Nieuwe formule met meer service en groter assortiment
 
Eerste Plan-it by Praxis geopend in Eindhoven
14 oktober werd de eerste Plan-it by Praxis geopend in Eindhoven. Deze nieuwe formule is gebaseerd op de succesvolle Brico Plan-it in België. Plan-it by Praxis is bedoeld als projectwinkel voor de grotere klusser. Inclusief een drive-in voor het inladen van zware bouwmaterialen. Ook de ZZP'er is dus welkom.
 
Moederbedrijf Maxeda DIY heeft naast Praxis en Formido ook een formule in België: Brico. Zes jaar geleden is hier met de projectwinkel Brico Plan-it gestart, bedoeld voor de grotere klusser. Inmiddels zijn er negen van dit soort grote regionale bouwmarkten in België en ze doen het omzettechnisch op het ogenblik zelfs beter dan de ‘gewone’ Brico. Als formule is Plan-it in de loop van de jaren zelfs een begrip geworden bij onze zuiderburen. Projectmanager Eric Nauwelaerts werkt voor Brico Plan-it en is in Nederland verantwoordelijk voor de introductie van de nieuwe Plan-it by Praxis. “Het grote verschil tussen de ‘gewone’ Praxis en deze eerste Plan-it by Praxis in Eindhoven is dat het hier gaat om een projectwinkel waar de klant voor de verbouwing van zijn huis alles onder één dak vindt. Van bouwmaterialen tot tegels en van een nieuwe keuken tot een uitgebreid assortiment decoratieve producten.”

Drive-in
Samen met Eric Nauwelaerts en Marketing Directeur Cora Kleinhout van Praxis maken we een rondgang door de nieuwe Plan-it in Eindhoven. Het tweetal vertelt dat er op deze locatie aan de Hurksestraat altijd al een Praxis heeft gezeten. Door te stoppen met de bloemen- en plantenafdeling is er veel extra ruimte gecreëerd voor bouwmaterialen, maar ook voor een verdieping van het overige dhz-assortiment.
Eric Nauwelaerts: “Deze winkel heeft een oppervlakte van maar liefst 10.000 vierkante meter. Het is de bedoeling dat er in de toekomst meer van dit soort Plan-it winkels in Nederland worden geopend. Wil je recht doen aan de formule dan heb je minimaal 8.000 vierkante meter nodig. Eén van de speerpunten van Plan-it is de uitgebreide collectie en voorraden die we hebben. Verder zijn de zware bouwmaterialen hier in Eindhoven samengebracht in een praktische drive-in formule van 3.000 vierkante meter waar de klant kan winkelen en de spullen zo kan inladen. Ook daarvoor heb je die ruimte nodig.”

Deco Coach
Tijdens de rondleiding door de winkel zien we gelijk wat Nauwelaerts bedoelt met een verruiming en verdieping van het assortiment. Rechts van de ingang bevindt zich de decoratieve afdeling. Alleen al op het gebied van raamdecoratie is er 16 meter aan schappen. In het midden van de decoratieve afdeling bevindt zich een informatiebalie waar elke zaterdag ook een Deco Coach aanwezig is. Naast een verdieping van het assortiment is het uitgebreide advies één van de andere speerpunten van Plan-it. Bij de Deco Coach kan de consument met al zijn vragen op het gebied van interieur terecht. En het is zelfs mogelijk om thuis een afspraak te maken, zodat de Deco Coach echt een advies op maat kan geven.

Service
Waar Plan-it ook veel van verwacht is de zeer uitgebreide verlichtingsafdeling. “We zien een enorme trend naar verlichting”, aldus Nauwelaerts. Naast diverse keukenopstellingen is er een uitgebreide sanitairafdeling die uitkomt op een groot tegelplein. Ook hierin is door Plan-it zwaar geïnvesteerd. Niet alleen qua uitgebreide collectie, maar ook in de service. De vaste verkoper op deze afdeling had tot voor kort zijn eigen tegelzetbedrijf. “Klanten die bij ons komen en bezig zijn met een totaalklus, willen niet geholpen worden door een weekendhulp die niet weet waarover hij praat. Daar komt bij dat de consument steeds handiger en mondiger wordt. We willen daarom ook een advies op niveau geven. En heeft een klant een vraag of probleem, dan geven we het liefst niet één maar meerdere oplossingen”, aldus Nauweaerts.

Reclame
De profilering van Plan-it by Praxis is duidelijk: een groter assortiment dan de ‘gewone’ Praxis en nog meer service. Aan Marketing Directeur Cora Kleinhout van Praxis de vraag hoe ze de Plan-it by Praxis richting de consument in de markt willen zetten. “We gaan landelijk geen aparte televisiereclame maken voor Plan-it. We maken bij Praxis wat dat betreft geen onderscheid tussen de grote en de wat kleinere winkels. Daar komt bij dat we bewust hebben gekozen voor de naam Plan-it by Praxis. De consument legt daarmee wel de link met onze andere winkels. Lokaal en regionaal zal er in de kranten en weekbladen wel apart reclame worden gemaakt voor Plan-it. De winkel heeft daar een eigen budget voor.”
Op de vraag hoeveel van deze grote Plan-it winkels er in Nederland gaan komen, wil Cora Kleinhout nog geen antwoord geven. “We hebben bewust voor de regio Eindhoven gekozen omdat hier nog erg veel groeipotentie zit. We gaan eerst kijken hoe deze winkel het gaat doen. Het is echt een pilotwinkel. Maar we verwachten zeker dat deze Plan-it succesvol zal zijn en dat er meerdere in Nederland gaan komen.”

Recessie
De nieuwe Plan-it is bedoeld voor de grotere klusser. De vraag is of de introductie van de nieuwe formule niet te vroeg komt. Want zo goed gaat het op dit moment niet met de grotere klussen, als gevolg van de recessie. Cora Kleinhout beaamt dit deels. “Het gaat zeker nog niet zo goed als wij dat graag zouden willen. De markt in Nederland staat absoluut nog steeds onder druk. We verwachten dat die weer naar een positieve trend gaat. Maar het duurt langer dan verwacht. De dhz-markt in Nederland loopt daarin ook achter als je het vergelijkt met omringende landen als Duitsland en België.”
Eric Nauwelaerts vult aan: “In België doet de Brico Plan-it het zelfs beter dan de ‘gewone’ Brico. En dat is ook de kracht van deze formule: we proberen het gemiddelde aankoopgedrag van de consument te verhogen. We zijn in Eindhoven begonnen met Plan-it omdat hier een enorm potentieel aan klanten zit. Maar we verwachten dat die klant hier gemiddeld ook meer gaat kopen, omdat we een echte projectwinkel zijn. Natuurlijk kan een klant hier terecht als hij een hamer wil kopen, maar we richten ons echt op de consument die bijvoorbeeld zijn complete zolder gaat verbouwen en voor dat hele pakket hier slaagt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken