'Volop kansen voor een nieuw merk lijmproducten'
 
René van Anen, hoofd Verkoop & marketing van Coba:
De introductie van een nieuw merk afbouwproducten, onder de naam Coba, mag in deze economisch zware tijden toch wel bijzonder genoemd worden. 'Twee jaar geleden besloten we om fors te investeren in producten als tegellijm- en vloeregalisatiemortels', aldus René van Anen, hoofd Verkoop & marketing bij Coba, onderdeel van de Bruil Bouwgroep.
 
?Ondanks het feit dat het een verdringingsmarkt is, zagen we kansen voor een nieuw merk lijm- en vloeregalisatieproducten voor de afbouwmarkt?, legt René van Anen uit. ?Op dat moment was er nog geen sprake van een wankelende beurs, laat staan van een crisis. Toen het fout ging met de economie, beseften we natuurlijk maar al te goed dat het moeilijk zou kunnen worden, want we hadden niet alleen te maken met een wereldwijde financiële chaos, maar ook nog eens met een verdringingsmarkt. Toch introduceerden we Coba. Tenslotte beschikten we vanuit Bruil Bouwgroep over een uitgebreid netwerk van klanten binnen de ruw- en afbouwmarkt. We konden dus rekenen op een zekere afzet. Het concept van Coba is eenvoud, gemak en Nederlands. Het productassortiment is niet onnodig breed en diep. Hierdoor blijft het overzichtelijk voor zowel de gebruiker als de tussenhandel. De producten zijn van uitstekende kwaliteit, voldoen ruimschoots aan alle relevante normen en hebben eerlijke prijzen. Verder kozen we voor een assortiment dat nauwelijks overlappingen kent en gefabriceerd wordt in eigen huis. Speciaal daarvoor hebben we R&D-experts aangetrokken die helemaal thuis zijn in deze sector. We kennen het belang van een goede schappresentatie, van duidelijkheid en overzichtelijkheid, van eenvoud ook.?
In die lijn werd gekozen voor de merknaam Coba, met als pay off ?Coba. Makkelijk zat?. ?Kort, krachtig en nuchter. Deze eenvoud komt terug in een strak, helder en overzichtelijk verpakkingsontwerp. De fel oranje kleur zorgt er niet alleen voor dat Coba vanaf grote afstand snel herkenbaar is, het is ook een symbolische verwijzing naar de Nederlandse wortels van het merk.?

Honderd jaar ervaring
Volgens René van Anen zijn er nogal wat aanbieders van afbouwproducten op de Nederlandse markt. Vaak zijn het buitenlandse bedrijven die hier slechts een deel van hun assortiment presenteren. Wanneer het, om zijn woorden te gebruiken, gaat om ?verpakkingen vol fratsen?, kan het behoorlijk lastig zijn de benodigde artikelen te vinden. ?Coba levert niet alleen de lijmen en mortels, maar ook de noodzakelijke toebehoren. Dat is het mooie van dit merk: het biedt alles voor de afbouw, zorgvuldig afgestemd op de behoeften van de vakman.?
De Bruil Groep draait al meer dan honderd jaar mee in de bouwwereld en kent het klappen van de zweep. Zo zijn er op dit moment drie poedertegellijmen. Dat worden er nooit tien, want Coba weet dat je niet alleen producten moet toevoegen, maar dat je ook moet durven schrappen. ?Hierdoor heb je geen diep assortiment en is het risico op winkeldochters veel kleiner. Onze claim is ?makkelijk zat?, dat betekent onder andere dat de klant zowel in de brochures als op de site in één oogopslag moet kunnen zien wat hij nodig heeft voor zijn werkzaamheden. Om dat te bereiken, dient het aantal producten tot een minimum beperkt te worden en gelijktijdig is het van het grootste belang dat het assortiment compleet is.?
De levertijden van Coba zijn kort. Het merk kent zijn verantwoordelijkheden en is van mening dat op ieder moment de gewenste hoeveelheid materiaal beschikbaar dient te zijn, in emmers, zakken of silo?s. ?Verder spelen we natuurlijk ook in op de veranderende bouwwereld en de steeds professioneler wordende bouwmaterialenhandel. Er komt steeds meer bewustzijn over voorraadkosten en rendementen per vierkante meter magazijnvloer. De drive-in formules vragen om overzichtelijk productpresentaties zodat de merken en producten snel kunnen worden herkend. Dit reduceert de kansen op fouten en bevordert de verkoop. Omdat Coba met een uitgebalanceerd assortiment werkt, zijn er geen onnodig hoge voorraadkosten en is het snel duidelijk welk product te adviseren of te kopen?, aldus René van Anen.

Ambitieus
Kredietcrisis ten spijt: Bruil wil met het merk Coba binnen vijf jaar tot de top vijf van de Nederlandse tegellijmenproducenten behoren. Volgens René van Anen moet dat, met dit concept, haalbaar zijn. ?Als Nederlandse fabrikant zitten we direct op de markt en weten we dus precies wat er nodig is. Coba is een super-ambitieus merk dat alleen maar topproducten op de markt wil brengen. De top ligt binnen handbereik, dat is wel duidelijk! We weten ons gesteund door een solide bedrijf, we hebben uitstekende R&D-experts in dienst en we kennen de wensen van de vakman van vandaag. We zijn begonnen met ons assortiment pasta- en poedertegellijmen, primers, voegmiddelen en toebehoren en gaan binnenkort de vloerconcept introduceren. Nog even en dan staat het totaalpakket voor de afbouw in de schappen en op de bouwplaats.?
De opvallende oranje kleur van de verpakking, het slimme assortiment, het promotiemateriaal en de fantastische displays zorgen er voor dat Coba de volle aandacht krijgt. ?Aanvankelijk werd er misschien wat verbaasd gereageerd: een nieuw merk op de markt brengen in crisistijd lijkt tenslotte weinig voor de hand liggend, maar door de kwaliteit, de herkenbaarheid en ?het makkelijk zat?-principe, heeft Coba inderdaad alles in zich om door te stoten naar de top.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2009 - oktober | Pagina(s) 28,29
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken