'Duurzaamheid en slim bouwen zijn de trends'
 
Trendwatcher Adjiedj Bakas over toekomst wonenbranche
Slim bouwen en duurzaamheid. Dat zijn de twee thema's waar het in de wonenbranche de komende jaren om draait, zo voorspelt trendwatcher Adjiedj Bakas. Aangezien personeel in de toekomst weer schaars wordt, zal er volgens hem steeds meer prefab gebouwd worden en moeten ook de faalkosten in de bouw omlaag.
 
Waar gaat het in de wonenbranche naar toe? Wat zijn de trends over enkele jaren? Deze vragen kunnen we het beste voorleggen aan de bekende trendwatcher Adjiedj Bakas. Op maandagmiddag 22 november is Bakas één van de hoofdsprekers op het Woon Trend Event in De Creatieve Fabriek in Hengelo, het eendaagse lifestyle-event van uitgeverij Qumedia en Karwei Management. Want naast het schrijven van boeken is Adjiedj Bakas ook een deskundige, boeiende en – niet onbelangrijk - humoristische spreker. Als het gaat om de woningbouw, dan ziet hij twee zaken die steeds belangrijker worden. Slim bouwen en duurzaamheid, dat zijn de items waar het volgens Bakas de komende jaren om draait.
Door slim te bouwen kan Nederland inspelen op het feit dat er in de toekomst steeds minder arbeidskrachten zijn. “Er zullen steeds minder jonge mensen zijn waardoor we het werk anders moeten organiseren. Ik denk dat er in de bouw daarom steeds meer prefab zal worden gebouwd”, licht Adjiedj Bakas toe. Ander aandachtspunt is het terugbrengen van de faalkosten in de bouw. “Uit onderzoek van Achmea Vastgoed blijkt dat 30 procent van de kosten in de bouw faalkosten zijn. Dus puur omdat er fouten worden gemaakt. De bouwwereld moet zich er veel meer op focussen om die kosten terug te dringen.”

Dan het thema duurzaamheid en energiebesparing. Is dit een hype of blijft het een belangrijk issue in de toekomst?
“Energie wordt een heel groot thema! De prijzen van olie en gas gaan de komende jaren omhoog en de aarde warmt verder op. In 2015 is zonne-energie concurrerend met de gewone energie. Voor fabrikanten in de meest uiteenlopende markten is het zaak om daar tijdig op in te springen. We hebben straks thuis allemaal onze eigen energiecentrale. Volkswagen bouwt ze al. De EcoBlue van Volkswagen is een thuisenergiecentrale die een huis voor een deel van energie voorziet. Heel opvallend: een autofabrikant die de huizenmarkt betreedt. De zonnecellen worden steeds kleiner. Ze komen nu ook in verf waardoor je met een buitenmuur zonne-energie opvangt. En zonnecellen heb je ook al in ramen en zonwering. Dat betekent dat een huis een deel van zijn energie zelf kan genereren.”

Allemaal leuk en aardig maar wil de consument daar ook in mee?
“Ik denk dat ze wel moeten. Maar de consument is wel verwend. Voor duurzame producten wil hij vaak niet extra betalen. Die discussie speelt nu ook in de foodsector: duurzaam eten is iets duurder. Maar ik denk dat de consument op termijn geen keus heeft. Want we lopen tegen de grenzen aan van onze mogelijkheden.”

U zei het zelf al: het wordt steeds warmer op aarde. Wat zijn de kansen voor de zonweringmarkt op dat gebied?
“De zonweringmarkt wordt heel groot. Want de aarde wordt echt warm. Gemiddeld gaat de temperatuur twee graden omhoog. Zonwering zie ik ook in combinatie met zonnepanelen. Daar gaat het in de toekomst steeds meer naar toe. Maar alleen met klassieke zonwering gaan we het niet redden. Ik denk dat de mensen hun huizen ook steeds meer laten begroeien om hun woningen koeler te maken. Koel bouwen wordt de grote opgave voor de komende tijd. Dat kan onder andere door terug te gaan naar kleinere vensters. Zo’n grote glaspui zoals je die tegenwoordig overal ziet in de nieuwbouw is leuk, maar de vraag is of je er ook echt iets aan hebt. Verder denk ik dat we qua stand van het huis ook weer teruggaan naar de tijd van de middeleeuwen. Toen waren de huizen niet gericht op het zuiden maar meer op het oosten en westen. En kies je voor een glaspui, dan kun je die veel beter op het oosten of het westen maken, want daar is de zon veel minder fel. Met op het zuiden wat kleinere vensters.”

Ook de bouwbranche staat dus aan de vooravond grote veranderingen.
“Je hebt nu al huizen die geen centrale verwarming meer hebben. Onlang is in Nederland de eerste kas van een tomatenkweker in het Westland geopend die zijn warmte haalt uit een heetwatermeer dat drie kilometer onder de grond ligt. Het hete water wordt opgepompt, gaat in de verwarmde kas en daarna weer terug de grond in. Een dergelijke manier van verwarmen is gratis. Het mooie is dat die heetwatermeren onder heel Nederland liggen. Daar bevinden zich echt miljoenen liters kokend heet water. Dus ook onder de woonwijken in Nederland. Per wijk zou je heel goed heet water kunnen oppompen. Als ik de bouwbranche was, zou ik dat nu als plan uitwerken en presenteren.
Want dit is een manier om de crisis te lijf te gaan. Pak die kans! Het kost misschien tienduizend euro per huishouden, maar daarna heb je nooit meer energiekosten. Gas gebruik je dan alleen nog maar om te koken.”

Ook internet wordt steeds belangrijker.
“Webwinkels zijn op dit moment nog erg saai. Maar ook dat gaat veranderen. Amazon gaat nu zijn webshop koppelen aan de social networks. Op het moment dat een klant in de toekomst een keuken via een webshop koopt, staat hij live in contact met zijn vrienden via Facebook, LinkedIn en Twitter. Een vriend kan dan gelijk een tweet sturen of hij de kleur van jouw nieuwe keuken mooi vindt, of adviseren welk werkblad je het beste kunt kopen. Wat we vroeger fysiek deden door brochures mee te nemen en er samen over te praten, doen we straks via internet.”

Betekent dit dat de winkelstraat gaat verdwijnen?
“Uit onderzoek van Locatus blijkt dat in de komende vijf jaar één op de elf fysieke winkels wordt vervangen door een webwinkel. Vooral fysieke cd-zaken, boekenwinkels maar ook kledingzaken krijgen het als gevolg daarvan moeilijk. Er zullen altijd winkelstraten overblijven. Maar de winkelstraten worden wel korter en meer gericht op experience. Presentatie wordt steeds belangrijker. Er moet meer fun in de winkel komen. En het winkelen blijft ook omdat mensen dat leuk vinden! Ze willen elkaar ontmoeten. Mensen zijn heel eenzaam. Uit onderzoek blijft dat één op de vier mensen zich eenzaam voelt. Dat komt onder andere doordat veel mensen hele dagen achter de computer zitten. Zowel op kantoor als thuis. En ook veel dagelijkse boodschappen doen we al via het net. Het consult bij de dokter via de webcam komt er ook al aan. Daardoor kom je steeds minder onder de mensen. Het wordt dan wel erg saai. Ik verwacht dan ook zeker dat het winkelen blijft. Mensen willen hun loopje houden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken