'Van fabrikanten vragen we dat ze meedenken'
 
Paul Burger van de Doe-het-zelf Groep Nederland
Als de laatste drie vestigingen volgend voorjaar overgaan naar Multimate verdwijnt de formulenaam Big Boss. En ook de formules Hubo en Doeland gaan verder onder één naam: Hubo. Volop nieuws tijdens het interview met Paul Burger, de nieuwe algemeen directeur van de Doe-het-zelf Groep Nederland, die verder vertelt dat de kantoren in Den Dolder en Enschede zich gezamenlijk zullen vestigen in één kantoorpand.
 
Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders in mei volgde Paul Burger, Paul van der Meché op als algemeen directeur van de Doe-het-zelf Groep Nederland. DGN is de naam van de nieuwe holding die tweeënhalf jaar geleden tot stand kwam na de fusie tussen Serboucom (Multimate) en HDB (Hubo, Doeland en Big Boss). Paul Burger (49) was negen jaar algemeen directeur bij Halfords en maakte daarvoor bij Etos de overgang mee van hoofdzakelijk eigen vestigingen naar franchisers. De overstap van Halfords naar de Doe-het-zelf Groep Nederland viel volgens hem wel mee. ?Het grote verschil is dat ze bij Halfords meer eigen vestigingen hebben. Bij DGN werken we met zelfstandige ondernemers die zelf hun keuze maken.?

Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen: wanneer gaat de naam Big Boss verdwijnen?
?De bedoeling vanaf het begin van de fusie tussen Serboucom en HDB is om alle vestigingen van Big Boss om te vormen tot Multimate. Dat proces nadert zijn voltooiing. We hebben nog drie vestigingen met de naam Big Boss. Dat zijn eigen vestigingen van de organisatie die zo snel mogelijk worden doorverkocht. Het is even zoeken naar goede ondernemers die dat willen doen. En daarna gaan die vestigingen over naar Multimate. We willen nog dit jaar een beslissing nemen naar wie die winkels toegaan waarna de ombouw kan worden gepland. Vanaf komend voorjaar behoort Big Boss dan tot de verleden tijd.?

Twee jaar geleden werd in Enschede de pilotwinkel van Multimate geopend. Wordt daar nog veel aan veranderd?
?Nee, op zich is daar sinds die tijd niet veel aan veranderd. Die inrichting wordt ook doorgevoerd bij de andere vestigingen van Multimate. Het dient nu als testwinkel voor nieuwe presentaties en het is echt een prima winkel. Daar hoefden we niet veel aan te finetunen. We hebben deze zomer wel gebruikt om te kijken hoe de formule van Multimate nu verder gaat. Want er zit nog voldoende groei en muziek in Multimate. We zijn de snelst groeiende bouwmarkt van Nederland. Het is niet voor niets dat we vorige maand op het Retailgala de tweede plaats grepen achter Hornbach.
In 2010 willen we de volgende slag maken. We zitten in het segment servicebouwmarkt. Op het moment dat een klant Multimate binnenkomt moet je aan alle kanten kunnen zien en voelen waar dat extra laagje service uit bestaat. Dat gedeelte kan nog beter worden uitgedragen. Kijk, de meeste Multimate-winkels hebben een eigen montageteam die voor de klant bijvoorbeeld een vloer legt. Dus geen extern klusbedrijf maar eigen mensen. Dat Multimate die diensten levert, wordt nog onvoldoende gecommuniceerd. Dat mag wat nadrukkelijker naar voren komen. Want dat is uniek wat wij doen.?

Hoe gaat Multimate die montageservice kenbaar maken?
?Die informatie moet bij het product komen te staan. Een klant die bij ons voor vloeren komt, moet bij die productgroep ook worden geïnformeerd over het leggen daarvan. En weten dat hij dat niet per se zelf hoeft te doen maar dat wij dat ook voor hem kunnen. Goede informatieborden worden dus erg belangrijk. En bij elke productgroep moet dat terugkomen. Wij doen dat allemaal vanuit de insteek ?Gemak?. Klanten die bij ons komen verwachten geen bouwmarkt van 10.000 vierkante meter. Wij houden het bewust wat kleiner. Wij hebben voor die klant bij de voordeur ook al een eerste keuze gemaakt in het assortiment. Een keuze die gebaseerd is op kwaliteit in plaats van enkel op prijs. De klant van Multimate wil snel en efficiënt geholpen worden. En in dat service-gemak past ook onze montageservice.?

