Het regent kansen
 
Column Marketing
Vorige week was ik in New York op een congres en de enige conclusie die ik kan trekken; het gaat weer goed. Een en al optimisme om me heen, de ene spreker nog enthousiaster dan de ander en als het aan de toehoorders lag is de crisis voltooid verleden tijd. Crisis? Welke crisis en ze slaan elkaar lachend op de schouders. Een van de sprekers wist het maar al te goed te verwoorden; never waste a good crisis!
En dan de harde werkelijkheid in de kou van de never sleeping city. Het aantal leegstaande panden is er niet minder op geworden in een jaar tijd. Zelfs op 5th avenue staan enorme A-locaties leeg. Overal is er ?sale? en de kortingen lopen op tot in het oneindige. Bij Express was alles al tot 75 procent afgeprijsd en op de dag dat ik door New York liep, kreeg je voor iedere 50 dollar die je besteedde 25 dollar om weer uit te geven. Kortom voor 25 dollar kon je voor 200 dollar aan kleding kopen, dus bijna 90 procent korting.
Weer terug in de zaal met opgewekte retailers wordt de stemming alleen maar beter. Online was hét succes van de afgelopen kerst. Eerlijk is eerlijk ook fysieke winkels deden het beter dan verwacht, maar evenzeer als in Nederland waren de online verkopen gigantisch. Maar online was nog veel meer! Daar waar de afgelopen jaren op het congres alleen over e-commerce werd gesproken als mogelijkheid voor groei, werd dit jaar gesproken over de groei door het internet in fysieke vorm.
De golden opportunities volgens de sprekers starten op het Internet. Alle partijen die de afgelopen maanden de concurrenten het nakijken hebben gegeven, hebben dit via het internet gerealiseerd. Niet zozeer via verkopen online, maar door er voor te zorgen dat consumenten de weg naar de fysieke winkel wisten te vinden, via reviews, via twitter, via andere social media en vooral dan ook via de eigen website.
Het mag dan nog koud en guur zijn buiten en de kou van de crisis is nog niet uit de lucht, maar het regent kansen online!

Frank Quix
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - januari |
Categorie: Marketing, Internet, Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken