'De bouwmarkten in Nederland zijn teveel een eenheidsworst'
 
Directeur Dirk Franck van Inter Chalet in Horst
Inter Chalet in het Limburgse Horst is één van de grootste zelfstandige dhz-centra van Nederland. Eind vorig jaar onderging het bedrijf een ware metamorfose. De bouwmarkt is omgetoverd tot een Shoppingcenter voor Bouwen, Wonen en Tuin. Inter Chalet sluit zich bewust niet aan bij een grote dhz-formule. 'Wij zijn liever onafhankelijk. Dan heb je veel meer vrijheid.'
 
Inter Chalet, aan de A73 tussen Nijmegen en Venlo, heeft een lange geschiedenis. Het bedrijf werd in 1978 opgericht en groeide vanuit de houtafdeling uit naar één van de grootste zelfstandige doe-het-zelf-centra van Nederland. Inter Chalet is met een totale oppervlakte van bijna twintigduizend vierkante meter in alle opzichten goed te vergelijken met bijvoorbeeld Nijhof in Baarn. Beide bedrijven vormen niet geheel toevallig met nog vier andere zelfstandige bouwmarkten een gezamenlijke inkoopgroep. Afgelopen najaar vond er bij Inter Chalet een metamorfose plaats. De bouwmarkt transformeerde zich naar een Shoppingcenter voor Bouwen, Wonen en Tuin, waar voor het eerst ook externe partnerformules bij betrokken werden zoals Bad in Beeld, Thuisin en Budget Wonen. Half december was de officiële opening.
Directeur Dirk Franck: ?Eigenaar Jan Clabbers liep al vijf jaar rond met het idee om Inter Chalet te verbouwen. Het was allemaal wat gedateerd en verouderd. Inter Chalet straalde niet meer uit wat de consument van nu vraagt. Daar komt bij dat de concurrentie in de regio in de loop van de jaren flink was toegenomen. Zowel van andere bouwmarkten als speciaalzaken. Door de verbouwing hebben we nu weer een stapje op ze voor. Het is echt een winkel geworden met veel sfeer en beleving. De nadruk ligt bij ons ook niet op de verkoop van producten; we willen dat de mensen hier ideeën opdoen. En dat wordt ondersteund vanuit de verschillende concepten die wij voeren, waarbij we elkaar op het gebied van marketing ook ondersteunen.?

Inter Chalet heeft voor het eerst gekozen om met externe partnerformules in zee te gaan, zoals Bad in Beeld, Thuisin en Budget Wonen. Wat was doorslaggevend bij de keuze van deze formules?
?Voor de totstandkoming van het nieuwe Shoppingcenter zijn we op zoek gegaan naar sterke jonge partners. Het zijn stuk voor stuk dynamische ondernemingen. Daar komt bij dat we elkaar versterken. Want de ene keer adverteert Bad in Beeld bijvoorbeeld in de folder van Inter Chalet, maar ze hebben ook een eigen folder. En dat geldt ook voor de andere twee formules.
Door de samenwerking met deze formules kunnen we ons richten op twee verschillende doelgroepen. Zowel het midden als het lagere segment. Via het midden segment gaan we de concurrentie aan met de speciaalzaak en via het lagere segment met de bouwmarkt. Eigenlijk is het vrij uniek wat wij doen; in alle productgroepen die wij voeren kan de klant kiezen uit zowel het midden als het lagere segment. Op het gebied van sanitair hebben wij bijvoorbeeld de shop van Bad in Beeld aangevuld met een eigen collectie. Beiden bedoeld voor het midden segment. Maar we hebben ook een Plieger Shop waarmee we in het bouwmarktsegment zitten.?

Wel Bad in Beeld, maar geen Praxis of Gamma. Waarom sluiten jullie je niet aan bij een grote dhz-formule?
?Door onze oppervlakte van bijna twintigduizend vierkante meter is het moeilijk om je op dhz-gebied aan te passen aan een formule. Wij zijn liever onafhankelijk; dan heb je veel meer vrijheid. Wij willen ons onderscheiden van de rest. Het is toch allemaal een beetje een eenheidsworst. Het beleid van Intergamma kan ik ook niet volgen. Ik snap echt niet waarom zij hun formules Gamma en Karwei nog naast elkaar laten bestaan, want ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken. En datzelfde geldt voor Maxeda met Formido en Praxis. En wat ik helemaal knettergek vind, is dat er hier naast een Hornbach doodleuk een Karwei of Gamma staat en dat er dan ook nog een Praxis bijkomt. Dan denk ik: wat is de toegevoegde waarde? Dat er de komende jaren bouwmarkten afvallen, ben ik van overtuigd. Daar zijn er nu veel te veel van en alles lijkt op elkaar.?

Maxeda heeft bekend gemaakt dat Praxis, Formido en Brico voorlopig niet verkocht worden. Verbaast u dat?
?Nee, want ze kunnen ook niet anders. Enkele jaren geleden hadden ze bij Maxeda alles klaargemaakt om de dhz-formules te verkopen. Maar ze hebben dat moment gemist. Je ziet dat ook in de winkels terug. Ze hebben net iets te diep gesneden waardoor ze het nu niet meer kunnen oppimpen. Vroeger vond ik Praxis een prachtige formule. Vooral de mega-Praxis, dat waren echt mooie winkels. Maar die zijn nu flink teruggevallen. Ik begreep heel goed waar Praxis mee bezig was. Op het moment dat het gekocht was door Maxeda wilde deze het op korte termijn verkopen. Maar ze hebben hun moment gemist. Ik denk dat ze hard moeten knokken om terug te komen waar ze stonden. En dat doen ze spijtig genoeg alleen maar met prijs, prijs, prijs. En dat is volgens mij een verkeerde weg. Daarmee onderscheid je je niet als bouwmarkt.?

Stel u wordt formulemanger van één van de grote dhz-formules in Nederland. Hoe zou u dat aanpakken?
?Ik zou ook wel weten welke, ik zou dan Gamma graag doen. En daar weer een echte bouwmarkt van maken. Ik zou met Gamma vooral niet de decoratieve weg van Karwei inslaan zoals ze dat nu doen. Ze moeten veel meer de constructieve kant naar voren laten komen.?

Maar daar zit op dit moment niet de omzet. Het is niet voor niets dat Gamma meer opschuift naar decoratief.
?Dat kan goed zijn, maar Hornbach heeft wel dat constructieve. En adverteert daar ook heel duidelijk mee. Hornbach doet het op dit moment niet onverdienstelijk. Dus het kan wel! Wanneer je je goed onderscheidt op het gebied van constructieve producten, dan is daar een markt voor. Het meest foute wat je kunt doen is om mee te gaan huilen in het bos met alle andere formules. Toch ontkom je er als bouwmarkt niet aan om deels mee te gaan in de prijzenoorlog die nu aan de gang is. Maar je moet het wel slim spelen. Hornbach doet dat bijvoorbeeld erg goed. De gewone prijzen bij Hornbach, dus niet de actieprijzen, zijn hoog. Maar dat weten de meeste consumenten helemaal niet. Hornbach speelt dat spelletje heel slim.?

Wat merkt Inter Chalet van de crisis en hoe verwachten jullie dat 2010 gaat verlopen?
?Ook wij zijn de dans niet helemaal ontsprongen. Het afgelopen jaar werd afgesloten met een klein omzetverlies. En dat doet best wel pijn. Anderzijds zie je dat we, mede doordat we weer helemaal up to date zijn met onze winkel, veel sneller terugkomen. Als je zorgt dat je een sterke formule hebt, trekt het ook sneller aan. De eerste omzetcijfers van dit jaar zijn dan ook hoopgevend. Doelstelling voor 2010 is om het verlies van vorig jaar weg te werken. En daarna moet de lijn verder omhoog. Onze grootste zorg is op dit moment de huizenmarkt die voorlopig niet aantrekt. De huizenmarkt is toch de motor achter de wonenbranche. Het wordt een jaar van hard knokken, waarin nog veel zaken omvallen. Zowel in dhz-markt als bij de speciaalzaken.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - maart | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken