'Werkblad staat centraal in C-Line concept'
 
Tore van Rooij van StudioVAN:
Een aantal keukenkasten met designfronten, met daarin de gewenste apparatuur, aangevuld met een werkblad... Die traditionele manier van denken is bij het C-Line concept totaal op de kop gezet. Bij dit nieuwe keukenconcept staat de constructie van werkblad, met bijpassende tussen- en achterwanden, in een podiumopstelling centraal; de kasten en apparatuur worden er modulair in geplaatst.
 
Het C-Line concept, genoemd naar de C-vormige constructie, is bedacht door Tore van Rooij van ontwerpbureau StudioVAN en Wim Westerhof, die in de afgelopen decennia zijn sporen in de keukenmarkt verdiend heeft en daarin nu als zelfstandig ondernemer actief is. Bijzonder is tevens, dat voor de uitvoering van dit concept is gekozen voor een samenwerkingsverband. Daarbij zijn de beide conceptontwikkelaars in zee gegaan met werkbladenproducent Eurotop. Eurotop is ook de partij die de rechten voor Nederland voor dit concept heeft. Het eerste prototype staat in de showroom van Bouwbedrijf van Rooy in Eindhoven en is er voor gekozen om de C-line te vullen met kasten van Sachsen Küchen.
Tore van Rooij: “C-Line is een perfect voorbeeld van een totaalconcept, waarin designers, een keukenproducent, een werkbladenproducent en een dealer samenwerken. Een concept dat een geheel vormt en daardoor toegevoegde waarde biedt. Als keukenontwerper krijg je door toepassen van het concept een fraaie belijning, dat verder naar eigen creativiteit kan worden ingevuld. Keukendealers vragen voortdurend naar bruikbare concepten en goede tools, om onderscheidend te werken en niet meer alleen op prijs te concurreren. De dealer krijgt een onderscheidend concept in zijn showroom dat moeilijk na te maken is. De consument gaat minder op basis van enkel de prijs beslissen, de consument krijgt er inmiddels een exclusief ontwerp voor dat niet overal te krijgen is.”

Eurotop
Wim Westerhof: “Het idee voor een dergelijk concept is zo’n twee jaar geleden als het ware ‘per ongeluk’ ontstaan. Later hebben Tore van Rooij en ik het samen opgepakt en er samen aan gesleuteld.”
“We waren beiden met het ontwikkelen van concepten bezig en bleken in dezelfde richting te denken”, legt Tore van Rooij uit. “Een idee voor een keuken met een bijzondere constructie, een prachtige belijning en vooral eenvoud. Vervolgens begint het ‘spel’ van het zoeken naar partners vanuit de industrie. En daar bleek inderdaad voldoende belangstelling te bestaan.”
Jan Herman Zoethout van Sachsen Küchen bevestigt dat: “We zijn als producent altijd op zoek naar nieuwe ideeën. En dit concept geeft een volledig nieuwe indeling van een keuken, terwijl het toch een eenheid vormt. Dat biedt mogelijkheden voor de markt; niet alleen in Nederland maar wellicht ook daarbuiten.”
“We waren als werkbladenproducent direct erg enthousiast over dit concept”, zegt ook Sabine Simons van Eurotop Maatbladen. “Het sluit goed aan bij de revival van de kunststof werkbladen. Het heeft een uitstraling van design en allure, terwijl er toch gewerkt wordt met, zoals men wel eens zegt: ‘slechts kunststof’. Maar de conceptontwerpers weten dat HPL leverbaar is in honderd kleuren en diverse randafwerkingen in dezelfde tint. Daarnaast is HPL een product dat zeer lang meegaat, wat aansluit bij de vraag naar ‘duurzame’ materialen; en het gebruikte multiplex wordt steeds duurzamer geproduceerd. Een ander voordeel van HPL, ten opzichte van bijvoorbeeld natuursteen, is dat je met HPL wel tot een lengte van 4 meter kan gaan, terwijl je met natuursteen al gauw bij 2,40 meter blijft.”

Werkbladconcept
Centraal binnen het concept staat dus de constructie, met daarin het werkblad als centraal element. Tore van Rooij: “Een keuken wordt meestal op een plint geplaatst, maar in ons concept niet; wij plaatsen de keuken of het kookeiland op een podium. De constructie heeft een C- of een dubbele C-vorm, met daarin het extra diepe werkblad. Het podium, het werkblad, de tussenwand en andere dragende elementen hebben dezelfde dikte -bijvoorbeeld 8 of 10 cm-, tint en uitstraling. Het is als het ware een uitgebreid werkbladconcept; eigenlijk zijn podium en achterwand identiek aan het werkblad. De constructie mag echt zichtbaar blijven, waardoor het design voor zich spreekt. De horizontale lijnen van onder meer het werkblad lopen bijvoorbeeld iets door in de breedte. De techniek en leidingen zijn onzichtbaar in de constructie verwerkt. De kasten, die erin worden geplaatst, kunnen juist weer contrasterende kleuren hebben. We werken daarbij met een modulair kastenconcept. De kasten kunnen binnen de constructie worden verschoven en eventueel in aantal worden uitgebreid.”

Exclusiviteit
Het concept moet volgens de ontwerpers vooral gekenmerkt worden door eenvoud. Niet alleen wat betreft ontwerp en uitstraling, maar ook wat betreft de bijpassende offerte. C-Line is daarbij echter ook budgeteerbaar. In de presentatie in Eindhoven is gebruik gemaakt van kasten van Sachsen Küchen, een partner van het eerste uur. Maar deze zouden ook van een ander merk afkomstig kunnen zijn.
Eurotop heeft het alleenrecht om C-line naar de Nederlandse markt te brengen; en Studio VAN heeft Europese modelbescherming op C-line. “Kopieergedrag zal dus niet geaccepteerd worden.”
Wim Westerhof: “We willen ons met dit concept richten op een bepaald segment en marktniveau. We streven een duidelijke exclusiviteit na, met op korte termijn zo’n 25 dealers die het in hun showroom kunnen opnemen. De vraag is echter groter, zodat we aan de dealers wel eisen moeten stellen. Dealers die interesse hebben in C-line kunnen contact opnemen met Eurotop.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2010 - juli | Pagina(s) 24,25,27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google