'Profiteren van landelijke bekendheid winkelformule'
 
Ton Steehouder van Steehouder Woongroep Houten:
Zes formules en concepten vinden onderdak bij de Steehouder Woongroep in Houten. Eén daarvan is Bruynzeel Keukens. 'We kozen bewust voor die formule vanwege de betrouwbare naam en de landelijke bekendheid daarvan', aldus directeur-eigenaar Ton Steehouder.
 
In de afgelopen zestig jaar ontwikkelde het Houtense bedrijf zich van een klein aannemersbedrijf, uitgebreid met een doe-het-zelfwinkel, tot het huidige bedrijf voor totaal-wonen. Sinds de verhuizing naar De Maat 1 de woongroep een Praxis-vestiging van 4.000 vierkante meter, een Bruynzeel Keukens winkel van 550 vierkante meter, meubelconcepten van Henders & Hazel en Family Trends (1.700 vierkante meter), Steenhouder Interieur maatwerk (500 vierkante meter) en een Baderie showroom van 550 vierkante meter. ?In vergelijking met bijvoorbeeld het verkopen van keukens is het verkopen van badkamers eigenlijk veel leuker; want deze markt is niet zo verziekt door kortingen?, merkt Ton Steehouder op.
?En de keuze voor bekende formules was voor ons vanzelfsprekend, vanwege het aanbieden van een compleet pakket en gebiedsbescherming. De Bruynzeel-formule is landelijk bekend. Zo kozen we op badkamergebied voor Baderie, dat ook een landelijke bekendheid heeft.? De keuze voor Baderie werd in 2003 gemaakt en drie jaar geleden werd voor het keukenmerk Bruynzeel gekozen.

Voordelen
De keuze voor deze winkelformules heeft de Steehouder Woongroep inderdaad voordelen gebracht.
?Je moet beseffen dat onze badkamerklanten bijvoorbeeld niet komen voor een bepaald A-merk dat we verkopen. Ze komen af op de winkelnaam Baderie?, benadrukt Ton Steehouder. ?Die naam is sterker dan de A-merken die we aanbieden; onze sanitairomzet is in 2008 behoorlijk gegroeid. En de kracht van de winkelnaam geldt op keukengebied ook voor Bruynzeel Keukens: daarbij is de merknaam van de keukens zelfs identiek aan de winkelnaam.?
De verkoop van keukens bij de Steehouder Woongroep ging twintig jaar geleden al van start. Er kan dus wel worden gesproken van een ruime ervaring in keukenverkoop. Drie jaar geleden werd daarbij de stap naar Bruynzeel Keukens gezet. Eén van de andere formules die tot het bedrijf behoren, de Praxis vestiging in Houten, omvat ook keukens, maar dat beperkt zich tot eenvoudige projectkeukens.

Concurrentie
De opkomst van nieuwe winkelformules, de assortimentsverruiming bij bouwmarkten, verkoop via internet, dit kunnen allemaal bedreigingen zijn voor de keuken- en badkamermarkt. Maar Ton Steehouder is daar niet bang voor. ?Voor veel mogelijke concurrenten zijn badkamers en keukens een te complex product. Ik zou niet verbaasd zijn wanneer allerlei aspecten zoals internetverkoop maar tijdelijk blijken te zijn. Al is het natuurlijk wel een belangrijk gegeven dat een webshop niet hoeft te investeren in een dure showroom en personeel. We hebben dus als detaillist wel ondersteuning nodig van de fabrikanten, zoals Villeroy & Boch heeft gedaan door haar Select-dealers een betere bonus te geven als antwoord op internetverkoop.?
De toekomst zal winnaars en verliezers laten zien. ?Erkende vakzaken zouden op de lange termijn wel eens de winnaars kunnen zijn?, hoopt Ton Steehouder. ?Zeker wanneer ze gebruik kunnen maken van goede installateurs en monteurs. Want wie gaat anders de problemen van de consument oplossen? En merkbeleving, zeker bij de naam Baderie, is erg belangrijk. Je hoeft je daarmee als ondernemer niet naar de klant toe te verdedigen voor het vragen van een goede prijs.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - juni | Pagina(s) 30,31,33
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken