'Ondernemers moeten op internet aanwezig zijn'
 
Jeroen Bertrams, specialist in online marketing:
Hyves, Facebook, Twitter, Google. We kennen het allemaal, maar maken we ook al gebruik van de commerciële mogelijkheden ervan? 'Nog veel te weinig', zegt Jeroen Bertrams, specialist op het gebied van online marketing en auteur van het boek 'Online marketing, strategie en tactiek'. Bertrams stelt dat de consument nog veel meer het internet op zal gaan en dat ondernemers daarop moeten anticiperen.
 
Jeroen Bertrams laat er geen twijfel over bestaan. De nieuwe digitale media bieden ondernemers in de wonenbranche niet alleen een scala aan nieuwe mogelijkheden om hun producten aan de man te brengen, ook kunnen ze niet om het fenomeen online marketing heen. “Als je nu niet aanhaakt, dan mis je de boot.”

Waarom is online marketing zo noodzakelijk?
“Mensen zijn simpelweg steeds vaker online. Televisie kijken of radio luisteren via de pc neemt bijvoorbeeld enorm toe. Wil je die mensen bereiken, dan moet je als ondernemer dus op internet aanwezig zijn. Nederland loopt qua internetgebruik al aardig voorop, maar in de Verenigde Staten is het drie maal zo hoog als hier. Die kant gaan wij ook op en dat betekent dat er in Nederland nog veel gaat veranderen. Daarop moeten ondernemers anticiperen.”

En hoe zit dat met het kopen via internet?
“Ook dat neemt snel toe. Vroeger was de consument nog wat voorzichtig, er waren nog geen gemakkelijke betaalmethoden. Mensen waren huiverig dat creditcardgegevens achterhaald zouden worden. Maar nu heb je bijvoorbeeld Ideal, waarmee je via je eigen bankrekening kan betalen. Je ziet dat het vertrouwen in online kopen toeneemt en dat is ook terecht. In het verleden gebeurde het nog te vaak dat webshops niet leverden wat ze beloofden, maar ook dat heeft een enorme professionalisering doorgemaakt. Tegenwoordig geldt er een waarborgsysteem voor webwinkels. Ze moeten aan bepaalde eisen voldoen, anders raken ze hun certificaat kwijt. Dus het risico van kopen via internet neemt enorm af en het consumentenvertrouwen in internet groeit. Dat betekent niet dat je als bedrijf meteen moet gaan verkopen via internet, maar wel dat je er zichtbaar moet zijn.”

Hoe moet je daar als kleine ondernemer mee om gaan?
“Grote bedrijven kunnen hiervoor vaak deskundigen inhuren. Voor kleine bedrijven is dat meestal te duur. Ik adviseer hen altijd om zich in de materie te verdiepen. Probeer de basics te kennen. Zeker in de keuken- of sanitairbranche kan je met een bepaalde basiskennis al redelijk goed scoren en ben je snel je concurrenten een stapje voor. En mocht je toch budget hebben om iemand in te huren, doe dat dan in kleine stappen. Niet gelijk voor een jaar, maar eerst eens voor een maand. Beoordeel telkens het resultaat, bijvoorbeeld door simpelweg bij je klanten te informeren hoe ze je hebben gevonden. Neem dan weer vervolgstappen. Zorg bovendien dat je veel leert van degene die je inhuurt, zodat je het ook zelf kan gaan doen. En gooi niet het roer ineens helemaal om, maar blijf ook op de traditionele manier adverteren. Streef naar een goede mix.”

Welke basics moet je als ondernemer zelf beheersen?
“Belangrijk is bijvoorbeeld het gebruik van Google. Enerzijds heb je de normale, gratis zoekmachine. Daar eindig je hoog als Google op internet veel links naar jouw website vindt. Daarnaast heb je Google Adwords, dat kost geld. Je betaalt per keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt (zie kader). Naast dit soort manieren van adverteren is het essentieel dat je website up-to-date is en de juiste, duidelijke informatie bevat.”

En hoe zit dat met direct mail of email marketing?
“Ook daarvan zouden kleine ondernemers of detaillisten veel meer gebruik moeten maken. Zeker wanneer de mensen in je winkel zijn geweest, en dus een zekere interesse in jouw product hebben, dan moet je alle manieren aangrijpen om contact met zo’n potentiële klant te houden. Vraag hen of ze op de hoogte willen blijven van nieuwtjes, vraag hun emailadres. Je kan de consument stimuleren door een korting te bieden als ze hun emailadres geven. Dat werkt vaak goed. Zo bouw je een bestand op van geïnteresseerde consumenten, die je bijvoorbeeld periodiek een nieuwsbrief kan mailen. Een digitale nieuwsbrief kost niks en het levert absoluut klandizie.”

Maar lezen de mensen die nieuwsbrief nog wel?
“We worden inderdaad wel eens gek van al die mailings. Dus ga zeker niet iedere week mailen. Hou het beperkt en doe het op slimme tijden. Zondagavond is zo’n moment dat mensen de rust hebben hun mail te checken, dan heb je een hoge attentiewaarde. Zorg ook dat het helder is van wie de mail komt, mensen zijn vaak bang voor spam, en formuleer een aansprekend onderwerp. Dus niet ‘nieuwsbrief’ als onderwerp, maar bijvoorbeeld ‘deze week korting op sanitair’. Bij een onduidelijke afzender en slechte onderwerptekst wordt de mail soms maar door twee procent van de ontvangers geopend. Een goede mailing wel door 30 procent!”

Nieuwe social media als Hyves, Facebook en Twitter, zijn die ook goed bruikbaar voor commerciële doeleinden? Of worden we al een beetje ‘twitter-moe’?
“Misschien dat er op termijn wel een zekere moeheid gaat optreden. Maar vooralsnog zijn dit ook nuttige media om contact te houden met je klanten. Via een tweet bereik je je doelgroep snel met acties of nieuwtjes. Voor de consument is het ook eenvoudiger, die kijkt niet iedere dag op je website, maar volgt wel hyves- of twitteraccounts. Nadeel van al die sociale media is anderzijds dat je het allemaal goed moet bijhouden. Mensen sturen je een bericht en die willen snel een reactie. Doe je dat niet, dan werkt dat tegen je. Dus overweeg goed waar je allemaal aanwezig wilt zijn en regel het beheer goed. Maak er bijvoorbeeld één persoon verantwoordelijk voor.”

Maar de website blijft uiteindelijk het belangrijkst?
“Zeker, de site is de plek waar mensen alle informatie over je zaak en producten zullen zoeken. En die site moet dus up-to-date en helder zijn en professionaliteit uitstralen. Alle andere nieuwe media zijn nuttig voor je naamsbekendheid en om nieuwtjes en acties te promoten. Maar de website blijft de basis.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - september | Pagina(s) 18,19,20,21
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken