'Om te overleven moet je je goed profileren'
 
Agent Okko Bos van Eggersmann Küchen:
Op 1 januari van het komend jaar is Okko Bos 40 jaar werkzaam voor de Duitse keukenproducent Eggersmann. Daarnaast heeft hij ook nog zijn eigen keukenshowroom in Zutphen. Eggersmann investeert dit jaar opvallend veel in haar Küchenmeile-presentatie (op landgoed Gut Böckel). Redenen genoeg dus voor een gesprek met Okko Bos over de Duitse en Nederlandse keukenmarkt en de komende Küchenmeile.
 
?Het mag duidelijk zijn, dat de situatie op de Duitse keukenmarkt momenteel niet gemakkelijk is?, zo opent Okko Bos het gesprek. ?Vorig jaar ging het eigenlijk nog best goed met de Duitse interne markt; maar dit jaar zal het daar beslist ook moeilijker worden. De exportmarkten klapten in elkaar en er waren nogal wat Duitse fabrikanten die daar voor een groot deel van afhankelijk zijn. Er is geen sprake van een crisis in Europa alleen, maar wereldwijd, inclusief Amerika. En er was altijd al een overproductie in de Duitse keukenfabricage. Daar komt de crisis nog eens bovenop. We kunnen dus verwachten, dat er zeker bij meerdere fabrikanten grote problemen zullen ontstaan. Het is op zich al een raadsel hoe het kan, dat sommige grote producenten al jarenlang met rode cijfers konden blijven bestaan. Dergelijke producenten werden door hun Duitse deelstaten nog enigszins gesteund, om het hoofd boven water te houden. Maar dat is niet meer voldoende.?

Wat is voor die producenten dan wel nodig?
?Je zult je als keukenproducent heel goed moeten profileren. Er zal moeten worden gekozen: ga ik voor de massa in het middensegment en daaronder? Of ga ik in het hogere segment zitten? Voor de wat kleinere fabrikanten zal het best moeilijk worden om zich voldoende te kunnen profileren en zich te onderscheiden van de massafabrikanten die wat meer speelruimte hebben en goedkoper kunnen werken. Als kleine producent moet je speciale producten kunnen maken. Je zult noodgedwongen naar een wat exclusievere markt moeten, met een heel andere manier van produceren. Zoiets kost echter jaren om dat te bereiken. Daar hebben we als Eggersmann ook jaren tijd aan besteed om zover te komen als waar we nu zijn. Zo?n stap naar exclusiviteit kun je niet in één jaar zetten. Bovendien moet je daar de geschoolde, creatieve mensen voor in dienst hebben genomen. Heb je dat allemaal nog niet voor elkaar, dan zit je in de hoek waar de klappen gaan vallen. Maar ook zullen er, vanwege de jarenlange overproductie, onder de grote fabrikanten wel bedrijven om gaan vallen. De teruggevallen export kan de overproductie niet meer opvangen. Er zijn al heel wat fabrikanten bezig met arbeidstijdverkorting en het ontslaan van medewerkers. En er zijn al heel wat ?middenbedrijven? weggevallen, onder andere doordat bedrijven uit het onderste segment ook opschoven naar het middensegment. Anderzijds zullen grote producenten, die zich op massa richten, nooit datgene kunnen produceren wat een kleinere specialist kan, zoals exclusieve fronten. Eggersmann bestelt bijvoorbeeld de fronten commissiegewijs bij haar toeleveranciers en denkt dus niet in massaproductie.?

En wanneer we dat vergelijken met de Nederlandse keukenmarkt? Er wordt wel gezegd, dat de aardbeving al geweest is, maar dat de gebouwen nog moeten omvallen...
?In ons land heeft natuurlijk ook iedereen in de keukenbranche, van groot tot klein, te lijden van de crisis. Dat is logisch, want de markt zal in 2009 met minstens twintig tot dertig procent teruggevallen. Dat heeft grote gevolgen voor iedereen, van zelfstandig ondernemer tot keukenketen en keukenfabrikant. Ik verwacht dat er in de komende tijd zo?n 250 keukenzaken zullen omvallen. Die sanering is ook noodzakelijk, want er zijn gewoon te veel keukenzaken in ons land. Dat geldt voor elk segment. Maar ik geloof dat het echt gaat om een gezonde sanering, die tot gevolg heeft dat het amateurisme uit onze markt gaat verdwijnen en alles professioneler wordt. Ook in de Nederlandse keukenzaken zal men gaan inzien dat ze zich moeten profileren. Wanneer die sanering heeft plaatsgevonden en we hebben ons aan de nieuwe situatie aangepast, dan zal de keukenmarkt er veel beter en gezonder uitzien.?

Maar alle ondernemers doen momenteel toch ook al hun uiterste best om professioneel te werken?
?Je kunt wel je best doen, maar er zijn veel factoren waarmee je te maken hebt. Je zult een duidelijke richting moeten kiezen, wat segment betreft. Het lagere segment krijgt concurrentie van internetverkoop en prijsvechters en is dus voor velen geen plaats waar je kunt standhouden. Dat is bij de keukenbranche niet anders dan in de kledingbranche en de meubelbranche. Je zult voldoende aandacht moeten besteden aan de inrichting van je winkel en aan de mensen -en hun kennis- die je daar hebt rondlopen. Die kennis moet worden uitgebreid. Je zult er -als keukenzaak in het luxe segment- interieurinrichting bij moeten doen. Want de huidige klant met voldoende geld wil naast zijn keuken zijn hele woonruimte ingericht hebben. En dan zal je daar voldoende geschoold personeel voor moeten hebben. We moeten ons wel beseffen dat, als er binnen een keukenzaak op dit moment geen geld is om personeel te scholen en de showroom te moderniseren, het voor zo?n winkel gewoon te laat is. Het is puur noodzaak om mensen in dienst te hebben die goed zijn opgeleid en die beantwoorden aan de eisen van de veranderende markt. Je kunt het niet meer ?nog even uitzingen?. Zoals altijd moet je ook nu in een tijd van crisis investeren. En het ligt aan het eigen vermogen van de ondernemer, of dat wel of niet mogelijk is. Want bij een bank aankloppen heeft op dit moment weinig zin.
Ik zie in mijn eigen omgeving in de regio Zutphen al, dat er al diverse bedrijven zijn gestopt. Paul Wissink in Dieren, Arc Linea bij CILO, Grando Zutphen, Kwakkel in Apeldoorn... Ik durf te stellen: op 31 december 2009 weten we meer. Dan weten we hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen en wat er in de markt gebeurt. Gaan we nog verder terug; of is het zich aan het stabiliseren??

In september is de Küchenmeile. Wat verwacht je van de stroom Nederlanders daarheen?
?Juist in deze tijd, waarin je dus moet investeren, is het van belang om daar te kijken wat de tendensen zijn. In welke richting ontwikkelen zich bijvoorbeeld de keukenfronten? Je kunt wel denken: ik sla vanwege de recessie maar eens een keer over. Maar door in economisch zware tijden thuis blijven zitten wordt je bedrijf echt niet beter. Vanuit dat oogpunt zullen er dit jaar juist meer Nederlanders naar de Küchenmeile moeten gaan. En de reis vanuit Nederland naar de diverse huisshows is niet zo ver. Ik verbaas me erover dat ik nog steeds keukenondernemers tegen kom die nooit uit hun winkel vandaan komen en niet weten wat er allemaal te koop is!
De Küchenmeile is door de jaren heen steeds belangrijker geworden, niet alleen vanwege de producten die daar gepresenteerd worden, maar ook vanwege het ontmoeten van relaties. En voor het uitwisselen van informatie; dealers kunnen bij hun fabrikanten ook aangeven waaraan zij binnen de productontwikkeling behoefte hebben.?

Eggersmann is dit jaar één van de Duitse keukenfabrikanten die, ondanks de recessie, juist grootser uit gaan pakken dan afgelopen jaren. Wat zijn die nieuwe plannen?
?We zaten tijdens de vorige Hausmessen in ons eigen pand in Hiddenhausen-Schweicheln, maar dit jaar hebben we het sfeervolle landgoed Gut Böckel aan de Rilkestraße in Rödinghausen uitgekozen om onze relaties te ontvangen. Na afloop van die huisbeurs worden de keukenopstellingen verplaatst naar onze eigen showroom. In de toekomst zal er gebouwd worden aan een geheel nieuwe eigen showroom in Hiddenhausen. Op de locatie Gut Böckel waren afgelopen jaren al Miele Die Küche, Miele inbouwapparatuur en Dornbracht te vinden. Dornbracht is daar dit jaar niet meer aanwezig. Eggersmann is daar nu dus wel te vinden, met daarbij ook de apparatuurmerken Sub Zero en Fisher & Paykel. Gut Böckel is dus een nieuwe cluster-locatie geworden waar de Nederlandse keukenondernemers met één bezoekje meerdere merken kunnen zien.?

Wat kunnen die bezoekers dit jaar bij Eggersmann verwachten?
?We gaan in de eerste plaats natuurlijk door op de weg die we in zijn geslagen met hardstenen keukens. Dat concept hebben we verder ontwikkeld en daarvan zullen we een nieuwe keuken presenteren. Maar daarnaast komen we met mooie, nieuwe modellen in hoogglans houtfineer, met zes nieuwe kunststof fronten en met een nieuw grijs-eiken programma, een van de belangrijkste items dit moment. Maar we komen ook naar Gut Böckel met de klassieke landhuisstijl, wat nog steeds belangrijk marktsegment is en waarmee Eggersmann zich kunnen onderscheiden van anderen. Natuurlijk laten we ook een complete woonkeuken zien, tot en met computer-werkplek. En in de hardstenen keuken laten we zien dat we ook meubelen, wandmeubelen en tafels in dezelfde steensoort kunnen leveren; met eenheid in woonkamer en keuken.?

Is Eggersmann volgend jaar aanwezig in Milaan?
?Daarover is nog geen beslissing genomen. Eggersmann is eigenlijk nooit zo vakbeurs-gericht geweest. Ook in Keulen waren we hoogstens in samenwerking met een meubelproducent met één keuken aanwezig. Maar we hebben nu een programma dat er echt zijn mag, zeker ook met onze hardstenen keukens. Hoogglans is over haar hoogtepunt heen en mensen gaan op zoek naar nieuwe materialen, zoals een natuurproduct als hardsteen. We gaan in ieder geval dit jaar in Gut Böckel laten zien wat we als Eggersmann allemaal als mogelijkheden bieden.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - augustus | Pagina(s) 18,19,20,21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google