'Om mee te blijven doen, moet je een totaalconcept bieden'
 
Geurts van Bergen combineert dhz met keukens en sanitair
Geurts van Bergen in het Limburgse Gennep biedt haar klanten een one-stop-shopping concept. Zowel voor de professional als de consument. Naast een Multimate voor de doe-het-zelver bestaat het bedrijf uit een keuken- en badkamerspeciaalzaak en een bouwmaterialenhandel die de nieuwe formule-naam BPG Geurts van Bergen krijgt. Voor de nieuwbouw wacht het bedrijf nog op de handtekening van de gemeente.
 
Geurts van Bergen zit al jaren in de wachtkamer. De gemeente dubt over de locatie van de nieuwbouw, recht tegenover het huidige pand. ?Het perceel is in ons bezit en wordt al sinds jaar en dag gebruikt als opslag??, vertelt directeur Martijn Geurts. ?Maar formeel ligt er op een gedeelte een agrarische bestemming. Daar moet de gemeente nog een beslissing over nemen.??
Geurts van Bergen wil op de bewuste locatie een nieuw pand bouwen om verder invulling te geven aan het totaalconcept dat het familiebedrijf nastreeft. Feitelijk voldoet het bedrijf nu al grotendeels aan dit one-stop-shopping principe. Geurts van Bergen bestaat namelijk uit een bouwmaterialenhandel, een Multimate, een keuken- en badkamerspeciaalzaak en een montageafdeling. Martijn Geurts: ?Zowel de particulier als de professional is hier welkom. We willen in de toekomst een volgende stap zetten en misschien ook kleinmeubelen en tuinartikelen gaan aanbieden. Daarnaast vinden we het belangrijk om de keuken- en badkamershowroom meer uitstraling te geven. Vandaar onze nieuwbouwplannen.??

Familiebedrijf
We hebben vandaag een afspraak met Martijn Geurts (32). Broer Pieter-Paul (35) krijgen we later nog even te spreken. Samen voeren ze de directie van het familiebedrijf, dat in 1907 werd gesticht. Sinds 2004 staat met Martijn en Pieter-Paul alweer de vierde generatie Geurts aan het hoofd van het familiebedrijf, waar vader Piet (62) overigens nog steeds actief is.
Wat opvalt, is niet alleen de omvang van het bedrijf, maar ook de omzetcijfers. Tegen de markt in groeit Geurts van Bergen. Martijn: ?Het klinkt tegenstrijdig, maar we doen het in de tijd van recessie gewoon goed. We hebben de laatste jaren een gezonde groei doorgemaakt. Deze groei heeft zich ook over het eerste half jaar doorgezet. Hoe dat kan? Ik denk dat we heel scherp zijn op de marktontwikkelingen en volgens een goede verkoopstrategie werken. Welke strategie? In onze offertes houden we bewust rekening met prijsreferente artikelen. Hiermee zij we op de grote posten de beste aanbieder, maar houden we in de mix de marge toch op peil. Een win-win situatie dus voor ons en onze klant.?

Bouwmaterialen
Geurts van Bergen Bouwmaterialen had ooit als corebusiness het bedienen van professionals, zoals de aannemer en ZZP?er. Toch is de particulier ook al jaren welkom. In 1992 werd Big Boss Gennep geopend en sinds vorig jaar wordt de consument bediend door Multimate. Geurts van Bergen opende nog niet zo lang geleden zelfs een tweede Multimatevestiging in het nabijgelegen Bergen.
Voor de bouwmaterialen is Geurts van Bergen aangesloten bij 4+ Bouwmaterialen. Logisch, als je weet dat Geurts van Bergen een van de oprichters van deze inkoopcombinatie was. Binnenkort sluit het bedrijf zich ook aan bij de BPG-formule die 4+ heeft gelanceerd. ?Wij zijn overtuigd van de kracht van de formule. BPG kan straks veel dingen oppakken. Bijvoorbeeld op het gebied van prijzen, acties, assortiment en marketing. BPG zorgt straks voor een stuk naamsbekendheid. Regionaal staan we al goed bekend. Dat gecombineerd met de BPG-formule ? we luisteren straks naar de naam BPG Geurts van Bergen ? geeft ons een grotere uitstraling.??
De komst van BPG Geurts van Bergen heeft geen gevolgen voor Multimate. Martijn: ?Ondanks dat BPG en Multimate overlappende assortimenten hebben, ondervinden ze geen concurrentie van elkaar. De assortimenten vullen elkaar naadloos aan. BPG is gericht op de professionele verwerker. Multimate is gericht de particulier. Wij zijn er van overtuigd dat beide formules naast elkaar bestaansrecht hebben, ze zullen elkaar alleen maar versterken. De reden waarom wij voor deze formules gekozen hebben, is dat zowel BPG als Multimate formules zijn die ruimte bieden voor het ondernemen. Het zijn geen hardfranchise formules. Dat geeft ons de mogelijkheid om de winkels af te stemmen op de lokale markt. En dat kan echt niet bij alle formules.?

Complete partner
De combinatie keukens/badkamers en bouwmaterialenhandel slaat in Gennep prima aan, zegt Martijn Geurts. ?We zijn daardoor een complete partner voor mensen die gaan bouwen. En dat willen we graag, getuige het one-stop-shopping principe waar we voor staan. De aannemer komt hier voor projecten en de particulier zoekt zijn keuken of badkamer uit. We beseffen overigens wel dat er bij het verkopen van een keuken of badkamer wat meer komt kijken dan bij de verkoop van bouwmaterialen. Daarom hebben we meerdere specialisten aangetrokken voor de verschillende afdelingen. De kans dat mensen fouten maken als ze van alles een beetje weten, is te groot. Onze medewerkers moeten serieuze sparringpartners zijn voor de consument, aannemer of ZZP?er.??
Hoewel Martijn Geurts positief is over de toekomst van de keuken- en badkamerafdeling, kleeft er aan de combinatie met de bouwmaterialenhandel en Multimate ook een nadeel, zo geeft hij eerlijk toe. ?Mensen die ons niet kennen, gaan hier niet zo snel op zoek naar een hele luxe keuken. En die hebben we wel. We zijn er zelfs in gespecialiseerd. Mensen die ons kennen, weten dat. In de nieuwe huisvesting gaan we daarom aandacht schenken aan goede showrooms die echt uitnodigen om naar binnen te komen. Een betere presentatie dus. Die nieuwe showrooms moeten ons dan ook daadwerkelijk het imago geven van een echte keuken- en sanitairspeciaalzaak.?

Toekomst
Geurts van Bergen hoopt dat de nieuwbouwplannen snel in gang gezet kunnen worden. ?Een stuk schaalvergroting is belangrijk en noodzakelijk. Ik denk dat daar ook de toekomst ligt van de bouwmaterialenhandel en dhz-branche. Kijk naar Amerika, daar zie je de schaalvergroting onder andere terug in de filialen van Home Depot. Hornbach maakt die stap in al in Nederland en Multimate is er eveneens mee bezig. Ook in Nederland wordt meer en meer een totaalconcept aangeboden. Je biedt de producten aan, maar zorgt ook dat deze gemonteerd kunnen worden. Het one-stop-shopping principe waar ik het eerder al over had, is echt de toekomst, we maken het de klant steeds makkelijker. Overigens kan dit grote gevolgen hebben voor wat kleinere bouwmarkten. Die moeten mee, maar kunnen dat vanwege hun beperkte omvang eigenlijk niet. Ik ben benieuwd hoe snel deze ontwikkeling zich doorzet.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - augustus | Pagina(s) 58,59,61
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken