken, maar ook het gebruik van de keukenruimte, ergonomische aspecten, kookgewoontes van de klant en trends mogen niet uit het oog worden verloren. En voilà… de klant ontvangt graag een ontwerp op maat. Niet via magneetblokjes of een schets met de hand, maar graag in 3D geprojecteerd op een levensgroot scherm waar hij met een 3D brilletje daadwerkelijk zijn nieuwe aanwinst kan beleven. Daarbij is uw klant door de moderne media ook nog eens een goed geïnformeerde expert die verwacht dat je op iedere vraag een pasklaar antwoord hebt. Kortom: er worden andere opleidingseisen en competenties aan de verkoper gesteld dan pakweg twintig jaar geleden. Vroeger na afronding van je opleiding duurde het gelukkig nog twaalf jaar voordat je kennis achterhaald was. Tegenwoordig is dat al na drie jaar of zelfs nog korter.
Net als een computer moet u zichzelf dus regelmatig updaten. Ik kan me voorstellen dat u geen zin heeft om terug te gaan naar de schoolbanken, boeken door te worstelen en te blokken voor een examen. Maar er zijn genoeg leuke manieren om je kennis op een eigentijdse manier bij te spijkeren zoals e-learning, het gebruik van social media en ook van collega's en vertegenwoordigers van fabrikanten kan je veel leren.
De volgende vraag is dan: bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor het op peil houden van competenties en kennis? Bij de werkgever of bij de verkoper? Natuurlijk moet de werkgever het goede voorbeeld geven, ruimte creëren en tijd en middelen beschikbaar stellen aan de werknemer om zich te ontwikkelen. Maar als bij de werknemer geen intentie is om bij te blijven, zijn alle pogingen van de werkgever bij voorbaat al mislukt.
De werkgevers moet dus grip krijgen op factoren die motivatie en gedrag om te leren beïnvloeden. Werkt het personeel alleen om loon te krijgen of ligt er een diepere motivatie achter waarom hij juist bij u werkt? Praat u met uw medewerkers en weet u wat ze bezighoudt? Medewerkers die regelmatig getraind worden, zijn enthousiaster over hun werk en meer betrokken bij hun werk en dit heeft zijn weerslag op het hele team. Zij vertellen graag aan collega's wat ze geleerd hebben. Zo wordt op een spontane manier informatie uitgewisseld. Benut de kansen van dit informeel leren. Het is een bouwsteen voor uw organisatie. Mensen leren van samenwerken, taken die nieuw zijn geven een uitdaging en nieuw perspectief.
En ondernemer: 'Hoed u voor tevreden topmensen', want achterover leunen en tevreden zijn over het bereikte resultaat is niet van deze tijd. De maatschappij is continu in ontwikkeling en nu geldt meer dan ooit: Stilstand is achteruitgang! Wie verder wil komen, doet niet rustig aan!
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google