Ander nieuws is dat Doeland verdwijnt en dat jullie in het breedpakket alleen doorgaan met de formule Hubo. Is de markt van het breedpakket te klein voor twee formules?
?Ja, maar het is ook niet nodig om in het breedpakket met twee formules door te gaan. De laatste jaren was het aantal Doeland-ondernemingen al gedaald naar een kleine zestig. Niet omdat Doeland zo slecht was maar omdat een aantal van hen had gekozen meer op te schuiven naar de bouwmarkt. En die zijn verder gegaan onder de vlag van Multimate. Op basis van marktonderzoek en de marktontwikkelingen die wij signaleren hebben we afgelopen zomer een perspectief ontwikkeld waar het met Hubo maar ook met Multimate naar toegaat. Eind september hebben we dat aan de Doeland en Hubo-ondernemingen voorgelegd. Oftewel, welke keuze wil je maken? Wil je breedpakket zijn of bouwmarkt? Aanvankelijk waren de reacties natuurlijk emotioneel. Terecht, te meer omdat de ondernemers er veel energie in hadden gestopt. In tweede instantie wordt het echter begrepen en wordt er nu positief op gereageerd.
Dat wij uiteindelijk voor twee formules kiezen - dus Hubo voor het breedpakket en Multimate voor de bouwmarkt - was een ontwikkeling die er langer aan zat te komen. Maar dat hadden we alleen nog nooit zo expliciet uitgesproken. We hebben er bewust voor gekozen om dat eind september al in een vroegtijdig stadium met de ondernemers te delen. Met alle risico?s van dien. Want we hadden toen nog geen panklaar pakket A en B klaar liggen. Wel twee richtingen: hier gaat Hubo naar toe en hier Multimate. Eind december gaan we de vervolgslag presenteren: hoe we Hubo en Multimate communicatief in de markt gaan zetten, hoe de winkelinrichting eruit gaat zien, maar ook wat een formule kost. Dus wat je moet betalen en wat je eruit haalt. Het aantal vierkante meters van de winkel is daarbij niet van doorslaggevende betekenis. Natuurlijk zit er aan Multimate een ondergrens en ook voor Hubo is er een bovengrens. Maar er wordt geen harde scheiding gemaakt. Belangrijker is: ben je nou een bouwmarktondernemer of een breedpakketzaak??

Na de fusie tussen Serboucom en HDB zijn er op basis van de grotere inkoopvolume nieuwe prijsafspraken gemaakt met de leveranciers. Volgt er nog een tweede ronde en wat is daarbij de insteek?
?Ja, op 11 december hebben wij onze leveranciersdag en daarvoor hebben we onze top 30 aan leveranciers uitgenodigd. Met onze leveranciers willen we nog meer een partnership aangaan en nog intensiever samen gaan werken. Van de leveranciers waarmee we doorgaan hebben we bepaalde verwachtingen. In de gesprekken die we 2 jaar geleden hebben gevoerd, hebben we ons voornamelijk geconcentreerd op prijs. De volgende stap is dat we ook willen kijken hoeveel productkennis aanwezig is, hoe die beschikbaar wordt gesteld en wat er wordt gedaan aan opleidingen richting de ondernemer en zijn personeel. In de toekomst wordt het steeds belangrijker dat de fabrikant en de ondernemer dichter op elkaar komen te zitten. En dat een fabrikant een ondernemer ook verder helpt in zijn bedrijfsvoering.?

Hoe gaan jullie dat aanpakken?
?Op 11 december zullen we richting de leveranciers uit de doeken doen waar het met de formules Hubo en Multimate naar toegaat. Wij verwachten van onze leveranciers dat ze onze strategie snappen en dat ze daarop in kunnen spelen. Het wordt tijd dat leveranciers meer gedifferentieerd gaan kijken naar wat ze de ene formule aanbieden en wat de andere. Hubo en Multimate vragen elk weer voor een andere benadering. Maar ook de benadering van Multimate is weer anders dan van andere bouwmarktformules in Nederland. De dhz-markt staat op dit moment onder druk. Juist nu moeten leveranciers daarom ook goed kijken hoe ze hun marktaandeel kunnen vergroten via de winkelketens waar ze al leveren. Wij verwachten van een fabrikant dan ook dat hij meedenkt. Bijvoorbeeld als het gaat om een schappenplan bij Multimate of Hubo. En daarbij moet hij zich dan niet alleen beperken tot zijn eigen merken. Ook de positionering ten opzichte van andere merken is daarbij belangrijk. Fabrikanten en leveranciers die op dat niveau met ons mee kunnen denken, daar zijn wij naar op zoek!?
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - december | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken