Omzetontwikkeling wonenbranche zorgwekkend
 
Cijfers tweede kwartaal Van Es Marketing Services:
Na een gemiddelde omzetdaling van 3,8 procent in het eerste kwartaal is de krimp in het tweede kwartaal in vrijwel alle gelederen van de wonenbranche zichtbaar. Zelfs het lage prijssegment, dat in het eerste kwartaal nog een positieve omzetontwikkeling liet zien, staat nu in de min. Alleen tuincentra hebben een omzetgroei weten te realiseren. Dit blijkt uit de Woonzakenmonitor II/2009 van Van Es Marketing Services.
 
De gemiddelde woondetaillist heeft de omzet in het tweede kwartaal van 2009 met 5,4 procent zien afnemen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008. 61 Procent van de woonzaken werd met een omzetdaling geconfronteerd. Zeven procent van de detaillisten behaalde eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder. Toch wist nog 32 procent van de woonzaken een omzetstijging te realiseren.

Dalers
Van de verschillende typen woonzaken hebben alleen tuincentra een omzetstijging gerealiseerd in het tweede kwartaal. De sterkste dalers zijn de keukenspeciaalzaken (-8,1 procent), parketspeciaalzaken (-11,4 procent) en overige woonzaken (-9,8 procent). Ten opzichte van de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal zijn verlichtingszaken en overige woonzaken met de sterkste omzetdaling geconfronteerd in het tweede kwartaal.

Segmenten
Ten tijde van economische tegenwind worden de woondetaillisten die zich in het hoge prijssegment begeven, het zwaarst getroffen. Het hoge woonsegment noteerde een daling van 9,2 procent. Het middensegment lag ongeveer op het gemiddelde qua omzetmutatie. Het lage prijssegment, dat in het eerste kwartaal nog een omzetstijging boekte van 4,4 procent, wordt het minst hard getroffen en noteert een omzetdaling van 1,8 procent.
De dalende omzet in de woonbranche treft alle productgroepen. De sterkste omzetdaling vond plaats in de productgroepen keukens/keukenapparatuur, bedden en/of bedtextiel, meubels en textiele vloerbedekking. Raambekleding en wandbekleding hadden nog het minste last van de slechte marktsituatie en boekten een zeer bescheiden daling van minder dan één procent.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2009 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google