Grootformaat & dun en look-a-like tegels zijn dé trends
 
Tegelonderzoek van KlusPro en Qudata:
Welke trends op gebied van tegels waren in de afgelopen jaren het meest belangrijk? En welke trends zijn voor het komende jaar te verwachten? Deze en andere vragen stelden de redactie van KlusPro en researchbureau Qudata aan detaillisten die tegels in hun assortiment hebben.
 
Wat zijn volgens deze ondernemers de belangrijkste tegelinnovaties van de afgelopen jaren? Vooral de XXL grootformaat tegels worden daarbij massaal genoemd. Met op de tweede plaats de dunne tegels van 3 tot 6 mm; veelal gaan die aspecten grootformaat én dun natuurlijk ook samen. Look-a-likes van marmer, metallic, hout en leder worden eveneens veel genoemd, in tegenstelling tot de nieuwe trend van behang-look. Deze is wellicht te pril om al genoemd te worden, net als de tegels met fotoprints. De aandacht voor duurzaamheid wordt opvallend genoeg slechts door één op de vijf ondernemers als belangrijk beschouwd. Even opvallend is dat reliëftegels vrijwel niet genoemd worden en bloemmotieven, al dan niet in barokke gestileerde vorm, zelfs helemaal niet. Dit ondanks de overvloed van bloemmotieven en reliëfstructuren op de internationale tegelbeurzen.

Toekomstige trends
Het meest interessant is wellicht het antwoord op de vraag welke trends het aankomende jaar belangrijk zijn in de perceptie van de ondervraagden. Duidelijk is dat de XXL grootformaten voorlopig belangrijk blijven, evenals de dunne tegels. Het aspect duurzaamheid zal volgens de ondernemers meer naar voren komen; in vergelijking met de recente trends gaat hij van plaats 4 naar plaats 3. Op gebied van kleuren gaan de bruintinten zelfs van plaats 8 naar plaats 4. En de tegels met prints die als trend over de afgelopen jaren helemaal niet genoemd werden, krijgen nu ineens wel een plaatsje in de top 5 van trends voor de komende tijd. Tegeldesign is dus nog volop in ontwikkeling.

(in kaders:)

Wat zijn de belangrijkste tegelinnovaties van de afgelopen jaren?
(genoemd door percentage van de ondervraagde ondernemers)

1. XXL (grootformaat) 93 %
2. dunne tegels ( 3 - 6 mm) 50 %
3. look-a-likes van marmer, hout, metallic, etc. 43 %
4. duurzaamheid/eco-trend 21 %
5. zwart & wit tinten 21 %
6. revival mozaïek 14 %
7. opkomst strips 14 %
8. bruintinten (mokka, terra etc.) 14 %
9. reliëftegels 7 %
10. anders, zoals barokke bloemmotieven, behang look-a-likes en tegels met fotoprints 0 %

Wat zijn de belangrijkste tegelinnovaties van de afgelopen jaren?
(genoemd door percentage van de badkamer- en tegelondernemers)

1. XXL (grootformaat) 100 %
2. dunne tegels ( 3 - 6 mm) 71 %
3. look-a-likes van marmer, hout, metallic, etc. 57 %
4. duurzaamheid/eco-trend 29 %
5. zwart & wit tinten 29 %
6. revival mozaïek 29 %
7. opkomst strips 29 %
8. bruintinten (mokka, terra etc.) 14 %
9. reliëftegels 14 %
10. anders, zoals barokke bloemmotieven, behang look-a-likes en tegels met fotoprints 0 %

Wat is volgens u de belangrijkste tegeltrend voor het aankomende jaar?

1. XXL (grootformaat)
2. duurzaamheid/eco-trend
3. dunne tegels
4. bruintinten
5. tegels met prints

Welke van de onderstaande producten heeft u in het tegelassortiment?
(genoemd door percentage van ondervraagde ondernemers die tegels verkopen)

vloertegels 100 %
wandtegels 100 %
mozaïek 93 %
tegellijm- en voegmiddelen 86 %
natuursteen 79 %
vloerverwarming 71 %
tegelplinten 71 %
strips/listello’s 64 %
metallic tegels & strips 57 %
glastegels & strips 50 %
schoonmaakmiddelen t.b.v. tegels 50%
buitentegels 36 %
tegelgereedschap & toebehoren 14 %

Bron: Qudata/KlusPro, september 2010
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2010 - oktober | Pagina(s) 4
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken